Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Återstår att hitta en film som visar hur man gör för att inte kvadda pappret direkt.

https://bloggen.designmadde.se/2016/05/frottage/
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Tankevurpa.

Kom på mig själv med att göra det svårare än vad det är, jag fick en tankevurpa.

Mallen i papper blev förvisso inte vacker, men den kommer att duga till det jag hade tänkt göra.
I tankarna hade jag tänkt gnugga fram hela mallens form och utbuktningar, inklusive glidskydd.
Men det är ju helt fel! Det är hålmallen som ska göras, inte annat. Men först en rätt klippning.

Hålmönster heter det visst, eller?

Låter lilla frun klippa klockan fyra, så slipper jag sabba den.

Har försökt tidigare, men det blir snett. Måste ju bli exakt som mattan/mallen för att fungera.

Allt utanför den svarta kanten måste bort, men inte mer.

När det är klart går jag ut och lägger den på Permon, och fingnuggar fram dom fyra bulthålen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Fsiken, Klickmans du har ju skrivit en hel roman under tiden jag pulat (inte pulat på norska) i verkstaden.
Började kapa lite på mitt L-järn och insåg att det inte räcker till två stöd, men ett framtill räcker det. Förr åkte jag till skroten/järnboden och köpte smidesjärn,
men dessa finns inte kvar så jag vet inte var man köper mera utan att behöva betala en halv levertransplantation.

Men hittade fina fotplattor i strängsprutad aluminium, från en skrotad maskin tillverkad av svenskättlingar i Minneapolis USA.
Skulle kunna bli en bra prototyp/ryggtestare på temat fotplattor av modell HD motorcykel.

Edit och endast en bild fungerar i TP!
Fotplatta DC.jpg
och L-järnet svetsas alltså i vinkeln och kanterna fasas av (korta biten är en spillbit skall ju vara 150 mm)
L-järn1.jpg
150 mm syftning ned till fotstödet.
L-järn2.jpg
Senast redigerad av Palle500 31 oktober 2021, 15:38:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Va säger du, har du plattor där?

Tyvärr kan jag inte se bilden, kanske har trillat bort.

Roman 8)

Ja det är något fel på mig som inte bara kan skriva ett par ord, får ta och kolla upp det där.

Men ja, jag har varit aktiv sen vi pratades vid tidigare idag.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Nu finns bilderna där fungerar inget bra med bilder i TapaTalk. Har bytt till PC men den tar ju inga bra bilder.
Världen har blivit smartare men aldrig att man kommer att klara sig med en enhet tex Mobil!
Behövs alltid en dator, mobil, surfplatta, kamera och div sladdar och en saknad drivrutin :-)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Det är länge sen nu, men det hände en grej när jag var runt 20.

Fick provjobb hos en kretskortstillverkare mellan Trelleborg och Malmö, skulle läggas på film och sen ner i ett bad.
Lätt som en plätt tänkte jag, så jag jobbade på och var glad åt att iaf göra något med elektronik, om än kretskort.
Tillverkade nog hundra den dagen, men chefen blev inte glad när han såg det färdiga resultatet, dom färdiga korten.

Du kom här sa han, irriterad i rösten.

Hålen stämmer ju inte, hur fan har du lyckats med det?

Det gör dom visst svarade jag och pekade på den ena hörnan, hålet sitter ju mitt i. Jaha, men dom andra hålen då?

Då såg jag vad han menade, det var bara att tacka för kaffet och söka nytt jobb.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 31 oktober 2021, 15:48:18 Nu finns bilderna där fungerar inget bra med bilder i TapaTalk. Har bytt till PC men den tar ju inga bra bilder.
Världen har blivit smartare men aldrig att man kommer att klara sig med en enhet tex Mobil!
Behövs alltid en dator, mobil, surfplatta, kamera och div sladdar och en saknad drivrutin :-)

Det är därför jag alltid skriver från datorn.

Den funkar alltid, inget meck och inget knas med att man inte ser skärmen.

Nu ser jag bilderna, och provar gärna denna lösning.

Har varit i kontakt med Fortran, vi får se om han gillar hålmallen jag ska göra idag.
Den ligger klar, ska bara klippas ut och sen läggas ovanpå räsern för att hitta hålen.

Väntar på lilla frun, hon får klippa ut pappmallen så det inte skiter sig.

Med lite tur kommer jag in igen med hålen rätt ikryssade på pappret.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

x20211031_165110.jpg

Vettefan om man ska skratta eller gå i ide nu, men nu är pappmallen gjord, inte ett streck blev rätt.
Skulle ju kryssmarkera mitt i ringen som värsta proffset, men tanke och verklighet är två skilda ting.
Det började med att den nya fina pennan skulle vässas första gången, och pennvässaren gick i bitar.

Hur hårt tryckte du? frågade lilla frun.

ww20211031_171231.jpg
Inte alls hårt svarade jag snabbt, det är väl något Kinamög som inte är gjort som förr, för att hålla.
Så vi fick kniva fram den där ytan man skriver med, och det var så mycket enklare. Blev det bra då?
Tveksamt, tyckte det var skitsvårt att gnugga mig mot Permon utan att oskulden skulle gå åt helvete.

Men jag hoppas att den kommer att funka, ett tränat öga kan se mitten, det så kallade "hålmönstret"

Godkänner Fortran den så skickar jag iväg den.

På tal om papper och annat som inte funkar som det var tänkt.

