Peltiern blir varkens varm eller kall. Varför?
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Ja det låter ju som om det är någonting med den peltiern som inte är som det skall vara. Men en gissning är att någon sladd eller så skulle kunna orsaka att det inte går ström fram till den. Givetvis kan ju peltiern i sig vara sönder men personligen så hade jag kollat sladdarna till den först.
Har för mig att det finns 2 olika typer där den ena kan polvändas för omvänd funktion men inte den andra.
Jodå visst är en peltier uppbyggd av halvledare, men som i detta fall är dopade med vismut/antimon och tellurid/selenid beroende på om det är N eller P segment som skall tillverkas. Dessa sätts sedan i serie med varandra på ett visst sätt och som sedan anpassas för runt 12V.
Hur då dessa element som kan polvändas är uppbyggda vet jag ej.
Har för mig att det finns 2 olika typer där den ena kan polvändas för omvänd funktion men inte den andra.
Jodå visst är en peltier uppbyggd av halvledare, men som i detta fall är dopade med vismut/antimon och tellurid/selenid beroende på om det är N eller P segment som skall tillverkas. Dessa sätts sedan i serie med varandra på ett visst sätt och som sedan anpassas för runt 12V.
Hur då dessa element som kan polvändas är uppbyggda vet jag ej.
-
Jo jag antog att det var kabelbrott eftersom det fick ett värde ibland. Men sen skrev någon här att man inte kan mäta för det har mycket med att göra hur varmt det är på ena sidan mot andra sidan mm.. Men jag kopplade den till bilen nu och rörde lite försiktigt på sladdarna och den blir då inte varm/kall.. Händer rent ut sagt inte ett SKIT. =(
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
danei: Jag undrade samma sak i en annan peltiertråd som samma postare placerade i samma forumdel. Då fick jag svaret:
"Hade först frågor om tips till vad man skulle kunna styra en peltier med. Men fick svar på den frågan och sen kom nästa fråga vilken kylare jag skulle ha så jag tänkte att jag kunde använda samma tråd igen."
Inte för att jag blev så mycket klokare, men ändå...
"Hade först frågor om tips till vad man skulle kunna styra en peltier med. Men fick svar på den frågan och sen kom nästa fråga vilken kylare jag skulle ha så jag tänkte att jag kunde använda samma tråd igen."
Inte för att jag blev så mycket klokare, men ändå...