satfinder/beeper

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Krille83

satfinder/beeper

Inlägg av Krille83 »

Nu vet ja inte vilken som är den riktiga beteckningen, iom att dom verkar heta lite både och, men strunt i det! :)

Upptäckte just vid lite tvtittande och dåligt väder att min parabol är nog inte alls bra inställd, så därför min fråga:

Har någon byggt en egen satfinder? eller något annat lämpligt instrument för att justera parabolen? provade googla lite men hittade som inget...

isf, ritningar tack! :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Biltema har ett "Satellitinstrument"
Bild
kostar 299 riksdaler och fungerar mkt bra (jag har ett här hemma!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kjell har en likadan för 249kr. Art-nr 30-531.

Annars finns 30-540 för 149kr, men den har bara tonsignal så det blir jobbigare att ställa in. Jag skulle välja 30-531 istället. Den sparar tålamod och är lättare att få bra resultat med.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

30-530 på Kjell & CO är ett bra val, där går också se spänningen till
LNB, bra vid koll om V/H omkopplingen fungerar OK.

Kjelle
Krille83

Inlägg av Krille83 »

men... hur skoj är det att köpa en?!? :D
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Kjelle skrev:30-530 på Kjell & CO är ett bra val, där går också se spänningen till
LNB, bra vid koll om V/H omkopplingen fungerar OK.

Kjelle
Är det Mister Kjell & Co själv som talar? :D ...kunde inte låte bli!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Krille83:
Sant, men med mitt inlägg ville jag visa hur billiga de färdiga är. Så rent ekonomiskt tjänar du knappt på att bygga en. Tekniken bakom är lite känslig, så man bör nog veta en del om hur de fungerar för att bygga en själv.

Men om du verkligen vill så ska jag inte hindra dig. :) Har du provat att söka på nätet efter schema? Jag har inte kommit på något bra att söka efter. Satfinder är väl mer ett produktnamn?
Krille83

Inlägg av Krille83 »

näe dom är ju ganska billiga. men var mest sugen på att se hur pass avancerade dom var. men dom kanske är krångligare än vad jag trodde?!

Har sökt runt ganska mycket, men inte hittat något. Hittar däremot schema till satellitemottagre som tex nokia osv men ungefär allt utom de jag söker :(
Wenzlaff

Inlägg av Wenzlaff »

man har kunnat hyra dom, vet inte om man kan de längre.
i en vecka för typ en hundralapp eller så.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

biltemainstrumentet som visas i första inlägget ser ut att vara exakt samma som kjell 30-531

Detta instrument är i princip värdelöst.

inställningen för "känslighet" går från -6 till +6 db, men den har inget med förstärkning eller känslighet att göra, den endast adderar till mätvärdet, dvs förskjuter skalan på instrumentet.

Om man har en 60 cm parabol och ett bra lnb så bottnar mätaren vilket gör att man inte kan ställa in bästa signal.

Dessutom svajar den ca 20 % bara av vibrationerna man har i pulsådern.

Köp en 30-530 istället. Tycker man det är för dyrt går den att hyra en vecka för 140:-
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

mrfrenzy:För min del fungerade det ypperligt och utan det har jag aldrig fått parran inställd. Har även hjälpt kompisar och där också fått utmärkt resultat. På min 60 cm parabol var den låååångt ifrån att bottna iaf. och signalen är det nog inget större fel på då oväder hittils inte ens gett artefakter i någon större bemärkelse.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

Har en emitor sattelitsökare som ska vara helt ok förutom att plastknapparna till funktionstangenterna saknas

http://www.emitor.se/websites/emitorse/ ... sp?ID=3504

kan tänka mig att avyttra den till ett humant pris !
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

v-g: klart det går att få parabolen hyfsat inställd, men inte perfekt, vilket enligt min mening är varför man köper ett instrument. Ett ord som inte passar på denna pryl. Det går att ställa in parabolen minst lika bra med en "sat-beeper" eller med en granne som står framför tvn med en mobil och reläar singalstyrkemätaren i receivern.

Hade du ställt in din parabol med ett ordentligt instrument hade du inte haft några artefakter i mindre omfattning heller.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

spektrumanalysator?

tyvärr tror jag att det enklaste är att låna eller köpa en sådan satelitsökare
, standardsaker är tyvärr för billiga för att börja bygga själv om man inte har något extra som man vill få med i konstruktionen
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

du har så rätt, funderade på att bygga en för uhf dvb-t, men man får ju en jättefin 6-kanals med hög precision, µC styrde etc för 2k, täcker inte ens utvecklingen av programvaran
Skriv svar