Projektarbete: Starta bilen med visitkort och kod?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
RaGnaR_RattmuFF

Projektarbete: Starta bilen med visitkort och kod?

Inlägg av RaGnaR_RattmuFF »

Hejsan!

ja nu är det tider för projektarbeten som säkert många vet. Går elprogrammet och då får man vörsöka göra något med el :D. Går visserligen inte elektronik men man ska nog kunna få godkännt på detta ändå..
har Funderat på att ifall man skulle kunna använda en sådan kortläsare som man har för att öppna dörrar och slår in en kod till att starta bilen?

Antingen så sätter man bara i kortet och slår en kod och bilen startar eller så sätter man i kortet och slår koden och sen kan man vrida om nycklen.

För en sådan "dörrkodsapparat" måste ju skicka en + signal till en liten motor som öppnar dörren i t.ex skolans personalrum mm.

Behöver all hjälp man kan få.

MVH

Johan
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tja, varför inte. :)

edit: Missuppfattade. Det blir alltså inget kortbaserat dörrlås. Korläsaren ska sitta inne i bilen. Rätt?
RaGnaR_RattmuFF

Ja precis. den ska sitta i bilen :D.. Hade varit en rolig grejj att behöva tycka in ett visitkort som lästes av genom streckkoden så bara mitt kort funkar och sen en liten kod på kanske 5 siffror sen kan man vrida om tändningen. det ska alltså inte hända något innan man tyckt in koden.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Varför inte en rfidtag? och en knappsats som kodas av i en mikrokontroller och sedan tillåter att du startar bilen?

Eller om jag vänder lite på det, vad har du för grejer att tillgå? eller skall allt köpas nytt/begagnat och vad får det isåfall kosta? / står skolan för det?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

annars kan man göra så att man slopar tändningslåset helt, och så har man så här:

(0 = bilen avstängd)
(1 = el påsatt. Dvs radion funkar osv)
(2 = motorn har ström.)
(3 = startmotorn går)

inget kort isatt: 0
kortet isatt: 1
man slagit rätt kod: 2
trycka in stjärna: 3
släppa stjärna: 2
trycka en gång på fyrkant: går tillbaka till 1. (logga ut)
(om läsaren är sådan att man måste dra kortet, kan man ha utloggningsfunktionen att den går till 0 istället. Då måste man dra igen för att kunna sätta igång stereon)
RaGnaR_RattmuFF

Hade funkar det :D. Men undrar vad besiktningen säger om den funktionen. Eller om att ens ha ett visitkort för att starta bilen?. Men jag skulle helst vilja ha tändningen kvar med nyckeln. Något som skulle vara simpelt hade varit att all el hade fått spänning genom kortet. Han hade en skena på kortet som kopplar ihop 2 poler när man sätter i kortet. Men undrar om ifall kortet klarar all den amperen som krävs till bilelen.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

jag tänkte på reläer. Finns säkert några hög-amperiga reläer på elfa...

Så länge som du kan garantera att tändningen/elen/startmoton inte slås av/på mitt under trafik eller vid parkeringen så är det nog ok för besiktningen.

ang vad man startar bilen med tror jag bara att det är försäkrningsbolaget som kan ha synpunkter om ens det...
Finns ju bilar (tror det är toyota) där det räcker med att ha en plastgrunka (liknande en tunn fjärrkontroll) i fickan och trycka på en knapp på instrumentbrädan för att starta bilen...
RaGnaR_RattmuFF

Det du skriver låter ganska vettigt.. Men skulle det bli svårt att just programera ett kort, typ bankkort eller något annat kort med en streckkod och använda det? Det ska alltså inte fungera med vilket kort som hällst och kunna starta bilen.

Så detta kan ju säga ska bli en hemmabyggd "startspärr"

Syrran kom på att man skulle ju kunna göra en alcotestare så man måste blåsa för att starta bilen. Tror skolan skulle bli ganska glada över ett sådant projekt. don't drink änd drive :D
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Varför relär? Varför kontaktorer?

Strömmarna genom tändlåset är väldigt små, då dessa är i princip bara styrströmmar till andra relär (eller i nyare bilar signaler till styrdatorn).
En vanlig bipolär transistor klarar jobbet galant, blir det högre strömmar är en fet bättre.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Man får nog använda en FET till startmotorn(:s styrström) iallafall, det går hyffsat stora strömmar där i bilar som e älde än ca -00.
RaGnaR_RattmuFF

Macce:

Jag skulle vilja ha att man har ingen el fram till bilen över huvudtaget om inte kortet och koden är rätt. Dvs. ifall du inte sätter i kortet och skriver rätt kod så kan du vrida på nycklen hur mycket du vill utan att få någon respons av startmotorn. Då skulle nog ett relä passa bra. Lite ström styr stor ström brukar det väl heta? Dvs kortet ger kontakt och reläet slår till. All elektronik i bilen får spänning och man kan vrida på nycklen som vanligt och köra iväg med bilen :D
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Det fungerar precis likadant om du gör en lösning med transistorer.
RaGnaR_RattmuFF

Okej. vet bara inte hur en transistor fungerar. Ifall man har en kortläsare och en knappsatts som ger ut en signal på t.ex. 5v+ går det ju lätt att koppla till ett relä som man sedan bara kopplar från batteriet till reläet och vidare.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Om du inte vet hur en transistor funkar så är det nog hög tid att lära sig.. I princip all elektronik är uppbyggd av transistorer..

Dessutom fattar jag inte vad det är för "visitkort" och "streckkoder" du snackar om..? Ska du trycka en streckkod på ditt visitkort, och läsa av det med en streckkodsläsare? Verkar inte så smart att trycka det på visitkortet förresten, om du inte vill att alla som får ditt kort ska kunna "låna" din bil... :P
Och vad menar du med att "programmera" ett "bankkort" med en streckkod?

Hade jag haft en bil så hade jag nog fixat en ibutton
RaGnaR_RattmuFF

Jag går som sagt inte elektronik utan automation vi håller inte på med elektronik. Det är därför jag inte riktigt vet hur en transistor fungerar. Och med programeringen menar jag att man ska ha ett speciellt kort till en kortläsare man kan hitta som ger signal. Dvs. du vet dörrar som är kodlåsta. De drar ett kort i kortläsaren slår en kod på t.ex. 6 siffror och dörren öppnas. Något liknande vill jag att min startspärr på bilen ska fungera. Förstår du?
Skriv svar