Trefas från tre enfasuttag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted
Inlägg: 5099
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av svanted »

arvidb skrev:Det var ju en jäkligt bra idé! Men jag tog en titt nu hur det ser ut i spisen och tyvärr finns det varken möjlighet till dragavlastning eller något vettigt sätt att säkert fästa två ledare per skruv i plinten. Synd, för det hade ju varit en supersmidig lösning annars!
har du inte skåpar brevid spisen?
kan du inte borra ett hål i en av dessa och lägga en brädbit med 2 uttag längst ned och dra in spiskabeln dit?

edit:
alltså bräda med ett spisuttag och ett 3 fas uttag för din pryl,
som försörjs med en kort kabel med spispropp.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

Jo det finns ett bra skåp bredvid som blir utmärkt att använda för kabelförvaring. Det finns till och med redan ett stort fint hål borrat in i det!
SAM_3087_skåp.jpg
Efter att ha sovit på saken så kunde jag inte släppa säters idé om att ansluta förlängningskabeln på spisens plint - och tur var väl det! Jag måste ha varit väldigt trött igår när jag tittade, för det finns ju färdiga vidarekopplingspunkter i form av lediga flatstift! (Och annars kanske ringkabelskor hade funkat.)
SAM_3080_plint.jpg
Problemet är dragavlastning, men efter att ha suttit ett tag och kliat mig i huvudet så tänker jag att jag kan ordna grundläggande dragavlasning med några hål i spisplåten och buntband. Sen kan jag ordna stabilare avlastning som håller för om någon typ snubblar på kabeln där kabeln går in i skåpet bredvid. Det borde väl vara en bra lösning? Jag gillar särskilt att det inte blir några extra kopplingspunkter mellan väggen och spisen på detta sätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32719
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av säter »

Kör med ringkabelskor eller ändhylsor.
Kan du inte sätta dit ett lika avlastningsdon som till höger i bild?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

Ja det blir ändhylsor. Jag har både passande hylsor och vettig crimptång hemma.

Det är svårt att se på bilden, men det finns inte plats för ett till avlastningsdon av samma sort och samtidigt undvika vassa kanter. Inte utan att modifiera plåten i alla fall, vilket väl i och för sig är en möjlighet. Typ klippa upp en bit av "gallret" som syns i nederkant. Men sen är frågan var man hittar såna avlastningsdon?

Edit: kablage inköpt: CEE 5x1,5 mm².
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av Mindmapper »

Förrutom avlastning, är kabeln till spisen anpassad till spisens förbrukning. Ser inte ut att vara mer än en kvadrat mm. Visserligen är den kort men kör du båda belastningar blir det mer än vad den är avsedd för. Nu är inte din motor någon större belastning men om du komme på att du ska köra mer effekt framöver så är det inte bra med den klena kabeln.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32719
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av säter »

Tar du lite längre skruv kanske du kan sätta båda kablarna i samma avlastning?
Hålet i plåten på undersidan ser ju stort ut.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

Mindmapper: Spiskabeln är märkt 5G1,5. Jag valde 5G1,5 för påhängskabeln också så att ingen ska luras att "extrauttaget" tål högre belastning. Jag får undvika att köra spis och tyngre belastning på extrauttaget samtidigt. Spisen är för övrigt märkt med sammanlagd effekt (alla element tillsammans) på strax under 9 kW (kommer inte ihåg exakt nu).

säter: Ja så kanske man kan göra, får undersöka det! :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32719
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av säter »

Synd att det inte verkar finnas perilexkontakter med den här principen.
original.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3511
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av lond »

Annars är detta ett alternativ:


/// Marcus
Xoffis
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av Xoffis »

arvidb skrev:Mindmapper: Spiskabeln är märkt 5G1,5. Jag valde 5G1,5 för påhängskabeln också så att ingen ska luras att "extrauttaget" tål högre belastning. Jag får undvika att köra spis och tyngre belastning på extrauttaget samtidigt. Spisen är för övrigt märkt med sammanlagd effekt (alla element tillsammans) på strax under 9 kW (kommer inte ihåg exakt nu).

säter: Ja så kanske man kan göra, får undersöka det! :tumupp:
En förbrukare får ha "sämre" kabel än vad uttaget orkar med, så det är bara dig själv du lurar med att montera en 5G1.5 kabel efter spisen ;)

Kolla i skåpet vad spisen är avsäkrad med, är det 16A så har du en brandrisk med den setup du funderar på, det ända rätta då är att byta inkommande till spisen och kablen till ditt uttag med 5G2.5 alternativt säkra ner spisuttaget till 10A

På tex Jula får du 5m kabel för 200:- länk
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av prototypen »

Det är helt OK att använda 1,5 mm2 som anslutningskabel till en apparat säkrad med 16 A.
Anslutningskabel ligger löst och fritt och kyls bättre än kablar och rör mitt inne i en isolerad vägg.

Spisens anslutningskabel har ju klarat sig i många år TROTS att effekten på spisen är högre än vad säkringarna egentligen håller för.

Simma lugnt, 1,5 är helt OK.

Dragavlastning, tja två st buntband runt befintlig kabel, ingen raketvetenskap iaf.

Protte
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av Mizzarrogh »

Om det i i Norge 3x 220V så vet jag eventuellt en bekant som kanske har en verkstadstransformator från Norsk till svensk trefas som är till salu.
(Dock fungerar det nog inte i Sverige).
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

Liten uppdatering: Jag fick hem CEE-kablaget för några dar sedan, tyvärr är gummikabeln inte salongsfähig - den stinker! Så det blir till att leta reda på någon PVC-mantlad kabel istället. Kontaktdonen ser fina ut iaf.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av tecno »

Så petig du är Arvid, gummikabel stinker ett tag så försök stå ut. Har du balkong så ut med den dit och vädra av sig.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av arvidb »

Mja det var min första tanke också men den är märkt "2019" (tillverkningsår?) så har den inte stunkit klart än så undrar man ju hur lång tid det kommer att ta innan den blir användbar. Lukten är okej ett kort tag men när kabeln har legat i ett rum ett tag, även med bra ventilation, så luktar det faktiskt riktigt illa. Absolut inget jag vill ha i köket.

Antar att jag letar efter H05VV-F/H07VV-F/RKK om jag vill ha "vanlig" anslutningskabel? Clas Ohlson har 5 & 10 m till bra pris, men jag behöver typ 12 + 3 m. :-/ Jag hittar märkligt nog ingen H07VV-F/H05VV-F 5G1,5 på TME, men vad tror ni elektriker om JZ-600? 5G1,5, 0.6/1.0 kV, PVC. "Applications: Connecting and control cable in tool machinery, conveyor belts and production lines, for plant installations, air conditioning and in steel production plants and rolling mills. Suitable for installation for flexible use for medium mechanical stresses with free movement without tensile stress or forced movements in dry, moist and wet rooms as well as outside (fixed installation)." 15 m för 471,60 inkl frakt.

Funkar Ölflex Classic (CL100) som anslutningskabel? 15 m för runt 385:- inkl frakt kanske kan vara något?

Annars 25 m H05VV-F 5G1,5 för ~490:-. Men jag kommer knappast att ha användning för det som blir över.
Skriv svar