Styra 12v från höga sidan
okej =) När du säger 100 spänn, tänker du då på deras "power switchar", tex 71-016-11 och dylikt?
Det skulle alltså inte räcka med en vanligt logikstyrd P-MOS, tex 71-159-59 (som sitter i det uppdaterade schemat i första posten)? Har även lagt till motstånden i schemat.
Jepp, det sitter i en bil, så finns tyvärr inte så mycket att göra, måste driva det från den höga sidan.
Anledningen till den höga frekvensen var att jag var rädd att hela 12volten i bilen skulle börja svänga eftersom jag pwm-ar med så hög ström. Och då kommer det garanterat höras...
Det skulle alltså inte räcka med en vanligt logikstyrd P-MOS, tex 71-159-59 (som sitter i det uppdaterade schemat i första posten)? Har även lagt till motstånden i schemat.
Jepp, det sitter i en bil, så finns tyvärr inte så mycket att göra, måste driva det från den höga sidan.
Anledningen till den höga frekvensen var att jag var rädd att hela 12volten i bilen skulle börja svänga eftersom jag pwm-ar med så hög ström. Och då kommer det garanterat höras...
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Nej det var en vanlig TO220 PMOS, men att det fanns så många ytmonterade.....
Med det modifierade schemat och PMOS transistorn, då behövs inte motståndet till gaten och du kan koppla flera PMOS till samma uC. MEN det står ett C i "transistorsymbolen" Source kortas till S, jag är väl lite petig kanske, men C står för kollektor i en helt annan teknologi.
Kul med en som tänkt till och utnytjar en 7905, det är inte så vanligt bland nybörjare (mindre än 20 år i branschen) men i vissa fall ger det stora fördelar att hänga allt i plusspänningen. MEN koppla 7905 rätt, med negativ spänning får man tänka till. GND på regulatorn går till +12V och in på regulatorn till bilchassiet. Kom också ihåg att benen på regulatorn inte sitter lika logiskt som 78XX
Man kommer undan en hel del nivåskift på det viset. Snegelwerfer har ojat sig över att transistorn alltid kommer att leda men jag tror inte han såg finessen med 7905 och negativ reglering. Jag kan bara heja på dig men sätt en vettig säkring före allt så bilen inte brinner upp.
Prototypen
Med det modifierade schemat och PMOS transistorn, då behövs inte motståndet till gaten och du kan koppla flera PMOS till samma uC. MEN det står ett C i "transistorsymbolen" Source kortas till S, jag är väl lite petig kanske, men C står för kollektor i en helt annan teknologi.
Kul med en som tänkt till och utnytjar en 7905, det är inte så vanligt bland nybörjare (mindre än 20 år i branschen) men i vissa fall ger det stora fördelar att hänga allt i plusspänningen. MEN koppla 7905 rätt, med negativ spänning får man tänka till. GND på regulatorn går till +12V och in på regulatorn till bilchassiet. Kom också ihåg att benen på regulatorn inte sitter lika logiskt som 78XX
Man kommer undan en hel del nivåskift på det viset. Snegelwerfer har ojat sig över att transistorn alltid kommer att leda men jag tror inte han såg finessen med 7905 och negativ reglering. Jag kan bara heja på dig men sätt en vettig säkring före allt så bilen inte brinner upp.
Prototypen
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
Visst såg jag finessen med att höja upp potentialen på mikrokontrollern, men de innebär ju den klara nackdelen att även få potentialförskjuten I/O. När jag påstod att transistorn alltid skulle leda vad det naturligtvis under förutsättning att uC:n var jordrefererad.prototypen skrev: Man kommer undan en hel del nivåskift på det viset. Snegelwerfer har ojat sig över att transistorn alltid kommer att leda men jag tror inte han såg finessen med 7905 och negativ reglering. Jag kan bara heja på dig men sätt en vettig säkring före allt så bilen inte brinner upp.
Prototypen
Dessutom är jag mer än lite skeptisk till att portarna på en ATTiny2313 klarar att att driva gaten på MOSFETen tillräkligt hårt när du ska driva över 4A genom FETen. Detta problem minskar dock drastiskt om du minskar PWM-frekvensen, som protypen påpekade så är ju lampor så pass långsamma att man inte behöver gå upp så högt i frekvens.
Personligen hade jag letat efter billiga FET-drivkretsar och behållt uC:n jordrefererad. Oavsett vilken lösning du väljer måste du nog labba lite med FET-drivningen och se vilka effektförluster du får...
EDIT: Ändrade mig angående I/O:n.. på din bild ser det ju ut som om uC:n endast ska ha en insignal (on/off?). I så fall tycker jag att det inte speöar någon större roll att insignalen blir förskjuten... däremot är jag fortfarande skeptiskt till gatedrivningen.. men du får som sagt labba lite och se om det fungerar..
Mja, för att slippa förskjuten I/O är nog en IR 2101 (ELFA 73-430-15) och en IRF3704 (ELFA 71-146-22) enklast. Faktum är att fördelarna med detta nog överväger till slut... IR3704 har ju dessutom lägre resistans -> mindre värme, vilket är ganska viktigt, eftersom jag helst vill kunna köra alltihop utan att tänka på kylflänsar och dyl.
IR2101: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=5076.htm
IRF3704: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=2458.htm
EDIT: Typ såhär:

