Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Hade lite problem först med att få till med bra trissor. Bökigt med transistorer som hela tiden balanserar på gränsvärden. Så jag använde mig utav ett relä + vanlig transistor som bara fungerar som liten ON/OFF för reläet. Reläet är ett 3.0V relä G5V-1-DC3 relä från https://www.mouser.se/ProductDetail/Omr ... UVGA%3D%3D

Ladda ned simuleringen:
circuit-20201022-2357.circuitjs.txt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad vill du uppnå för funktion?
DanielM

Inlägg av DanielM »

När det blir för hög spänning så bryts strömmen med reläet. Nackdelen är att reläerna är rätt så stora jämfört med transistorer. Jag kan använda transistorer som föregående sida. Men jag känner att det finns en osäkerhet att få rätt "intrimmning". Så jag kör lite grovhugget istället och använder mekaniska reläer. Då vet man att då bryts strömmen.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Menar du att processorn stryper relä om spänningen blir för hög?

Konstruktionen med relä känns lite konstigt. Kan du inte använda schottky diod eller zener diod som spänningsskydd??
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Som vanligt är det fullständigt obegripligt, och dessutom fullständigt meningslösa lösningar.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Rick81 skrev: 23 oktober 2020, 17:49:11 Menar du att processorn stryper relä om spänningen blir för hög?

Konstruktionen med relä känns lite konstigt. Kan du inte använda schottky diod eller zener diod som spänningsskydd??
Processorn stryper inte. Det är reläer som aktiveras när spänningen går över 4V. Reälerna har en verkningstid på 1 ms. Det tycker jag är bra.

Jag tror inte schottky diod eller zener räcker endast som spänningskydd för höga spänningar. Det är därför TomasL rekommenderade ett 1kOhm motstånd innan schottky dioderna.
Något som totalt bryter stömmen direkt är ju bra. För det första kollade jag på ett PTC-motstånd, men det tar ca 1 sekund för ett sådant att "värmas upp" och begränsa strömmen. Innan dess så kanske det har förstört mitt 150 Ohms motstånd. Vem vet?
För det andra så var detta PTC-motstånd för grovft. Om jag appliceras 24V på ett 150Ohm's SMD motstånd så blir det 0.16A rakt igenom (teoretiskt). Smack säger det. Varför då? Jo, för största SMD motståndet jag har är på 0.25W och 24V^2/150Ohm är 3.84W i effekt som motståndet utsätts för vid 24 volt. Inte bra!

Hur som helst. Jag tittar i detta datablad och där finns det 3V reläer. Hur skulle det vara om man kopplade på 5V på dessa reläer? Tror ni dom går sönder? Hittar inte maximala spänningen som spolarna får ha.
https://omronfs.omron.com/en_US/ecb/pro ... -g5v_1.pdf
Markering_007.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DanielM 23 oktober 2020, 18:25:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jösses.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Det är en lösning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja visst, C4är också en lösning,
DanielM

Inlägg av DanielM »

Är detta ett verkligen ett seriöst beteende från dig eller har din narcissistiska sida kommit upp igen?
Castor

Inlägg av Castor »

DanielM: du börjar komma nära samma nivå som vissa andra som får förslag på beprövade lösningar men av någon anledning måste göra allting på sitt eget, komplicerade sätt som dessutom är tvivelaktigt ur funktionssynpunkt. Det är naturligtvis ditt projekt, och dina misstag, men varför fråga om råd här när du inte bryr dig om dem. Får du någon slags glädje av att strunta i de råd du får?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, det är ju för att du hittar på lösningar på ett ickeproblem, naturligtvis utav okunskap.
Polyfuses funkar alldeles utmärkt.
Ett motstånd går sönder pga värme, fundera på hur varmt det kan bli på några tiondelars sekunder.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Castor skrev: 23 oktober 2020, 18:34:58 DanielM: du börjar komma nära samma nivå som vissa andra som får förslag på beprövade lösningar men av någon anledning måste göra allting på sitt eget, komplicerade sätt som dessutom är tvivelaktigt ur funktionssynpunkt. Det är naturligtvis ditt projekt, och dina misstag, men varför fråga om råd här när du inte bryr dig om dem. Får du någon slags glädje av att strunta i de råd du får?
Som jag vet så har jag tagit till mig alla råd här i tråden. Det är inte min konstruktion som du ser ovan.

Jag har hittat ett PTC motstånd som aktiveras efter 0.05A. Det är för högt. Jag vill ha en som aktiveras tidigare för att skydda 150 Ohm motståndet
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, det "aktiveras" inte, snarare ökar resistansen till en viss punkt där den trippar till relativt hög.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

50mA är väl inte för mycket för dina 150 ohm?

Det blir ju under 0.4W i motståndet. Sätt ett 1-2W motstånd så lär du klara dig utan problem.
Skriv svar