Annars finns 30-540 för 149kr, men den har bara tonsignal så det blir jobbigare att ställa in. Jag skulle välja 30-531 istället. Den sparar tålamod och är lättare att få bra resultat med.
Krille83:
Sant, men med mitt inlägg ville jag visa hur billiga de färdiga är. Så rent ekonomiskt tjänar du knappt på att bygga en. Tekniken bakom är lite känslig, så man bör nog veta en del om hur de fungerar för att bygga en själv.
Men om du verkligen vill så ska jag inte hindra dig. Har du provat att söka på nätet efter schema? Jag har inte kommit på något bra att söka efter. Satfinder är väl mer ett produktnamn?
biltemainstrumentet som visas i första inlägget ser ut att vara exakt samma som kjell 30-531
Detta instrument är i princip värdelöst.
inställningen för "känslighet" går från -6 till +6 db, men den har inget med förstärkning eller känslighet att göra, den endast adderar till mätvärdet, dvs förskjuter skalan på instrumentet.
Om man har en 60 cm parabol och ett bra lnb så bottnar mätaren vilket gör att man inte kan ställa in bästa signal.
Dessutom svajar den ca 20 % bara av vibrationerna man har i pulsådern.
Köp en 30-530 istället. Tycker man det är för dyrt går den att hyra en vecka för 140:-
mrfrenzy:För min del fungerade det ypperligt och utan det har jag aldrig fått parran inställd. Har även hjälpt kompisar och där också fått utmärkt resultat. På min 60 cm parabol var den låååångt ifrån att bottna iaf. och signalen är det nog inget större fel på då oväder hittils inte ens gett artefakter i någon större bemärkelse.
v-g: klart det går att få parabolen hyfsat inställd, men inte perfekt, vilket enligt min mening är varför man köper ett instrument. Ett ord som inte passar på denna pryl. Det går att ställa in parabolen minst lika bra med en "sat-beeper" eller med en granne som står framför tvn med en mobil och reläar singalstyrkemätaren i receivern.
Hade du ställt in din parabol med ett ordentligt instrument hade du inte haft några artefakter i mindre omfattning heller.
tyvärr tror jag att det enklaste är att låna eller köpa en sådan satelitsökare
, standardsaker är tyvärr för billiga för att börja bygga själv om man inte har något extra som man vill få med i konstruktionen
du har så rätt, funderade på att bygga en för uhf dvb-t, men man får ju en jättefin 6-kanals med hög precision, µC styrde etc för 2k, täcker inte ens utvecklingen av programvaran