Inte behöver du väl styra hela strömmen till startmotorn? Det är väl inte den strömmen man bryter med tändningslåset? Är det inte så att den strömmen som man bryter där är mer som en styrström för startmotor och hela köret?
Nej, man styr naturligtvis inte hela strömmen till startmotorn. Däremot kanske strömmen till startsolenoiden i startmotorn. Den drar in startmotorns drev i ingrepp med kuggkransen och slår på strömmen till själva startmotorn. Iallafall på äldre bilar var dessa ofta direktdrivna från tändningslåset.
Vadå "går inte"? Alla problem går att lösa, de omöjliga tar bara lite längre tid
Nu vet jag inte hur rattlåset fungerar, men jag skulle gissa att det är någon liten elektromagnet eller elmotor som flyttar någon låskolv.. Det borde väl gå alldeles utmärkt att koppla den till kortlåset eller vad man nu ska använda...
Inget illa menat, men det själs massor av bilar fortfarande.
Jag fick min bil stulen från bilhandlarens inhägnade uppställningsplats när den var inlämnad för lite omvårdnad. Den hittades senare inkörd i en juvelerarbutik som var länsad. Bilen var skrot.