Styra 12v från höga sidan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mañana

Inlägg av Mañana »

okej =) När du säger 100 spänn, tänker du då på deras "power switchar", tex 71-016-11 och dylikt?

Det skulle alltså inte räcka med en vanligt logikstyrd P-MOS, tex 71-159-59 (som sitter i det uppdaterade schemat i första posten)? Har även lagt till motstånden i schemat.

Jepp, det sitter i en bil, så finns tyvärr inte så mycket att göra, måste driva det från den höga sidan.

Anledningen till den höga frekvensen var att jag var rädd att hela 12volten i bilen skulle börja svänga eftersom jag pwm-ar med så hög ström. Och då kommer det garanterat höras...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nej det var en vanlig TO220 PMOS, men att det fanns så många ytmonterade.....

Med det modifierade schemat och PMOS transistorn, då behövs inte motståndet till gaten och du kan koppla flera PMOS till samma uC. MEN det står ett C i "transistorsymbolen" Source kortas till S, jag är väl lite petig kanske, men C står för kollektor i en helt annan teknologi.

Kul med en som tänkt till och utnytjar en 7905, det är inte så vanligt bland nybörjare (mindre än 20 år i branschen) men i vissa fall ger det stora fördelar att hänga allt i plusspänningen. MEN koppla 7905 rätt, med negativ spänning får man tänka till. GND på regulatorn går till +12V och in på regulatorn till bilchassiet. Kom också ihåg att benen på regulatorn inte sitter lika logiskt som 78XX

Man kommer undan en hel del nivåskift på det viset. Snegelwerfer har ojat sig över att transistorn alltid kommer att leda men jag tror inte han såg finessen med 7905 och negativ reglering. Jag kan bara heja på dig men sätt en vettig säkring före allt så bilen inte brinner upp.

Prototypen
Mañana

Inlägg av Mañana »

Helt rätt, slarvfel av mig att skriva c... :cry:

Okej, ja jag tyckte det borde funka :? Men var inte helt säker så postade här för säkerhets skull :D
mm, allt blir lite bak och fram, haha.

Aja, tack för hjälpen, ska försöka få ihop ett kort nån gång under veckan så får vi se!! :D
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

prototypen skrev: Man kommer undan en hel del nivåskift på det viset. Snegelwerfer har ojat sig över att transistorn alltid kommer att leda men jag tror inte han såg finessen med 7905 och negativ reglering. Jag kan bara heja på dig men sätt en vettig säkring före allt så bilen inte brinner upp.
Prototypen
Visst såg jag finessen med att höja upp potentialen på mikrokontrollern, men de innebär ju den klara nackdelen att även få potentialförskjuten I/O. När jag påstod att transistorn alltid skulle leda vad det naturligtvis under förutsättning att uC:n var jordrefererad.

Dessutom är jag mer än lite skeptisk till att portarna på en ATTiny2313 klarar att att driva gaten på MOSFETen tillräkligt hårt när du ska driva över 4A genom FETen. Detta problem minskar dock drastiskt om du minskar PWM-frekvensen, som protypen påpekade så är ju lampor så pass långsamma att man inte behöver gå upp så högt i frekvens.

Personligen hade jag letat efter billiga FET-drivkretsar och behållt uC:n jordrefererad. Oavsett vilken lösning du väljer måste du nog labba lite med FET-drivningen och se vilka effektförluster du får...

EDIT: Ändrade mig angående I/O:n.. på din bild ser det ju ut som om uC:n endast ska ha en insignal (on/off?). I så fall tycker jag att det inte speöar någon större roll att insignalen blir förskjuten... däremot är jag fortfarande skeptiskt till gatedrivningen.. men du får som sagt labba lite och se om det fungerar..
Mañana

Inlägg av Mañana »

Mja, för att slippa förskjuten I/O är nog en IR 2101 (ELFA 73-430-15) och en IRF3704 (ELFA 71-146-22) enklast. Faktum är att fördelarna med detta nog överväger till slut... IR3704 har ju dessutom lägre resistans -> mindre värme, vilket är ganska viktigt, eftersom jag helst vill kunna köra alltihop utan att tänka på kylflänsar och dyl.

