Trefas från tre enfasuttag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

Kan man på ett säkert sätt skapa trefas från vanliga enfassuttag?

Två problem ser jag:
1) Okänt vad som är fas/nolla i uttagen.
2) Har man en trefaslast inkopplad och drar ur en kabel så kommer "piggarna" att vara strömförande.

Hur dålig är följande lösning? Alltså att använda ett övervakningsrelä för att kolla att alla faser är på rätt plats (och har rätt fasföljd) innan lasten kopplas in - och för att koppla bort lasten och isolera inkommande hankontakter från varandra ifall någon dras ur.
1_power_monitoring.png
Användningsområdet är att driva växelriktare/servodrivare med trefas in, inte att driva en trefasmotor direkt (denna kan ju fungera som generator och återmata spänning på eventuell urkopplad fas så att övervakningsrelät kanske inte slår av trots fasföljdsövervakning?).

Edit: Tydligare beskrivning av vad jag vill göra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av arvidb 13 juni 2020, 09:31:23, redigerad totalt 3 gånger.
Mindmapper
Inlägg: 6486
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Trefas från enfasuttag?

Inlägg av Mindmapper »

Antar att du skapar trefasen med en frekvensomriktare (enfas till trefas). De jag använt går bra att vända fas - neutral hur som helst.
Du får aldrig lämna piggarna spänningssatta. Det undviker man dagligen genom att spänningen kommer ut via honor. Så gör man i alla installationer. Räcker inte det.

Du kan aldrig få ut mera effekt än vad du har i enfasuttaget du matar från. Varje omvandling minskar effekten. Förstår inte vad du är ute efter. Ska du först ha en frekvensomriktare som omvandlar till trefas följt av en trefasomriktare som matar en motor?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

Jag har en växelriktare med trefas 400 VAC in (och trefas ut). Men jag har inget trefasuttag i lägenheten, bara vanliga enfasuttag.

Kopplingen ovan är alltså tänkt att skapa 400 VAC från tre vanliga enfas vägguttag, utan att riskera spänningssatta hankontakter.

Edit: Ändrade rubriken så att det blir tydligare vad jag är ute efter (la till "tre").
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

Lite mer kontext:
1_power_monitoring-2.png
Lasten koppas alltså in sen på L1', L2', L3'.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

Första inkopplingen blir förstås lite jobbig: varje inkommande kabel går ju att vända åt två håll, vilket ger 2³=8 möjliga kombinationer, och sen har vi fasföljd också som ger ytterligare en faktor 2. Så 16 möjliga kombinationer varav bara en är rätt. :) Men har man väl hittat rätt kombo så kan man ju märka upp hur kablarna ska vändas i vägguttagen.

Jag hade hoppats att det skulle finnas 400 VAC indikatorlampor som man kunde koppla in mellan varje faspar för att få lite ledtrådar under inkoppling, men varken TME eller Mouser har indikatorlampor för över 230 VAC. :-/
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av säter »

Har du inte 3-fas till spisen heller?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av tecno »

Börja med att öppna säkringsskåpet för att lokalisera vad som kommer in och hur det fördelas.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av TomasL »

arvidb skrev:Första inkopplingen blir förstås lite jobbig: varje inkommande kabel går ju att vända åt två håll, vilket ger 2³=8 möjliga kombinationer, och sen har vi fasföljd också som ger ytterligare en faktor 2. Så 16 möjliga kombinationer varav bara en är rätt. :) Men har man väl hittat rätt kombo så kan man ju märka upp hur kablarna ska vändas i vägguttagen.

Jag hade hoppats att det skulle finnas 400 VAC indikatorlampor som man kunde koppla in mellan varje faspar för att få lite ledtrådar under inkoppling, men varken TME eller Mouser har indikatorlampor för över 230 VAC. :-/
Fasföljden behöver du inte bry dig om, omformaren skiter fullständigt i den, motorn snurrar åt det håll som du ställer in i omformaren.

Det enda du behöver göra är att hitta 3 olika faser, samt vilket utav hålen som är nolla och fas.
Det kan du göra med en multimeter.

Tänk dock på att om en stickpropp dras ut, så blir pinnarna spänningsförande.
Har du jordfelsbrytare i lägenheten så kommer den garanterat att lösa ut när du startar omformaren.

Oavsett, så är det min åsikt att man inte skall göra på detta sätt, då det kan bli livsfarligt.
Bättre att sätta upp ett riktigt 3-fasuttag någonstans.
Senast redigerad av TomasL 13 juni 2020, 10:36:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

säter: Jo, men jag vill kunna använda spisen samtidigt. :) (Och inte behöva dra fram och tillbaka spisen heller i mitt rätt trånga kök.)

tecno: Du menar för att hitta uttag med tre olika faser? Jo det har jag koll på. De 16 kombinationerna ovan blir ju om man redan vet att uttagen har tre olika faser. Har man inte koll på det så blir det ... jättejobbigt. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av säter »

säter: Jo, men jag vill kunna använda spisen samtidigt.
Jag vill minnas att det finns grenkontakter att plugga i.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av mrfrenzy »

Tillverka en grenkontakt och sätt bakom spisen. Det är helt ofarligt och tämligen lagligt i jämförelse med det andra alternativet.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

TomasL; Jag hade svårt att hitta ett lämpligt övervakningsrelä som inte kontrollerar fasföljd. Lämpligt = till rimligt pris och garanterat att släppa om spänning fas-fas går under 230 VAC+10% med god marginal (för vänder man ett uttag fel blir ju två av "fas-fas"-spänningarna på reläet just 230 VAC).

Varför löser jordfelsbrytaren?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

säter, mrfrenzy: Den lösningen hade jag inte tänkt på, och det verkar ju väldigt mycket enklare! Tack!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av säter »

Med lite tur så är spisuttaget lite högre säkrat också.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

Ja det är väl 16 A tror jag, men det spelar ingen roll i detta fall för nominell maxlast är runt 3 kW bara.

Okej, uttaget kollat och det är Perilex med nolla framdragen (vilket var tur för det blir en del enfaslaster också på detta).

Det gör mig lite nervös att tillverka en egen grenkontakt med tanke på att det är dagliga höga laster det handlar om (spisen). Jag ska kolla runt lite och se om jag kan hitta en färdig grenkontakt. Känner ni till något så hojta gärna till.
Skriv svar