Vilken kylare för att kyla peltier rejält?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har inte hållit på med vattenkylning någon gång så jag vet ej vad systemen kostar, den frågan överlåter jag nog till någon annan som har mer koll. Men det fungerar säkert även bra med fläktarna, sa bara att vatten var det mest effektiva därför inte sagt att det var tvunget att använda vatten. :)


Men en peltier har måtten 4x4 cm har jag för mig.

Om du med den meningen menar generellt så finns det många andra storlekar än just 4 x 4 cm för det är bland dom mindre och jag tycker inte att borde vara några problem med att hitta något som passar en sådan.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Med vatten så drar priset lätt iväg... tittade på det själv till min burk, men det blev lite för dyrt då...

Fast att köra en Zalman Resarator bara för att kyla en kyl hade varit coolt :p
RaGnaR_RattmuFF
Inlägg: 77
Blev medlem: 7 mars 2006, 18:36:06

Inlägg av RaGnaR_RattmuFF »

Godmorgon!

Hittade en enorm kylara på måtten 100x100x153 mm ca.

Tuniq Tower 120

Bild

Verkar ha en bra kylförmåga. Men kylen blir ganska stor. själva kyl rummet i min kyl kommer vara 35cm högt och 25 cm djupt och brett. Är tänkt att ha peltiern uppe i toppen eftersom kyla inte stiger så kyler man hela kylen från topp till tå ifall man säger så. Men det måste iaf vara ca 17 cm uppe där nätaggregatet, fläktar, kylaren, peltiern sitter. Vet ej ifall det blir särskillt snyggt.


Hittade även denna

Bild

Eller skulle man köra på detta att man kanske gör ett hål i toppen och låter den stora besten synas?`Kunde kanske bli lite snyggt ifall man gjorde det lite noga.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, det bör gå, men se till att skydda den ordentligt mot stötar (så att peltierelementet ej råkar bli skadat av misstag).
Samt att kylluften kan passera fritt mellan flänsarna.
RaGnaR_RattmuFF
Inlägg: 77
Blev medlem: 7 mars 2006, 18:36:06

Inlägg av RaGnaR_RattmuFF »

Men den nya zalman sägs kyla ganska bra också.. Vilken temperatur borde man få på kalla sidan med den nya zalman cnps9500 och ca 23 grader i rummet. Man måste väl ändå få minst o gradigt på andra sidan av peltiern.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Du kommer säkert att få flera minus grader. Hur många är beroende på hur effektivt som peltiern får arbeta vilket är beroende på hur pass bra den varma sidan kyls och hur stor värme belastning som den kalla sidan utsätts för.
RaGnaR_RattmuFF
Inlägg: 77
Blev medlem: 7 mars 2006, 18:36:06

Inlägg av RaGnaR_RattmuFF »

Henry:

Kommer antagligen använda tuniq tower 120 vilket verkar vara en enormt stor j'vla kylare rent ut sagt. på hela 10x10x15 cm så borde den kyla rätt bra :D. Men det bästa är väl att köra med silverpasta mellan varma sidan och kylaren? Sägs bli bäst kontakt med det. Sedan på andra sida så kommer man väl antagligen få ha en liten fläns. Kanske inte har så stor betydelse vad det är för någon men det kan man nog köpa en lite mindre för någon 50 lapp.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Jo den är ju rätt så stor om man så säger, så den kommer att både räcka och bli över. Silverpasta ger lite grand bättre värmeöverföring men är i detta fall absolut inget måste, men har du så använd för det skadar inte. På den kalla sidan så räcker det som du säger med någonting mindre i flänsväg men inte hur litet som helst förstås.
RaGnaR_RattmuFF
Inlägg: 77
Blev medlem: 7 mars 2006, 18:36:06

Inlägg av RaGnaR_RattmuFF »

Våran budget ligger på 1000 kr som jag nämt innan.. Med alla grejjer vi skulle ha och lite frakt på de grejjerna vi beställer så kommer vi nog upp i ca 1300kr.. Vet ej ifall man ska försöka minska ner på något typ kylaren och köpa en billigare.. Är visserligen en fördel att ha den bra kylare. Och 300-400 kr för en kyl som då har kostat ca 1300 kr är inte så jädrans farligt det heller.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Personligen hade jag tagit en betydligt mindre (läs billigare) variant för dom räcker gott och väl till att kyla, för att då få ett antal minusgrader på den kalla sidan. En heatpipe lösning kan tom göra att det blir lite sämre verkningsgrad då jag läste för en tid sedan att dom började fungera optimalt vid runt 50 grader eller så och det skadar inte att få ner tempen till en bit under det. Man skulle nog kunna använda en helt vanlig enkel cpu fläns med en fläkt som inte kostar mer än säg 100 - 200:-.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Vad tror ni om en KS150 + en fläkt?

Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

150 mm lång är nog ändå onödigt stor men hade förstås ändå fungerat hur bra som helst. Eftersom peltiern är av den minsta sorten så räcker det nog med en enkel cpu fläkt för drygt 100:- eller så och har den kopparbotten så är det bonus.
RaGnaR_RattmuFF
Inlägg: 77
Blev medlem: 7 mars 2006, 18:36:06

Inlägg av RaGnaR_RattmuFF »

Okej! För nu när jag kollar så spräcker vi budgeten med ca 300 kr. Kanske bättre att försöka hitta en billigare variant då.

Får söka lite till.. Vill helst hitta en med kopparbotten iaf.

Sedan en fråga till. Ska man ha kylpasta på kalla sidan av peltiern och den lilla kylaren?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Japp. Värmeledande pasta ökar den termiska kontakten mellan ytorna så det skall vara pasta på båda sidorna för bästa effektivitet. Luft som är minusgradigt innehåller ändå värme ända tills det har en temp på -273.15 grader.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Gokväll. :)

Tänkte passa på att fråga några grejjer innan zovdags:

1) Vad kostar "Tuniq Tower 120" ungefär?
2) Har inte den här tråden hamnat i ganska fel forumdel? Jag har följt tråden men inte tänkt på det förrän nu. :D
Skriv svar