Automatiska varselljus, Schema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hsd
Inlägg: 2349
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av hsd »

De flesta biltillverkare har klena kablar till ljuset, biltema sålde även ljusförstärkare som bestod av relä och kraftigare kablage
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46929
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av TomasL »

Tänkte göra så här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12819
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av MiaM »

Dagens regler kräver vad jag förstått enbart att DRL eller halvljus eller dimljus är tända, och om DRL är tända så behöver inte bakljus vara tända, men instrumentpanelbelysningen får inte vara tänd om man inte har bakljusen tända.

Den enklaste kopplingen för varselljus är att sätta 21W-glödtrådarna mellan tändning+ och halvljusens plus. Då kommer de lysa med 21W då tändningen är på och halvljusen släckta. Om det går att ha halvljuset på med tändningen av så kommer motorn fortsätta gå om man har halvljuset på, ifall man inte sätter en diod i serie.

De varselljus jag har vaga minnen av hade 21/5W-lampor i sig, där 5W-lamporna lös samtidigt med halvljusen. Dessa var då kopplade så att den gemensamma polen ("jord" i en bakljusarmatur för samma typ av dubbelglödtrådslampor) kopplades till halvljus-plus, den separata polen för 5W-glödtråden till jord och den separata polen för 21W-glödtråden till tändningen. "Jord" på bajonettsockeln var alltså inte jordad utan galvaniskt skiljd. På detta sätt behövs enbart en diod för att undvika att ljuskretsen håller motorn igång, och i övrigt kan allt kopplas in som det är, förutsatt att tändning-plus orkar mata knappt 4A till 2*21W.

Äldre fordon hade sällan/aldrig "tändning men inte start"-utgång från tändningslåset. Nyare bilar verkar ha en sån utgång som matar sånt som ska vara igång när tändningen är på men inte i tillbehörsläget, men som också ska vara avstängt när man kör startmotorn. Exempelvis automatiskt halvljus och liknande. Om din bil mot förmodan har en sån utgång så använd gärna den.

Angående den allmänna diskussionen om reducerad halvljus så kör även Ford Granda 82-85 med "klena kablar"-metoden. Mer specifikt så i reducerat-läget så matas halvljusen via kablage som går batteri-säkringsdosa-instrumentpanel-säkringsdosa-lysen, medan i fullt läge går strömmen batteri-säkringsdosa-lysen, där säkringsdosan även innehåller reläer för att ge full ljusstyrka. Oklart om det enbart är fråga om långa kablar eller kabel som agerar motståndstråd. Gissar på bara lång kabel. (Motståndstråden för tändspolen, som tändningen matas via när startmotorn inte kör, är som jämförelse en lätt identifierbar "korv" under huven).

Också angående allmänna diskussionen om klena kablar: En bekant hade på 90-talet en Audi 80 från tidigt 80-tal (tror jag?). Han skaffade två extraljus och jag övertygade honom att också skaffa reläer för att bättra på matningen av ordinarie lampor. Vi började med att montera reläerna osv, och efter att ha märkt hur mycket bättre ljusstyrka det blev så struntade han i att montera extraljusen :)
Angående kretsar som känner av laddning osv så hade den bilen halvljusautomatik som på nåt sätt fick tokspel ibland så att halvlljusen dimmade mellan noll och full ljusstyrka med kanske 1-3 sekunders cykeltid eller liknande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46929
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av TomasL »

Problemet med ditt förslag är att varselljusen tänds när helljuset går på. Vilket kanske inte är önskvärt.
Mina Varselljus har bara en 21W lampa, inget mer.
Palle500
Inlägg: 4992
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Palle500 »

Är nog bara en ihopblandning av parkeringsljuset v.s halvljuset.
Samma logik fast med ett relä mellan tändning och parkeringsljuset har redan beskrivits i tråden.
Prins Valiant
Inlägg: 1459
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Prins Valiant »

När jag var yngre byggde jag och installerade halvljusautomatik, påstods vara "polismodell" för SAAB. En fördel med det system jag kopierade var att 2 st bildioder låg i serie med lasten (lamporna). Spänningsfallet över dioderna är konstant och gjorde livslängden nästan evig för glödlamporna. Dioderna måste monteras på mindre kylfläns.

