Det har inte hänt så jättemycket på Tele-bygget, men det är på G. Jag måste göra mallar för serviceluckan baktill samt en adapter till min Dremel-fräs så att spåret för kantlisten blir rätt fräst. Ett vanlig mothåll fungerar inte eftersom man måste fräsa på hornets insida, vilket ger en snäv konkav kurva som ett vanlligt mothåll inte passar in i. Har inga bilder än, men det kommer...
Jag kan däremot visa ett litet sidoprojekt:
För den som aldrig har sett en så är detta en LapSteel, även kallat Hawaii-gitarr. Denna byggs på en stomme av ek och aluminium, allt tillgängligt på BauHaus. Därför kallar jag denna för BauHaus-LapSteel. Det som skiljer denna från en vanlig gitarr är att man spelar utan att trycka ner strängarna. Istället har man ett glas- eller metallrör i vänsterhanden som man väljer toner med. Högerhanden gör samma jobb som på en vanlig gitarr, dock så ligger det hela ner så tekniken blir lite annorlunda. Greppbrädan som syns på bilden agerar bara som guide så man hittar lättare. Banden är jämsides med träet, inte uppåtstående som på en vanlig gura. Greppbrädan är för den delen gjord av mahogny, greppbanden är av plast - avklippta, svarta buntband - som har pressats in i skåror. Markeringspunkterna är skruvskallar - de dubblerar som fästen för brädan. Att det saknas skruvar på sidorna beror på att de tog slut...