IR2101: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=5076.htm

IRF3704: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=2458.htm

EDIT: Typ såhär:
Bild
Mañana

Inlägg av Mañana »

Komplett version:
http://www.erik.osvaldsson.se/skit/schema4.jpg
:D

btw, kondingarna C1 och C2 föregående inlägg. Nån som vet vad de bör ha för värde? Har inte hittat nått om det... Lämplig avlastning bara?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Tycker schemat ser bra ut vid en snabb koll.

Eventuellt kanske du ska koppla Vb till 12V, jag blir inte riktigt klok på databladet... :?

Värden på C1 och C2 hittar du i nedanstående application note:
http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-978.pdf

Om du ska använda kretsen i en bil(?) så skulle jag fixa till en bättre filtrering på inkommande spänningsmatning... ex med en comonmode-drossel (hittar ingen på elfa tyvärr) och en transienskyddsdiod (ex. 1,5KE18A) mellan 12V och jord.
Millox

Inlägg av Millox »

Inkopplingen av IR2101:an är helt rätt iaf. Kondensatorn mellan Vb och Vs laddas upp med 12 V när den inte leder och laddas ur i transistorn för att tända. Tänk dock på att du inte kan ha en pulsbredd på 1 hur länge som helst eftersom kondensatorn inte laddas när transistorn leder.
Sen kan jag kanske fundera på om du inte ska välja en krets med bara en high-side driver i. Nu har jag förvisso inte kollat, men det tycks logiskt att dessa ska vara billigare.

Jag hade dock använt mig av en vanlig mosfet-drivare. Enkelt och smidigt, speciellt eftersom det bara handlar om 12 V.
Mañana

Inlägg av Mañana »

Jag har tyvärr inte lyckats hitta nån som bara är highside driver, med likvärdigt pris och prestanda. :(
Kommer inte mosfeten leda ändå? Kondensatorn kommer ju inte laddas ur helt...

Jo, ska nog sätta filter på ingångarna och drivspänningen, lägger upp nytt schema senare ikväll :)
Millox

Inlägg av Millox »

Tja, det finns ju till exempel IR2118 som dessutom har halvannan gång utströmmen. Men jag skulle ändå använda en krets, typ UDN 2980 med en PMOS och pulldown. Lär bli något billigare.
Mañana

Inlägg av Mañana »

Jo, det har den iofs. Men IR2101 har lägre stig och falltid, och kostar bara en krona mer. Kapseln är ju densamma så ingenting att spara in där... :(
Tror du UDN2980 klarar sig? Med tanke på den höga strömen, frekvensen och alla störningar...
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Men varför krångla till det? Använd halv LM5111 och en PMOS, vola! enenkel och hyfsat billig higt-side swicth.... (som har bra switch tider)
Mañana

Inlägg av Mañana »

Se där ja! Verkar inte helt dum...

Vekar nästan lite för enkel... :?
Vcc till tolv volt, Vee till jord, två signaler till IN_A resp B och sedan en n-mos (monterad "över" komponenterna i potential sett) ansluten till varje utgång? Databladet känns tunt =/

EDIT: Citat från databladet -> "The LM5111 dual low side MOSFET driver ..." Jag letar High side drivers :P
Mañana

Inlägg av Mañana »

Nytt schema upplagt:

http://www.erik.osvaldsson.se/skit/schema5.jpg

Har satt optokopplare på ingångarna, samt gjort ett filter innan 7805:an. Det saknas dock en drossel i filtret, har inte hitta nån bra än... :)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Du behöver pull-upmotstånd på optokopplarnas kollektorer (om inte ATTiny2313 har intern pullup på ingångarna?). Sedan tycker jag att vitsen med optokopplare försvinner om du kopplar ihop jordarna som du har gjort...

Är även lite tveksam till 1k-motstånden till IRF530s gate? Rekommenderas ett sådant i databladet? Spontant tycker jag att det borde vara bättre att inte ha något motstånd, för att få snabbare gatedrivning. IR2101 borde vara byggd för att klara av det.

Är R12 en PTC-säkring (polyswitch)?

Om du inte hittar någon färdig commonmode-drossel (som jag tycker att du ska ha) så kan du ju alltid linda en egen m.h.a en ferrittoroid.
Skriv svar