IR2101: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=5076.htm
IRF3704: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=2458.htm
EDIT: Typ såhär:

Komplett version:
http://www.erik.osvaldsson.se/skit/schema4.jpg

btw, kondingarna C1 och C2 föregående inlägg. Nån som vet vad de bör ha för värde? Har inte hittat nått om det... Lämplig avlastning bara?
http://www.erik.osvaldsson.se/skit/schema4.jpg

btw, kondingarna C1 och C2 föregående inlägg. Nån som vet vad de bör ha för värde? Har inte hittat nått om det... Lämplig avlastning bara?
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
Tycker schemat ser bra ut vid en snabb koll.
Eventuellt kanske du ska koppla Vb till 12V, jag blir inte riktigt klok på databladet...
Värden på C1 och C2 hittar du i nedanstående application note:
http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-978.pdf
Om du ska använda kretsen i en bil(?) så skulle jag fixa till en bättre filtrering på inkommande spänningsmatning... ex med en comonmode-drossel (hittar ingen på elfa tyvärr) och en transienskyddsdiod (ex. 1,5KE18A) mellan 12V och jord.
Eventuellt kanske du ska koppla Vb till 12V, jag blir inte riktigt klok på databladet...

Värden på C1 och C2 hittar du i nedanstående application note:
http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-978.pdf
Om du ska använda kretsen i en bil(?) så skulle jag fixa till en bättre filtrering på inkommande spänningsmatning... ex med en comonmode-drossel (hittar ingen på elfa tyvärr) och en transienskyddsdiod (ex. 1,5KE18A) mellan 12V och jord.
Inkopplingen av IR2101:an är helt rätt iaf. Kondensatorn mellan Vb och Vs laddas upp med 12 V när den inte leder och laddas ur i transistorn för att tända. Tänk dock på att du inte kan ha en pulsbredd på 1 hur länge som helst eftersom kondensatorn inte laddas när transistorn leder.
Sen kan jag kanske fundera på om du inte ska välja en krets med bara en high-side driver i. Nu har jag förvisso inte kollat, men det tycks logiskt att dessa ska vara billigare.
Jag hade dock använt mig av en vanlig mosfet-drivare. Enkelt och smidigt, speciellt eftersom det bara handlar om 12 V.
Sen kan jag kanske fundera på om du inte ska välja en krets med bara en high-side driver i. Nu har jag förvisso inte kollat, men det tycks logiskt att dessa ska vara billigare.
Jag hade dock använt mig av en vanlig mosfet-drivare. Enkelt och smidigt, speciellt eftersom det bara handlar om 12 V.
Se där ja! Verkar inte helt dum...
Vekar nästan lite för enkel...
Vcc till tolv volt, Vee till jord, två signaler till IN_A resp B och sedan en n-mos (monterad "över" komponenterna i potential sett) ansluten till varje utgång? Databladet känns tunt =/
EDIT: Citat från databladet -> "The LM5111 dual low side MOSFET driver ..." Jag letar High side drivers
Vekar nästan lite för enkel...

Vcc till tolv volt, Vee till jord, två signaler till IN_A resp B och sedan en n-mos (monterad "över" komponenterna i potential sett) ansluten till varje utgång? Databladet känns tunt =/
EDIT: Citat från databladet -> "The LM5111 dual low side MOSFET driver ..." Jag letar High side drivers

Nytt schema upplagt:
http://www.erik.osvaldsson.se/skit/schema5.jpg
Har satt optokopplare på ingångarna, samt gjort ett filter innan 7805:an. Det saknas dock en drossel i filtret, har inte hitta nån bra än...
http://www.erik.osvaldsson.se/skit/schema5.jpg
Har satt optokopplare på ingångarna, samt gjort ett filter innan 7805:an. Det saknas dock en drossel i filtret, har inte hitta nån bra än...

- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
Du behöver pull-upmotstånd på optokopplarnas kollektorer (om inte ATTiny2313 har intern pullup på ingångarna?). Sedan tycker jag att vitsen med optokopplare försvinner om du kopplar ihop jordarna som du har gjort...
Är även lite tveksam till 1k-motstånden till IRF530s gate? Rekommenderas ett sådant i databladet? Spontant tycker jag att det borde vara bättre att inte ha något motstånd, för att få snabbare gatedrivning. IR2101 borde vara byggd för att klara av det.
Är R12 en PTC-säkring (polyswitch)?
Om du inte hittar någon färdig commonmode-drossel (som jag tycker att du ska ha) så kan du ju alltid linda en egen m.h.a en ferrittoroid.
Är även lite tveksam till 1k-motstånden till IRF530s gate? Rekommenderas ett sådant i databladet? Spontant tycker jag att det borde vara bättre att inte ha något motstånd, för att få snabbare gatedrivning. IR2101 borde vara byggd för att klara av det.
Är R12 en PTC-säkring (polyswitch)?
Om du inte hittar någon färdig commonmode-drossel (som jag tycker att du ska ha) så kan du ju alltid linda en egen m.h.a en ferrittoroid.