Dags för gura no. 2 - min tolkning av en Telecaster Thinlin

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt f-hål! :tumupp:

Det kommer bli en riktigt snygg gitarr!
ohelges

Inlägg av ohelges »

förjäkla läckert alltså!!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det har inte hänt så jättemycket på Tele-bygget, men det är på G. Jag måste göra mallar för serviceluckan baktill samt en adapter till min Dremel-fräs så att spåret för kantlisten blir rätt fräst. Ett vanlig mothåll fungerar inte eftersom man måste fräsa på hornets insida, vilket ger en snäv konkav kurva som ett vanlligt mothåll inte passar in i. Har inga bilder än, men det kommer...

Jag kan däremot visa ett litet sidoprojekt:

Bild

För den som aldrig har sett en så är detta en LapSteel, även kallat Hawaii-gitarr. Denna byggs på en stomme av ek och aluminium, allt tillgängligt på BauHaus. Därför kallar jag denna för BauHaus-LapSteel. Det som skiljer denna från en vanlig gitarr är att man spelar utan att trycka ner strängarna. Istället har man ett glas- eller metallrör i vänsterhanden som man väljer toner med. Högerhanden gör samma jobb som på en vanlig gitarr, dock så ligger det hela ner så tekniken blir lite annorlunda. Greppbrädan som syns på bilden agerar bara som guide så man hittar lättare. Banden är jämsides med träet, inte uppåtstående som på en vanlig gura. Greppbrädan är för den delen gjord av mahogny, greppbanden är av plast - avklippta, svarta buntband - som har pressats in i skåror. Markeringspunkterna är skruvskallar - de dubblerar som fästen för brädan. Att det saknas skruvar på sidorna beror på att de tog slut...
ohelges

Inlägg av ohelges »

hur går det med telecastern mannen?!?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det har varit lite väl mycket den sista veckan, så det har inte hunnit bli så mycket gort på den. Men det skall fortsätta, bygget är inte bortglömt.

Under tiden kan ni kolla in min LapSteel:

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Oj oj oj vad snygg!! :) 8) :)
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Snyggt!
Vad ær det før mick som du satt i?

/Hampus
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Micken är denna: http://store.guitarfetish.com/gfsnyal3sumo.html

Vettigt pris och riktigt bra ljud. Jag önskar att jag hade samma sound i en vanlig gitarr... Kontrollerna är volym (500k) och ton (500k + 22nF), tuffaste ljudet ges i det feta läget hos tonkontrollen (med mest diskant-cutoff). Det påminner mycket on 60-talets sound. Skallängden är samma som hos en Strata eftersom det var enklast så - bara att kopiera den hals jag hade hemma för Tele-bygget. Stämningen är för tillfället öppet G, men det blir till att leka med andra varianter när tillfälle ges. Detta lilla sidobygge var dessutom billigt - all hardware kommer från GuitarFetish, resten från BauHaus och Clas Ohlson. Dyraste enskilda delen var micken, hiskeliga $42.95 (ca 315 SEK)...
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Läcker LapSteel :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Kan det stämma(!) att stämningen och halsmonteringen inte behöver vara lika supernoga som på en vanlig gitarr eftersom den här är bandlös? Då borde man ju inte märka lika tydligt om halsen skulle vara aningen skev?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det stämmer att en lapsteel inte behöver vara lika nogrannt konstruerad med avseende på skallängden och intoneringen som en bandad gitarr. Den spelas helt "i luften" utan kontakt med banden, så det som ser ut som band är bara till som sikthjälpmedel. Hur bra det låter beror på ens gehör - man får helt enkelt kompensera instrumentet i sitt spel och placera stålet där det låter rätt, inte där banden sitter. När det gäller skevhet så skulle jag nog inte vilja ha detta med i konstruktionen. Däremot behövs ingen dragstång så länge plankan/balken är styv nog att hålla emot strängtrycket. Justera halsen behövs inte - böjer den sig är bygget dåligt från början. Tänker du bygga en, se till att den är stelopererad från början (därav mina alu-profiler).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Låter bra. Jo, jag funderar på att bygga en. :)

En kul "add-on" vore att göra den MIDI-styrd. Fullt möjligt om man t.ex använder mekaniken från en flatbäddscanner (den delen som åker längs med pappret.) :)

Varför har man så mycket idéer men så lite tid...
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Illuwatar, måste bara berömma dig för dina finfina byggen!! du lägger verkligen ner tid och nogrannt arbete på det du gör!

var stannade kostnaden på lapsteelen? Vilka toner är det i ett öppet G?
G D G H D G?

är det något man behöver tänka på vid ett bygge? finns det någon sida med lite info som du kan tipsa om?

edit: stavfel.. tror inte att jag skall bygga en lapsteal :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Vilka toner är det i ett öppet G?"

Från tjockaste till tunnaste strängen:
G H D G H G om jag har helt fel. (Jag brukar byta ut det sista H'et mot ett D för att det låter lite snyggare, men egentligen blir det ett annat ackord.)
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

ok.. tack! jag satt och spelade lite steel till Christian Kjellvander på min akustiska som jag stämt till någon form av ett öppet D. man blir lite sugen på ett bygge.. :)
Skriv svar