larky:
Yes, jag hittade den också. Lite drygt med Holländska, men det får man nog ta. Efter lite studier av manualen förstår jag också vad DM70 ögat gör. Om man inte inställt bildoscillatorn (den är frisvängande i flera av generatorns lägen) i generatorn på samma frekvens som nätets så fluktuerar magiska ögat "rytmiskt". Med en trimpot på sidan av generatorn kan man synka instrumentet mot nätet. Sedan finns omkopplare på generatorn för att förskjuta bild och linjefrekvens över eller under den rätta med 4%. På så sätt kan man kontrollera att en TV mottagares synkronisering fungerar riktigt, den skall då inte i något av de lägena "falla ur" och göra så att bilden börjar rulla åt något håll.
Nu blir det en omgång videostandard snack här, jag tyckte det var intressant att läsa om TV signalens uppbyggnad i TEKNO:s TV teknik och jämföra det med hur signalen ut från min mönstergenerator ser ut. Först en utmärkt bild från boken.
20200801_235321.jpg
Med ch1 ansluten till generatorns videosignalutgångar (inte RF utgången), tog jag ett par skärmdumpar med mitt RIGOL DS1054z. En sak jag märkte direkt är att utgången för negativ video är "lurvig". Se bild nedan för ett par linjer i en helt vit bild:
neg_video_all_white.jpg
Om man undersöker "lurvet", exempelvis vid vitnivån närmare visar det sig vara en 5,5MHz signal på ungefär 115mV. Hmm.
neg_video_all_white_fuzzdetail.jpg
Däremot ser videosignalen på positiva utgången bättre ut med . Mycket mindre "lurv", omkring 22mV. Misstänker dålig filtrering någonstans i mönstergeneratorn.
pos_video_all_white.jpg
Och i detalj
pos_video_all_white_fuzzdetail.jpg
Om man undersöker generatorns utsignal med en TV mottagare ser allt bra ut tills man aktiverar horisontella band. Felet är subtilt, men vissa av banden har "hack" i sig och hacken hoppar omkring i bilden och gör den ostabil. En bild med enbart vertikala band genereras utan problem.
crosshatch_frame.jpg
crosshatch_frame_detail.jpg
En sak som också märks är att man i generatorn tagit en del genvägar och genererat en lite förenklad videosignal, exempelvis finns ingen delbild-synk, inga utjämningspulser innan bildsynkpulserna och .. kanske någon annan skillnad jag missat. Nedan, en komplett bild där man ser de 625 linjerna och bildväxlingsfälten med släckpuls för videosignalen samt bildsynk. OBS, mätt på "+ VIDEO".
compl_frame.jpg
Så här ser det ut vid bildväxling, nu tillbaka till "- VIDEO".
neg_video_all_white_frameshift.jpg
Förresten, det här med positiv och negativ videosignal vållade mig ett tag stort huvudbry. I TEKNO:s TV teknik sägs en videosignal vara positiv om max amplitud motsvaras av vitt i bilden, i annat fall negativ. Därmed skulle jag vilja påstå att bilden på sidan 242 visar en positiv videosignal, det står också i texten på samma sida att 75% av max på signalen är svart och att över 75% är reserverat för synkpulserna. På mönstergeneratorn finns en lägesomkopplare, där man väljer typ av videosignal ut och läget längst åt vänster visar en svart fyrkant. Jaha, det skall vara helt svart bild det tänkte jag. FEL. I manualen står det "blank raster" om detta läge och det betyder tydligen helt vit bild. Exempelbilder på andra utsignaler visar också vit bakgrund och svarta ränder.
Mina oscilloscopbilder med mönstergeneratorn inställd på "blank raster" och ch1 ansluten till "- VIDEO" (negativ) visar en signal som ser ut som bilden på sid 242 i TEKNO:s boken, men som uppenbarligen har svartnivån längst upp eftersom bilden bevisligen är helt vit och bildinformationen i linjerna ligger nära 0-nivån. Vad missar jag? Har man bland Philips ingenjörer haft en annan uppfattning om vad som är positiv respektive negativ video? Det verkar nästan så.
Så här ser några linjer ur en helvit bild ut med ch1 ansluten till + VIDEO ut.
pos_video_all_white.jpg
En annan sak jag ser är att linjesynk inte faller mitt på linjesläckpulsen, osäker på om detta har något betydelse. Går troligen att justera, sidan 70 i manualen tar upp pulsbredder och justering av dessa.
Nåväl, trots denna mönstergenerators nuvarande brister skulle jag säkert kunna provköra och felsöka Radiola TV:n. Det gäller att känna till vilka fel som kommer från instrumentet och vilka fel som kommer från TV:n...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.