För en tid sedan ville jag ha halvljusautomatik för en äldre BMW sportbil. Köpte en helt perfekt sats från https://www.mixonelektronik.se/ .
Vissa modeller tillverkas speciellt för vissa bilar. Färgkoder, allt stämde enligt instruktionen. Kunde inte varit bättre.
Detta är ett system som kontrollerar att generatorn verkligen laddar före det att halvljuset tänds.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12819
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av MiaM »

TomasL skrev: 30 mars 2022, 10:13:25Problemet med ditt förslag är att varselljusen tänds när helljuset går på. Vilket kanske inte är önskvärt.
Då får du ta ut matning mellan "ljus av-på"-omkopplaren och hel-halvljusomkopplaren, ifall de är separerbara.
TomasL skrev: 30 mars 2022, 10:13:25Mina Varselljus har bara en 21W lampa, inget mer.
Intressant, trodde inte den varianten fanns.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46929
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av TomasL »

Varför skulle inte det finnas?
Tror du får problem med att hitta varselljus med dubbla lampor och vad skulle nyttan med det vara?
hsd
Inlägg: 2349
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av hsd »

På 70talet när varsel ljus var aktuella så var väl kravet att varselljus skulle lysa svagare när halvljuset var på, därav 21/5w lampan
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46929
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av TomasL »

Nja, ihop med halvljus får endast parkeringsljus användas, och det finns ju redan.
De varsellyktor jag har, har en enkeltrådslampa, då det inte finns något behov av ett extra parkeringsljus.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12819
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av MiaM »

TomasL skrev: 30 mars 2022, 17:22:01Varför skulle inte det finnas?
Tror du får problem med att hitta varselljus med dubbla lampor och vad skulle nyttan med det vara?
Jag grävde lite mer.

Det verkar som att Bosch varselljus fungerar som dina, med en enkel 21W glödtråd. Exempel (den gula lappen säger att de släcks när övriga ljus används):
https://www.tradera.com/item/301912/533 ... d-allt-nos


Men det verkar också finnas som jag mindes, med både 21W och 5W, och dessutom så att bakljusen tänds ihop med varselljusen. Här finns en kompletteringssats till Rotax varselljus för att automatiskt tända bak/parkeringsljus, men funktionen med två glödtrådar måste ha ingått i grundsatsen.
https://www.tradera.com/item/343571/534 ... us-24-volt

Vet inte vad tanken bakom att också ha en 5W-glödtråd kan ha varit, kanske helt enkelt en "styling"-grej? Alternativt kanske för att ge positionsljus ihop med halvlljus på riktigt gamla bilar som delar blinkers och parkerings/bromsljus (som då varselljus såldes inte var så fasligt gamla, en bra bit in på sextiotalet såldes det sådana bilar, t.ex. Volvo Duett).

Det vore på sätt och vis intressant att veta hur resonemangen gick då det begav sig, och mer exakt hur reglerna såg ut då det begav sig. Det enda som för mig är helt säkert är att varselljus i många år inte var tillåtet på nyare bilar än tidigt sjuttiotal, ända till ändringen på modern tid som gäller hela EU. Undrar hur krångligt det är att få kopia på utredningar/förarbeten eller rent av lagar/förordningar som reglerade detta på sjuttiotalet. Vore spännande att se hur tankegångarna gick dels då detta infördes, dels då det förbjöds, och också hur det kom sig att Volvo fortsatte med varselljus och deras fabriksmonterade tydligen var godkända trots att eftermarknadsvarselljus inte var godkända. Det har en åtminstone svag touch av korruption och/eller protektionism över sig.
Prins Valiant
Inlägg: 1459
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Prins Valiant »

Jag undrar om gula varselljus någonsin blivit förbjudna. Se https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... belysning/
På 70-talet var det ingen som visste vad EU var och de var definitivt inte inblandade i svenska bilars utrustning. Jag var med på den tiden och kopplade mycket bil-el.

Sverige kom på att man skulle enligt lag ha ljus tänt framtill på bilen. Inget annat land hade så konstiga regler. Volvo som svensk bil anpassa sig och byggde in sina varselljus i 240 0ch 740 serien.

Men varför kom då dessa gula små lamporna som alternativ. Först i början på 70-talet utrustades våra bilar med växelströmsgeneratorer. Om en bil från början på 70-talet eller tidigare hade halvljuset igång och puttrade på tomgång vid ett trafikljus laddades batteriet ur. De flesta generatorer krävde kring 1600 till 1800 rpm för att ladda tillräckligt för att mata halvljus. Det var mekaniska laddningsreläer med spolar i vippor som styrde fältet i generatorn. Billaddningen skapade faktiskt mest skäl till att besöka en verkstad. De små fina varselljusen var ju bara på 2 x 21 W, så det klarades sig.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12819
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av MiaM »

Ja, såklart är dåliga regulatorer för likströmsgeneratorer en stark orsak.

