Frekvensomriktare "FÄRDIG"

Berätta om dina pågående projekt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fick en del funderingar efter att ha läst denna tråd:

* Hur blev du av med att PIC'n blev förstörd av transienter?
* Kanske du kan använda shunt sensor mot överbelastning? (så slipper man brända halvledare)
* Går det att använda trefasmotor som stegmotor, med stegcykel på säg 10s ?

(denna tråd har ju sin användbarhet i samband med ups också .. :wink: )
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

DeeJayPA: tack! Kul att höra då jag lagt ner ganska mycket tid på programmet. :)

blueint: att PICn gick sönder EN gång är ett litet mysterium. Jag hade ju även problem med att den startade om.
Båda problemen måste ha berott på att transienter letade sig fram bakvägen via elnätet. Men det avhjälptes
med fler avkopplingskondensatorer. dsPICn ska ha spänningsmatning på 4 pinnar, från början hade jag bara
avkopplingskonding på en av dessa matningar.

Men sen hade jag stora problem med att drivkretsen gick sönder. Det hände ett antal gånger.
Problemet var att spänningsmatningen var alldeles för dålig. Den skulle vara 18V. Men eftersom
glättningskondingen var alldeles för liten sjönk spänningen under 10V ibland och då hamnade kretsen
i latch-up tillstånd och gick sönder. Det avhjälptes med en biffig konding nära kretsen.
Bild

Efter det funkade det mycket bättre men nu blev det kortis i dc-ledet istället. Efter några kortisar
bytte jag ut snubberkondingen till MOSFETarna mot en varsin snubberkondingar direkt på
benen på varje MOSFET-par. Efter det har hela skiten fungerat utmärkt. :D

Bra idé med shuntsensorn. Drivkretsen har faktiskt en ingång för det som gör att den stänger av alla utgångar
då spänningen på sense-ingången överstiger ett visst värde. Men jag var för lat för att använda den när jag ritade
mönsterkortet. Det har jag fått äta upp ett par gånger om nu :roll:
Bild

Stegmotorer har jag ingen koll på. Men jag vet att med en bra omformare(ABB) så kan man få bättre prestanda
än med en dc-drift. Asynkronmotorn kan bl.a. användas i servo-applikationer.

Jag borde kanske skriva en sammanfattning på hela projektet så här långt :humm:
Senast redigerad av pheer 23 oktober 2006, 18:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu, men:
Gränsen mellan stegmotor och synkronmotor är väl hårfin!?
Det skiljer väl bara på antalet poler och faser. Asynkronmotorn körs normalt på tre faser och ett par poler (väldigt varierande). Stegmotorn kan med fördel matas med tvåfas sinus och går då jämt och fint. Å andra sidan har de ofta ett hundratal poler, för att kunna köra dem på fyrkantsvåg.
Så, (asynkronmotor) = (stegmotor med tre eller fler faser)?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

På jobbet använder vi AC servomotorer, Vanlig 3fasmotor rejält nerväxlad bara.
Dom styr vi med en vanlig FRO och får en enorm upplösning. Funkar skit bra.
bearing

Inlägg av bearing »

Asynkronmotor har (väl) inget hållmoment, så ner det behövs går det nog inte att använda den istället för stegmotorn.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä då är det synkron motorer som gäller. Men det funkar ju bra om man har frekvens omriktare.
Millox

Inlägg av Millox »

En asynkronmotor bör ha ett hållmoment eftersom den inte kan starta annars ;-) (Dvs, moment även då w = 0) Med en frekvensomriktare kan man få ett konstant moment genom hela varvtalskurvan, upp till märkvarvtal. Det blir dock lite problem om man försöker använda sig av vektorstyrning och ha ett varvtal som är 0, men det går att lösa. Som jag ser det är det största problemet med nollvarvtal kylningen, eftersom man måste ha forcerad kylning, något som asynkronmaskiner normalt inte har.

Stegmotorer kan vara antingen av synkronmaskinliknande modell eller av SR-modell. Har tyvärr inte lyckats få fram nått om det än eftersom det är lite upphovsrättsbekymmer. Ska se om jag orkar rita upp något själv(lovade nått om det i en annan tråd vid ett svagt tillfälle)

pheer: Är precis hemkommen från USA så jag ska försöka få fram vektorregleringsmodellen jag lovade snart<tm>... ;-)
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, jo, kanske. Men hur skulle det gå till? Rotorn skapar ju ett magnetfält som är motriktat det roterande magnetfältet som bildas av de yttre lindningarna enligt Lentz lag. Men om yttre magnetfältet står stilla och rotorn står stilla, då induceras ingen spänning i rotorn och inget magnetfält skapas.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Millox syftar på inte på hållmoment utan "startmoment" Motorn har ju ett moment vid noll varv om man lägger på en frekvens. Men du kan inte lägga på nollvarv/min och få ett moment. Det går visserligen att lösa med återkoppling. Men det vanligaste är att man använder en asynkronmotor i de fallen. Antagligen därför de så ofta kallas servomotorer.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Jag hade blandat ihop lite saker i det tidigare inlägget. Det är omskrivet nu.
Millox: jag kommer inte ihåg några löften så du behöver inte stessa . Jag ser hellre ett löfta om att du börjar bygga en omriktare snart Bild
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Jag kopplade in ett rc-filter men det blev inget vidare. Några fler förslag?

Bild
Bild
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

om du räknar med fc = 1/(2*pi*RC) så får du med dina värden en halvering av amplituden vid 28,4KHz
så du borde kanske testa att öka kapacitansen med minst en 2 potens
Millox

Inlägg av Millox »

Bearing: Sorry, missade att du svarat.

danei har rätt. Det jag menade var att det går att åstadkomma med återkoppling. Helt riktigt går det inte bara att koppla in nått magiskt och få ett moment och att motorn står stilla. Det är dock trivialt att lösa med återkoppling och därför är det mycket vanligt att ersätta stegmotorer med asynkronmotorer i servoapplikationer eftersom de är billiga, hållbara, enkla och har funnits så länge att det finns gott om kunskap om dem.
hotrod

Inlägg av hotrod »

danei skrev:Millox syftar på inte på hållmoment utan "startmoment" Motorn har ju ett moment vid noll varv om man lägger på en frekvens. Men du kan inte lägga på nollvarv/min och få ett moment. Det går visserligen att lösa med återkoppling. Men det vanligaste är att man använder en asynkronmotor i de fallen. Antagligen därför de så ofta kallas servomotorer.
hej jobbar med ombygg av lyftkranar från hydraulik till direktmonterad vektorstyrd elmotor 75 kw feedbak(pulsgivare) med fullt moment vid noll hast .pumpar in liksp i motorn för att hålla last still innan resan upp börjar....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja. jag sa ju att synkronmotorer är vanligast i de applikationerna. Men det vi pratade om var hållmoment för asynkronmotor.
Skriv svar