Nu är jag trött i tittorna och tar en paus. Permon fick vintermössan på sig och är nu ordentligt fastlåst.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Det där går säkert bra att använda det.
Jag antar att det är det instansade diamantmönstret man ska gå på och inte det som är ritat?
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Stämmer, det var ögat som spelade mig ett spratt, eller två.

När jag tycker det sitter rakt så blir det lik förbannat snett, men mallen tejpades fast så det ska vara rätt.
Bussigt av dig att avsätta tid till detta, jag lägger mallen i ett kuvert i morron och skickar den som den är.
Blir lättare att mäta direkt på, istället för via en bild här. Gillade den där provbilden du postade tidigare.

3D kan tydligen skapa underverk, redan på idéstadiet.

Har lite funderingar på att märka ut dom nya 3D-fotsidorna med Orange ljus framöver, hur vet jag inte än.

Men det kan bli en fin detalj som ökar synligheten i mörker.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Nu är fotplattorna klara! Ja måste borra lite hål och lackera men sen så!
I morgon har jag inte tid med detta men troligen klart på tisdag och skickas på onsdag.
Vilken färg önskas?
Har grå sidenmatt hammarlack och blanksvart?
Tror att hamamrlack sitter bäst.

Distanser 18 mm höga och 20 mm i diameter. Lite 1 mm brickor om det behöver skimmsas på höjden.
Fotstöd 1.jpg
Fotplatta direkt från HD fabriken. Skall dit en vinkelplåt i bakkant som stöd för skon så den inte åker i gatan.
Körde lite IKEA så fotplattan inkl. M12 fästet levereras bipackad och kräver montering allt för att få till ett platt paket.
Innermåttet är 385 mm och skall få plats, sen så skruva den i de främre M6:orna. Skall borra de två hålen i L-järnet.
Lodräta L-järnet är 150 mm från underkant på det vågräta L-järnet.
Fotstöd 2.jpg
och närbild på fotstödsinfästningen med M12 skruv.
finns ett hål längre upp så du kan variera höjden. sen kan du vinkla i valfri vinkel.
Du får köpa en 19 mm blocknyckel på typ Biltema för montering och justering.
Fotstöd 3.jpg
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Det blev ju skitfint!

Ska bli kul att få montera det så jag kan komma ut och testa hur detta känns.
Lilla frun säger sig vara säker på att vi har en 19 blocknyckel, så det är lugnt.
Färgen: Sidengrått (matt) låter riktigt fint, och hammarlack håller alltid bra.

Så vi kör på det!
easy rider style.JPG
Ikväll blir det fotmassage. 8) (inte för mig, för det är jag som är massören)
Palle500

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Har bearbetat dina fotstöd i natt och har lite funderingar.
På denna bild så ser man hur golvet har en svag sinusform med topparna där skruvarna är. Detta ger att L-järnet endast vilar på bussningarna och ev lite golvplast omkring skruvarna typ diameter 30-40 mm. Det ser även ut som hålen i golvet diamater 25 mm inte är parallella utan spretar isär lite i ovankant.
Du har mätt att CC avståndet mellan skruvarna är 233 mm men det är nog kortare nere i botten av hålen?
Så jag måste nog fräsa 6 mm spår i L-järnet så att det passar, typ 20 mm långa spår. Då behövs det en kraftigare bricka på ovansidan av järnet som jag får köra fram i svarven.

Nästa fundering som är relaterad till föregående problem. Då fotplattorna sitter 150 mm nedanför skruvinfästningen så blir det ett kraftigt vridmoment om du trycker till lite med fötterna på fotplattorna.
Detta gör att det kommer att flexa i infästningen. Gör nog inget då du är försiktig, men skulle vara bra att veta vad det är skruvarna sitter gängade i. Kan ju vara en kinesisk kallsvets av ett klent plattjärn som då riskerar att lossna från ramen. Vet inte hur man kan kontrollera detta, det syns väl inget underifrån? Och någon sprängskiss på nätet finns väl inte heller att få?
Hur som så behöver bussningen ha så stor diameter som möjligt för att ta upp de vridande krafterna. Så jag får göra nya bussningar diameter 25 x höjd 18 mm.
Får fundera lite hur man kan ta upp den vridande kraften.
IMG_2606.jpg
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Skruvade fast bultarna igår och det kändes som om dom bet fast ordentligt i det som finns under röret.
Det gick inte att se ner i hålet, men jag studerade bultarna på väg ner, det såg rakt ut kommer jag ihåg.
Kommer inte att belasta fotöden genom att stå på dom utan bara vila fötterna på dom. Tror det blir bra.

Jättefina bilder du tagit, dom visar allt väldigt rent och bra.

Monteringen känns skapligt enkel, och jag lär se arbetsflödet rätt om lilla frun övervakar vid monteringen.

Smart konstruktion, den gillar jag.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Systembatteri

Batteriet som sitter i tunnan och levererar till Trackern håller på att ge upp och måste ersättas med något annat.
Batteriet går även till den ena kabeln till Stereon, den som håller minneskanalerna kvar. Men det tar så fort slut.
Sitter en kontroll med laddningsuttag på tunnan, den lyser rött igen efter bara ett par dagar, så något är fel/slut.

12 Volt sitter där just nu, ett sånt där helkapslat tungt elände. Laddas med Ctec 3600, men verkar vara nästan slut.

(Finns bild på batteriet i denna tråd)

Vilket batteri/batteripack kan jag ersätta det gamla batteriet med? (vill behålla laddaren/uttaget om det är möjligt)

Frågar här först eftersom den /Trackern inte drar så mycket och kanske kan köras på annat, mindre och bättre batteri)
Skriv svar