Trefas från tre enfasuttag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Trefas från tre enfasuttag?

Inlägg av TomasL »

arvidb skrev:TomasL; Jag hade svårt att hitta ett lämpligt övervakningsrelä som inte kontrollerar fasföljd. Lämpligt = till rimligt pris och garanterat att släppa om spänning fas-fas går under 230 VAC+10% med god marginal (för vänder man ett uttag fel blir ju två av "fas-fas"-spänningarna på reläet just 230 VAC).

Varför löser jordfelsbrytaren?
Nätfiltren i omformaren tenderar att skicka för mycket ström i PE-ledaren, vilket gör att jordfelsbrytaren löser ut.
Oftast sätter man en 300mA jordfelsbrytare på anläggningar med omformare, dvs jordfelsbrytaren är då inte avsedd att vara personskydd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

arvidb skrev:Ja det är väl 16 A tror jag, men det spelar ingen roll i detta fall för nominell maxlast är runt 3 kW bara.

Okej, uttaget kollat och det är Perilex med nolla framdragen (vilket var tur för det blir en del enfaslaster också på detta).

Det gör mig lite nervös att tillverka en egen grenkontakt med tanke på att det är dagliga höga laster det handlar om (spisen). Jag ska kolla runt lite och se om jag kan hitta en färdig grenkontakt. Känner ni till något så hojta gärna till.
Sätt upp ett 3-fasuttag, dra en 5G2,5 kabel från perilexen till det nya 3-fasuttaget.

Dock kan du få problem med fastighetsägaren om du gör så.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det går fint att koppla in omformaren och köra motorn utan last på bänken utan att jordfelsbrytaren löser ut i vart fall. Det kanske blir annorlunda med last?

Det handlar om en servodrivare: Omron R88D-KN15F-ECT som jag köpte här på EF för en massa år sen. Rätt coolt: efter en del meck så lyckades jag styra den med linuxcnc via EtherCAT. :whoho:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jordfelsbrytaren löser om du kopplar in apparaten på flera uttag som matas av olika jordfelsbrytare. Har du bara en jordfelsbrytare så märker den ingen skillnad.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

tecno skrev:Börja med att öppna säkringsskåpet för att lokalisera vad som kommer in och hur det fördelas.
Och verifera att du har trefas in i lägenheten... det är inte säkert i äldre hus...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det är stambytt rätt nyligen, och jag har mätt upp 400 VAC mellan olika uttag så den biten är lugn.

Om man köper ett sånt här, är det troligt att det går att koppla vidare från det då? Alltså att det är gjort så att man kan koppla två kablar till varje intern anslutningspunkt? Eller är det bara en önskedröm att det vore så enkelt? :) Man får förstås borra ett extra hål och fixa ... förskruvning heter det va?
2064ag-side-open_w4__13301.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Du kan väl montera ett CEE-paneluttag på spisens frontpanel ;-)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ett sådant uttag har tyvärr ingen möjlighet för dragavlastning så du kan inte montera gummikabel till det utan endast fastspikad "kulo".

Jag skulle använda en kopplingsdosa med förskruvningar och ett uttag fast på en planka av något slag. Finns färdigt här till exempel:
https://www.elbutik.se/product.html/nor ... ory_id=722
Bara komplettera med två förskruvningar och en perilex-stickpropp.

Ett annat alternativ är bara en dosa med tre förskruvningar (plast eller metall) och använd perilex skarvuttag till spisen.

Skippa eventuella kopplingsplintar i dosan och använd Wago 221 för säker kontakt med mjukledare.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

jihe skrev:Du kan väl montera ett CEE-paneluttag på spisens frontpanel ;-)
Ja, det borde ju gå.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

jihe skrev:Du kan väl montera ett CEE-paneluttag på spisens frontpanel ;-)
Om nu bara spisen inte tillhör lägenheten, annars är detta det ett av de coolaste förslag jag läst på länge. :tumupp:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Spisar borde vara utrustade med detta från början.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

mrfrenzy: Super, tack för länkarna! Det blir nog att köpa en CEE-förlängningskabel också, klippa den och använda honan (med kortare kabelstump) vid spisen och hanen (med längre kabel) till elskåpet.

Vad gäller uttaget jag länkade, det borde väl gå att lösa dragavlastning med två förskruvningar av typen som man använder till t.ex. apparatskåp? Eller det blir kanske för klent? Funderar på att köpa det ändå och kolla hur det ser ut. Det går ju alltid att skruva fast det på en planka tillsammans med en sån där kopplingsbox ifall det inte går att ordna vettig dragavlastning och koppling inuti det. :)

jihe: Hehe, den enda lediga plana ytan är framsidan på "underlådan" där plåtarna förvaras. Men det går ju att lösa med kabelkedja. :mrgreen:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kan du inte ansluta förlängningskabeln på spisens plint?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det var ju en jäkligt bra idé! Men jag tog en titt nu hur det ser ut i spisen och tyvärr finns det varken möjlighet till dragavlastning eller något vettigt sätt att säkert fästa två ledare per skruv i plinten. Synd, för det hade ju varit en supersmidig lösning annars!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

arvidb skrev: Vad gäller uttaget jag länkade, det borde väl gå att lösa dragavlastning med två förskruvningar av typen som man använder till t.ex. apparatskåp?
Även om det går att ordna dragavlastning finns ju en risk att skruvanslutningen inuti uttaget är olämplig för flerkarderlig kabel, men då är det ju bara att komplettera med en dosa som du säger.
Skriv svar