Vilken kylare för att kyla peltier rejält?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RaGnaR_RattmuFF
Inlägg: 77
Blev medlem: 7 mars 2006, 18:36:06

Vilken kylare för att kyla peltier rejält?

Inlägg av RaGnaR_RattmuFF »

Hejsan!

Vad skulle man kunna köpa för potensiometer eller annan styrkrets så man kan reglera spänningen och på så sätt kunna reglera temperaturen på mini kylen?. Sedan vill jag gärna ha en display så man ser hur mycket spänning man matar peltiern med. Var skulle jag kunna hitta detta till rimliga priser? Skulle även behöva en digital display som visar temperaturen. Gärna samma design som displayen som visar spänningen..

MVH
Johan

har fått svar på den frågan nu så jag har en annan fråga nu dörför jag bytte titel på tråden
Senast redigerad av RaGnaR_RattmuFF 10 september 2006, 21:17:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

För att visa temperaturen är det billigast att köpa en färdig termometer av önskat utseende.

För att reglera en peltier använder du inte en ensam potentiometer. Du kan bäst göra det genom att stänga av den om det är för varmt och sätta igång den när det är för kallt. Glöm inte hysteres. Vill du göra det riktigt coolt så använder du en µC. Kan du inte det går det bra med en IC eller två.
RaGnaR_RattmuFF
Inlägg: 77
Blev medlem: 7 mars 2006, 18:36:06

Inlägg av RaGnaR_RattmuFF »

Hittade denna termostaten på kjell

http://www.kjell.com/

Artikel: 87048

Bild


Står max 3 ampere på reläet. Då kommer inte kontakterna i den hålla för peltiern som kan dra uppåt 8-10 ampere.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Går ju relativt lätt att byta relät (och eventuellt transistorn som driver det ifall det behövs) mot ett större...
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

"Står max 3 ampere på reläet. Då kommer inte kontakterna i den hålla för peltiern som kan dra uppåt 8-10 ampere."

Koppla den till ett 30 A relä
RaGnaR_RattmuFF
Inlägg: 77
Blev medlem: 7 mars 2006, 18:36:06

Inlägg av RaGnaR_RattmuFF »

BEEP

kretskortet borde klara sig va? Eftersom man matar kretskortet med en liten spänning och sen matar man relä kontakten som man vill kunna bryta med en ny matning till peltiern..

Skulle någon av dessa kylarna passa att kyla peltiern..Vilken tror ni man får lägst temperatur med?:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Moderna processorkylare är bra grejor som ger en väldigt bra kylning till förhållandevis små pengar. Helt rätt att försöka kyla peltierelementet så bra det bara går för detta är något som både ökar livslängd och "verkningsgraden" på kylare. Sen att även den sämsta kompressorkylaren är enormt mycket effiktivare än den bästa peltierkylaren antar jag att du redan vet....
RaGnaR_RattmuFF
Inlägg: 77
Blev medlem: 7 mars 2006, 18:36:06

Inlägg av RaGnaR_RattmuFF »

Meduza

Dendär deltafläkten lär låta en hel del!.. blir kanske lite väl jobbigt med en sådan fläkt som brölar :D. kanske bättra att köpa en ganska bra och tyst 120 mm och sen ha några i väggarna på kylaren så man får ett bra kallt luftflöde till kylaren?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16897
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

en fundering på kylare med peltier, jag skulle nog satsa på en vattenkylare
om man kör peltieren max så får man bra med kyla, men sedan när man slår av strömmen så är det nästan fri värmeledning mellan kall och varmsida
om man kör vattenkylt så kör man vattenpumpen en halv minut efter det man stäng av strömmen till peltierelementet,sedan får både varm och kallsidan av peltierelementet bli kallt, men den kylan leds inte vidare till utsidan då vattenpumpen står still
någons slags frihul om man säger så
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

RaGnaR_RattmuFF, jo deltafläktarna är väl kända för det ;)

Nej men ta samma kylare men med en:
http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=50

Borde räcka, du kan ju alltid sätta på något värre om det behövs..
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Jag kan rekommendera en Zalman CNPS9500 eller vad den heter, den här i alla fall:
Bild

Den kör jag i min dator, låter ingenting alls, när man drar ner den på låg med den enkla "adaptern" som följer med.
Kör man på fullt, så hörs den ju såklart. Men ljudet ligger på en sådan frekvens, så det känns inte direkt störande.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jag gillar 12cm zalman då jag har dom på mitt lilla cluster:
Bild

Dom som har hetpipe ska helst vara vända så att dom stårupp för att vara effektiva. Det kan skapa problem i konstruktionen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Skapa problem på så sätt att effektiviteten minskar, med högre temp på tex en cpu som följd och en peltier vill vara kall på den varma sidan så den får bäst effektivitet. Mest optimalt hade ju varit vatten att kyla med, dock lite bökigare förstås men bäst kylning.
RaGnaR_RattmuFF
Inlägg: 77
Blev medlem: 7 mars 2006, 18:36:06

Inlägg av RaGnaR_RattmuFF »

Vad skulle man kunna köpa ett billigt vattenkylningskit då? Har bara en budget på ca 1000 kr. Så det är lite snålt med inköpen tyvärr ;(

Men en peltier har måtten 4x4 cm har jag för mig. Finns det kylare som har så stor kylyta så det täcker storleken på peltiern?
Skriv svar