Det är flera blad i serviceunderlagen, komponentlista och trimningsanvsisningar. Har inte klistrat ihop dessa än.
Började förra veckan med lite uppstartsjobb, först formering av kondingarna i nätdelen med strömbegränsat nätagg inställt på cirka 150V i flera dygn. Strömmen stabiliserade sig snabbt på omkring 9mA, vilket är på grund av diverse spänningsdelarnät som jag inte brydde mig om att koppla ur. Jag matade helt enkelt in 150V strömbegränsat på katoden på likriktardioden i nätdelen.
Igår gjorde jag sedan en första provstart. TVn beter sig snällt och startade och gav hyffsad bild. Bildlinjaritet är lite sisådär, även med linjaritetskontrollen i ändläget, också finns brumstörningarna i linjesynk jag visste om sedan tidigare. Avvikelsen upptill i bildlinjariteten kan bero på motstånd eller konding som drivit i värde, får kolla på det senare. Man kan se att högra kanten på bilden svänger i ett långsamt böljande mönster. Förmodligen finns för mycket 50Hz rippel någonstans, synkseparator eller linjeoscillator känns troligt - spänning: "+A", eller "+B". Som jag minns problemet sedan tidigare fick störningen linjesynk att falla ur, lite beroende på bildinnehållet, vilket jag tycker tyder på att man skall misstänka matningen till linjeoscillator eller möjligen synkseparator. Med mönstergeneratorn är synk stabil, man märker bara av "gunget" i bildkanten. Linjeavböjningen är troligen OK - linjariteten ser bra ut. Man kan hävda att varför inte bara byta elektrolyter "i bulk" tills allt är nytt, men jag tycker det blir mer intressant om man tar det steg för steg och ser förändringarna vid varje komponentbyte. Kanske kommer jag undan med att bara byta någon eller ett par av de 3st 100+100+50uF filterlytarna. Om alla måste bytas får de nog avlägsnas från chassiet och så bockar jag till en ALU plåt där man kan buntbanda fast nya kondingar och som får sitta på ovansida chassiet i samma utrymme som de gamla. Räcker det med att byta enstaka sektioner kan ersättarna gömmas under chassiet.
Utgångsläget är bra

Nästa steg är att mäta upp ripplet över de olika sektionerna i nätdelen. Nu när jag har schemat kan jag mäta vid varje spänningspunkt, +A, +B osv och notera rippel, sedan prova med ny konding och se vad det gör för skillnad. Som bonus anges ripplet vid punkten +A till 1,5Vt-t, bara att kolla mot det då.
Behövs det bytas kondingar får jag lite problem. Om jag nu inte skall klicka iväg min monsterstora Electrokit beställning så har jag inga 100uF >300V. Däremot har jag ett antal 270uF 400V hemma. Filtreringen blir uppenbart mycket bättre, men hur blir det med toppström genom nätlikriktare vid uppstart? C138 och C139 är ju parallellkopplade, vilket ger 200uF - att ersätta dessa med en ensam 270uF borde vara OK. Samma sak gäller C142 och C143 - parallellkopplade och båda på 100uF. C144 på 50uF matas via ett 5k motstånd, vilket bör begränsa toppströmmar vid uppstart till något ofarligt, tror att jag kan köra med 270uF även här. Frågan är då om C145 och C147 också kan ersättas till 270uF? Hmm, är då inte ens säkert att jag har så många 270uF 400V. Jag hoppas att några av nätlytarna visar sig vara OK.