Jag håller på att laga ett arkadspel.
När jag mäter upp kortet så hittar jag ett avbrott på ett ställe det saknas en keramisk kondensator.
Det ska sitta 4 st på rad vid socklarna till 4 eprom och jag lödade bort en för att mäta den.
107nF säger multimetern.
Jag har letat överallt efter en snarlik. Vad kan man byta ut den mot?
Det finns ju med lägre spänning. 16V men vågar man sätta dit en sådan? Jag vet inte hur mycket spänning som går just där kondensatorn sitter.
Kanske är bättre att satsa på en som klarar 50V.
kaiserclaw skrev: ↑31 maj 2022, 09:14:27
Då beställer jag ett gäng 50V och går lös med lödkolven!
Dy har fått alla svar du behöver, känner jag men om/när du löder dit en konding, var lite försiktig och se till att du inte fysiskt/mekaniskt belastar/trycker/klämmer kondingen när du löder. Det är tydligen inte ovanligt att man, visserligen inte kvaddar kondingen, men orsakar mikrospricker i vilka det tränger in fukt vilket på sikt innebär katastrof.
Det där är ett poker/fruktspel. Är batteriet slut så är det ofta kört. Precis som på en del arkad pcb som har batterier. Batteriet håller i information som går förlorad om batteriet tar slut, och går inte att få tag i. Tillverkarna lägg in sånt där för att man inte ska kunna mixtra med korten. Speciellt på kort där det betalas ut pengar.
Du kan få tag på ett liknande kort billig på tex arkadtorget.se eller så köper du ett multikort som har flera såna där spel i sig, typ https://www.aliexpress.com/item/531602602.html
Men det är ju inte kul någonstans och det är olagligt att ställa ut.
Jag testar att byta kondensatorerna och skiter det sig så får jag köpa ett nytt kort. Tanken är inte att sätta ut det utan att ha det hemma som en kul grej.