Peltiern blir varkens varm eller kall. Varför?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
RaGnaR_RattmuFF

Inlägg av RaGnaR_RattmuFF »

provade även nu att sätta på 2 stora kylflänsar på vardera sidan för att inte bränna den ifall den nu skulle börja fungera. Kopplade den till ett bilbatteri och det hände absolut inget alls..Den är defenitivt DÖD!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, allt kan ju gå sönder.... Men så som jag har misshandlat peltierelement så är det lite förvånande - de brukar vara robusta. Saltvatten under längre tid dödar dem emellertid med 100% säkerhet.... (fast finns visst tätade varianter som skall tåla det också)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är väl inga halvledare i dom. Vad har du för spänning och ström till den? Man kan ju ha otur.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

RaGnaR_RattmuFF: Är du säker på att den är helt trasig? I ditt förra inlägg skrev du ju att sladdarna var glappa.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja det låter ju som om det är någonting med den peltiern som inte är som det skall vara. Men en gissning är att någon sladd eller så skulle kunna orsaka att det inte går ström fram till den. Givetvis kan ju peltiern i sig vara sönder men personligen så hade jag kollat sladdarna till den först.

Har för mig att det finns 2 olika typer där den ena kan polvändas för omvänd funktion men inte den andra.

Jodå visst är en peltier uppbyggd av halvledare, men som i detta fall är dopade med vismut/antimon och tellurid/selenid beroende på om det är N eller P segment som skall tillverkas. Dessa sätts sedan i serie med varandra på ett visst sätt och som sedan anpassas för runt 12V.

Hur då dessa element som kan polvändas är uppbyggda vet jag ej.
RaGnaR_RattmuFF

Jo jag antog att det var kabelbrott eftersom det fick ett värde ibland. Men sen skrev någon här att man inte kan mäta för det har mycket med att göra hur varmt det är på ena sidan mot andra sidan mm.. Men jag kopplade den till bilen nu och rörde lite försiktigt på sladdarna och den blir då inte varm/kall.. Händer rent ut sagt inte ett SKIT. =(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Troligen är det helt enkelt för lite kontaktyta för att det ska bli tillräckligt så att den kan reagera. Har du möjlighet att lägga upp bilder på hur det ser ut där sladdarna sticker ut ifrån peltiern?
RaGnaR_RattmuFF

Kan se ifall jag kan fixa det imorgon.. har ingen digitalkamera men har dock en webcamera. Men skulle helst behöva en ny peltier snartast för vårat projekt i skolan måste börja nu snart och vill helst ha alla delar så man kan börja mäta ut alla mått på plåtarna mm.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha, det är därför man kunde ana en viss desperation i dina tidigare inlägg. :)
RaGnaR_RattmuFF

Haha jo en aning :P.. Tycker det är bra att ha alla grejjer innan man börjar. Får prata med "zeus" här på formet och försöka lösa denna lite tråkiga händelse. Det löser sig alltid..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En aning OT, men varför ligger tråden under optokomponener?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Lite svårt att bevisa att den funkade innan, så jag skickar en ny. Även den testad- Bad även att få den andra i retur så kan jag se vad som var fel med den.

Nu ska jag sova ut min sjukdom, om ni undrar varför jag inte skriver så mycket....
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Meh, han har ju spräckt den på mitten får jag just höra...

orkar inte bry mig iaf, posten är min vän.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

danei: Jag undrade samma sak i en annan peltiertråd som samma postare placerade i samma forumdel. Då fick jag svaret:

"Hade först frågor om tips till vad man skulle kunna styra en peltier med. Men fick svar på den frågan och sen kom nästa fråga vilken kylare jag skulle ha så jag tänkte att jag kunde använda samma tråd igen."

Inte för att jag blev så mycket klokare, men ändå... :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Den som kan kan ju få låsa tråden nu...
Skriv svar