Vet att halvledare var dyra på den tiden, men fanns det inte elektroniska laddregulatorer åtminstone som eftermarknadsgrej?

Jag sökte runt lite på nätet
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 013_63.pdf
"Varselljus15§Annat ljus som enligt 3 kap. 71 § trafikförordningen (1998:1276) är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet får endast avges med varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.Endast två sådana lyktor eller strålkastare får samtidigt lysa.Utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen får fordon brukas med halvljus eller varselljus utan att skyltlykta är tänd. Detta gäller dock inte vid färd i mörker, i gryning eller skymning eller då väderleksförhållandena eller liknande omständigheter föranleder att skyltlyktan behöver vara tänd.Bil som uppfyller kraven för varsellykta i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente 48 får(se 3 kap. 1 §), utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen, brukas under dagsljus utan att föreskrivna lyktor baktill och på sidan är tända."

Att denna föreskrift från 2013 refererar till en lag som skrevs 1998 antyder att det var en rejäl lagändring som ledde till att det blev en ny lag istället för uppdateringar av tidigare lag, och detta är sannolikt en ny lag baserat på att vi vid den tiden blev EU-medlem. Tyvärr så är nog föregående lagar svåra att hitta online.

Jag kan såklart ha felaktigt fått för mig att 1974 eller liknande är nån slags sista årgång för att få eftermontera dessa varselljus på bilar. Halvljusautomatik med reducerat halvljus såldes som tillbehör förr, och det kanske tog över varselljusen? Enklare att montera och billigare att köpa?

Kan det ha varit så att reducerat halvljus inte var tillåtet före säg t.ex. 1975? Eller så kanske ingen hade tänkt på det (delvis pga likströmsgeneratorerna)?

Det såldes ett antal bilar utan ljusautomatik och utan varselljus under dessa år.

Det var givetvis rejält billigt att bygga in varselljus i positionsljusen när en bil konstrueras, och med Sverige som en riktigt stor marknad så var det väl naturligt att Volvo gjorde detta. Andra tillverkare körde senare istället med reducerat halvlljus eftersom det bara var en ändring av kablaget som behövdes.

Frågan är väl varför senare Volvomodeller inte har varselljus inbyggt? Ansåg de att elsystemet var bra nog för att alltid köra med halvljus utan risk att ladda ur batteriet? Eller var situationen kring framtida EU-medlemskap så velig att det inte ansågs vara lönsamt att långsiktigt konstruera en bil för dåtidens svenska regler som skulle kunna komma att ändras?

Wikipedia tycker att krav på varselljus kom 1977 i Sverige. Jag är tveksam till detta eftersom svensksålda bilar från den tiden inte alltid hade detta
https://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_r ... #Worldwide
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36617
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Glenn »

De allra flesta tillverkare körde helt enkelt med halvljus, utan spänningsreducering, även om det som sagt förekom.


Innan helbilsgodkännandet så kunde man väl i princip hänga på vilka lyktor man ville på bilen bara de var godkända, så det borde inte vara några
problem att eftermontera varselljus isåfall.

Numera får man ju egentligen inte ens montera extraljus pga detta, men vi nordiska länder har nån form av undantag som gör att vi får det ändå.
Prins Valiant
Inlägg: 1459
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tror inte det är många som idag går in och klipper /ansluter i nya bilars elsystem. Det har ju blivit en dator på 4 hjul där t.o.m. generatorn är uppkopplad till CAN-bus nätet.
Man ser ju exempelvis att man kan köpa bra dragkrokar från en del stora leverantörer, men ofta avråder man ifrån att köpa pirat elkoppling till densamma. Köpte själv en original elkopplingssats som med lätthet installerades helt inom bagageutrymmet. Hade jag köpt pirat skulle jag dragit ledningar bakifrån fram till under instrumetbrädan där jag skulle tjuvat el och hängt på en egen säkring.
Har läst om fall i England där hela garantin försvinner om inte elektronik såsom dragkrok kopplas in av märkesbehörig verkstad. Detta oroar mest de som har leasingbilar. Vet ej hur svenska verkstäder ställer sig till egeninkoppling av eltillbehör och dess påverkan av garanti/ leasingavtal.
Skriv svar