DeeJayPA: tack! Kul att höra då jag lagt ner ganska mycket tid på programmet.
blueint: att PICn gick sönder EN gång är ett litet mysterium. Jag hade ju även problem med att den startade om.
Båda problemen måste ha berott på att transienter letade sig fram bakvägen via elnätet. Men det avhjälptes
med fler avkopplingskondensatorer. dsPICn ska ha spänningsmatning på 4 pinnar, från början hade jag bara
avkopplingskonding på en av dessa matningar.
Men sen hade jag stora problem med att drivkretsen gick sönder. Det hände ett antal gånger.
Problemet var att spänningsmatningen var alldeles för dålig. Den skulle vara 18V. Men eftersom
glättningskondingen var alldeles för liten sjönk spänningen under 10V ibland och då hamnade kretsen
i latch-up tillstånd och gick sönder. Det avhjälptes med en biffig konding nära kretsen.
Bild
Efter det funkade det mycket bättre men nu blev det kortis i dc-ledet istället. Efter några kortisar
bytte jag ut snubberkondingen till MOSFETarna mot en varsin snubberkondingar direkt på
benen på varje MOSFET-par. Efter det har hela skiten fungerat utmärkt.
Bra idé med shuntsensorn. Drivkretsen har faktiskt en ingång för det som gör att den stänger av alla utgångar
då spänningen på sense-ingången överstiger ett visst värde. Men jag var för lat för att använda den när jag ritade
mönsterkortet. Det har jag fått äta upp ett par gånger om nu
Bild
Stegmotorer har jag ingen koll på. Men jag vet att med en bra omformare(ABB) så kan man få bättre prestanda
än med en dc-drift. Asynkronmotorn kan bl.a. användas i servo-applikationer.
Jag borde kanske skriva en sammanfattning på hela projektet så här långt