Trefas från tre enfasuttag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6486
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av Mindmapper »

Gummikabeln har nog legat förpackad i ring med plastförpackning. Alldeles instängd, annars luktar det hos grossisterna.
LÄgg ut den i friska luften så luftar den av sig.

Både ölflex och den andra kabeln fungerar bara bra i din tillämpning.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

Tack Mindmapper! Yes, jag följde tecnos råd och la ut den på balkongen så får vi se. Bra att veta att de andra kablarna funkar också annars!

Gummikabeln levererades ihopbuntad i ring men utan plastförpackning. Så lite halvinstängd. :)
Användarvisningsbild
morten.dynamite
Inlägg: 62
Blev medlem: 9 juni 2012, 19:30:30
Ort: Charlottenberg

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av morten.dynamite »

Annars är ju vanlig anslutningssladd RQQ 5G2,5 ganska luktfri.

Gummikabel kan lukta ganska mycket även efter ganska lång tid, jag skulle aldrig använda gummikabel hemma annat än i garaget.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

Ja halogenfritt har jag inget emot. Någon idé om var man hittar RQQ/H05ZZ-F/H07ZZ-F (som jag tror harmoniserade standarden heter - eller H05Z1Z1 kanske för termoplastisk polyolefin motsvarande svenska RQQ?) 5G1,5/5G2,5?
Användarvisningsbild
morten.dynamite
Inlägg: 62
Blev medlem: 9 juni 2012, 19:30:30
Ort: Charlottenberg

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av morten.dynamite »

Närmaste elektriker borde ha eller kunna skaffa hem finns på Solar (NKT E-Nummer 0521803).

RKK 5G2,5 (NEXANS E-Nummer 0505083) finns på både Ahlsell och Solar så det borde en elektrikerfirma kunna ta hem till dagen efter om dom inte har på lager.

Har inte hittat någon som säljer RQQ 5G2,5 till privatpersoner på nätet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av Glenn »

Om man har en ahlsell i närheten så kan man ju köpa privat där med om man kan låna ett kundnummer av nån.

Vet att folk på jobbet gjort så när dom behöver nåt privat, dom åker till ahlsell och anger firmans kundnummer, och säger att det är ett kontantköp.

Bra för alla.. bra för kunden som får sin vara, bra för ahlsell som får en försäljning och bra för firman som ökar på sin köpkvot som i sin tur kan ge bättre rabatter året efter..
verkstaden
Inlägg: 575
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av verkstaden »

Glenn skrev:Om man har en ahlsell i närheten så kan man ju köpa privat där med om man kan låna ett kundnummer av nån.

Vet att folk på jobbet gjort så när dom behöver nåt privat, dom åker till ahlsell och anger firmans kundnummer, och säger att det är ett kontantköp.

Bra för alla.. bra för kunden som får sin vara, bra för ahlsell som får en försäljning och bra för firman som ökar på sin köpkvot som i sin tur kan ge bättre rabatter året efter..
Jag tror dom säljer även till privatpersoner numera men man får betala efter deras "ordinarie prislista" så om man kan ta via någon som har konto är det mycket bättre :mrgreen:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

Det blev 15 m Ölflex Classic (CL100) via Ebay/Automation24. Får väl se när den dyker upp.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av Glenn »

verkstaden skrev: Jag tror dom säljer även till privatpersoner numera men man får betala efter deras "ordinarie prislista" så om man kan ta via någon som har konto är det mycket bättre :mrgreen:
Gör dom verkligen det ? ..Men ja, ahlsells prislista är ju legendarisk..
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17362
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av AndLi »

Glenn skrev:
verkstaden skrev: Jag tror dom säljer även till privatpersoner numera men man får betala efter deras "ordinarie prislista" så om man kan ta via någon som har konto är det mycket bättre :mrgreen:
Gör dom verkligen det ? ..Men ja, ahlsells prislista är ju legendarisk..
Ahsell själva verkar inte anse att de gör det...

Får jag handla i butik som privatperson?

Nej, som grossist säljer vi endast varor till företagskunder med registrerat kundnummer.
Men kan du få tag på ett kundnummer så kanske de erbjuder direktbetalning...
Mr Andersson
Inlägg: 1400
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av Mr Andersson »

Här på vårat lokala ahlsell är det aldrig någon som frågar efter kundnummer.
Man säger bara ett företagsnamn, helst det man faktiskt arbetar åt men det fungerar säkert att hitta på ett, och att man vill betala med kort.
verkstaden
Inlägg: 575
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av verkstaden »

Glenn skrev:
verkstaden skrev: Jag tror dom säljer även till privatpersoner numera men man får betala efter deras "ordinarie prislista" så om man kan ta via någon som har konto är det mycket bättre :mrgreen:
Gör dom verkligen det ? ..Men ja, ahlsells prislista är ju legendarisk..
Minns inte vad det var som jag köpte, såg på fakturan att jag fick typ 72% rabatt men inte ens då var det speciellt billigt :D
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

Blixtsnabb leverans av kabeln från Automation24! (Onödigt snabb faktiskt - leverans till dörren med UPS.)

Jag följde prototypens råd och buntade nya kabeln mot den existerande som grundläggande dragavlastning - verkar funka bra. Och så fick det bli några varv eltejp på en del metallplåtsdetaljer inne i spisen som extra skydd mot vassa kanter. Inkoppling i spisen:
SAM_3107.jpg
(Jag får väl dubbelkolla att allt ser bra ut om någon månad igen, så inte tejpen lossnar m.m.)

För bättre avlastning ifall någon typ snubblar på kabeln så blev det en förskruvning på en board-spillbit som jag hade liggandes:
SAM_3111.jpg
Slutresultat:
SAM_3113.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av tecno »

Snyggt montage :tumupp:
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1057
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av JohnGalt »

Så ska det se ut i ett köksskåp! :tumupp:
Skriv svar