DSP Headphone Amp (bygglogg)

Berätta om dina pågående projekt.
cyr
Kontakt:

DSP Headphone Amp (bygglogg)

Inlägg av cyr »

Här börjar beskrivningen av ett projekt som jag funderat på ganska länge men börjat på allvar med ganska nyligen. Man skulle kunna säga att det är en extrem variant av den här, som återanvänder delar av designen från den här och den här :)

Jag hade från början tänkt bygga mer eller mindre klart innan jag skrev något om det, men jag gör såhär istället så att jag får skämmas lite om bygget avstannar...

Vad är det då? Jo, en hörlursförstärkare med inbyggd DSP-processor och ingång för digitalt ljud via S/PDIF och USB. Först och främst tänkt att användas ihop med datorn. Mer detaljer om konstruktionen kommer efter hand.

Själva byggloggen startar i nästa inlägg.
Senast redigerad av cyr 15 september 2006, 16:55:07, redigerad totalt 1 gång.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

OK, den enda delen av bygget som kan visas upp än så länge är lådan som det ska sitta i. Jag tänkte försöka få till något lite snyggare än jag brukar lyckas med på den fronten, så jag tog hjälp av Fagge.

Jag tänkte utgå från Elfas 50-441-69, med front och baksida i CNC-fräst alu + plexi. Tyvärr fanns den inte i lager och jag ville komma igång med bygget, så jag köpte 50-441-85 istället (som är 22cm djup istället för 16cm). Får se om jag byter till den mindre lådan senare eller inte.

Dags för lite bilder tycker jag (OBS: klickbara för större version).

Bild

De färdiga bitarna från Fagge... Baksidan är 2mm aluminium och framsidan är en kombination av 2mm alu och 2mm plexiglas.

Bild

Plexit är målat svart på baksidan före fräsning/gravyr och ligger i en fräst försänkning i alun.

Bakom den icke målade delen av fronten kommer det att sitta en blå OLED-display och bakom de graverade symbolerna kommer det att finnas en touch-sensor.

De små urgröpningarna i kanten på plexiglaset är för ytmonterade "sidelight" LEDs som förhoppningsvis ska lysa upp gravyren.

Provisoriskt hopmonterad ser lådan ut såhär:

Bild
Bild
Bild

Jag har gängat upp skruvhålen i lådan till M4, vilket inte blev speciellt snyggt:

Bild

Men på insidan är det kanske inte såå noga. Fick även borra upp skruvhålen i plåtarna eftersom jag bara hade hål för M3 på ritningarna jag skickade till Fagge :doh:

Until next time...
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Intressant projekt!

Förhoppningsvis blir det lika bra ljudmässigt som utseendemässigt. Som alltid är delarna från Fagge riktigt snygga. LCDn och touchsensorn gör inte saken värre... :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Snyggt, alltid en början! =D
Tänker du använda samma USB-DAC som i tidigare projekt eller väljer du en universiell USB-controller? Ett tips är isåfall NetChip 2272. I Visual DSP finns det nämligen en färdigskriven drivrutiner för den... använder du dessutom en AD1836 codec så finns det ett helt projekt som är färdigt att köra på en 532/533:a!
Den applikationen använder sig av en USB-ljudklass och inkluderar även styrdata för vol/mute osv. Den är väldigt idealisk att bygga vidare på tror jag.
Koden finns under <VisualDSP>\Blackfin\EZ-KITs\USB-LAN EZ-EXTENDER\usb\examples\talkthrough
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tack för tipset!

Har inte kommit så långt som någon mjukvara, men det blir ett USB-chip i stil med net2272 (fast från philips) så den koden kan mycket väl komma till användning.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Nu är jag van vid alltid välgjorda projekt av cyr, så nu får du leva upp till det också. Känn ingen press. 8)

Jag antar att aluminiumet var svart från början?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hjälp vad snyggt! 8)
cyr
Kontakt:

Varde ljus!

Inlägg av cyr »

Inga stormsteg framåt direkt, men en liten uppdatering...

Har etsat och lött kortet till frontpanelen (med touchsensor + leds).

Bild

Bild

Resultatet, tja... kunde ha varit bättre. Dels verkar det som den svarta bakgrunden reflekterar mer ljus än jag hade hoppats på, vilket i sig inte gör så himla mycket förutom att det skapar en väldigt tydlig strålkastareffekt vid varje LED. Sen så syns gravyren betydligt bättre snett underifrån än från ovan - hade funkat bättre med LEDs i nerkanten med andra ord.

Bild

Båda problemen borde minska om man kan få ljuset att studsa omkring lite mer inuti plasten, så får man ljus jämnare från alla riktningar. Frågan är hur man lyckas med det... Ska man polera kanterna kanske? Eller måla kanterna med vit eller silverfärg?

Bild
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ahh, det ser ju sjukt snyggt ut som det är ju :shock:
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Det där är ju mycket coolare än om bara gravyren syntes. Håll det som det är enligt mig!
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Tycker också att det är helläckert som det är :) Gör inte om det...
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hmmm, jaja. Får väl se hur det blir :)
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Hur går det?
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Exakt.. vad har hänt? :) Blirre klart? :) BILDER!
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Bump, jag vill se!
Skriv svar