ellära
Wahoooaaah - of topic, of topic!
Patrik ville ha tips om vad han kunde läsa för att få ett försprång på sin utbildning.
Jag försökte tipsa om att skaffa en bra räknare, inget annat.
När vi ändå är på ämnet. Komplexa tal är skitsvåra att lära sig men när man har tragglat sig igenom det och istället börjar tillämpa dem på växelströmsläran kommer man att undra varför man inte fick lära sig det här tidigare. Uträkningar som tidigare krävde en A4-sida (minst) med nedskrivna formler med sinus och cosinus mm. Kan nu skrivas på en rad som direkt kan matas in räknaren som omedelbart ger det korrekta svaret.
Back on topic.
Jag har tittat i bokhyllan och hittat tre böcker som heter "Elkraft teknisk handbok".
Den första är en "Allmän del" ISBN: 91-24-34720-5.
Den andra heter ""Elmaskiner" ISBN: 91-24-35459-7.
Den sista heter "Elanläggningar" ISBN: 91-24-30814-5.
Dom är från 1986 så jag tror inte att de är aktuella men kolla på biblioteket.

Patrik ville ha tips om vad han kunde läsa för att få ett försprång på sin utbildning.
Jag försökte tipsa om att skaffa en bra räknare, inget annat.
När vi ändå är på ämnet. Komplexa tal är skitsvåra att lära sig men när man har tragglat sig igenom det och istället börjar tillämpa dem på växelströmsläran kommer man att undra varför man inte fick lära sig det här tidigare. Uträkningar som tidigare krävde en A4-sida (minst) med nedskrivna formler med sinus och cosinus mm. Kan nu skrivas på en rad som direkt kan matas in räknaren som omedelbart ger det korrekta svaret.

Back on topic.

Jag har tittat i bokhyllan och hittat tre böcker som heter "Elkraft teknisk handbok".
Den första är en "Allmän del" ISBN: 91-24-34720-5.
Den andra heter ""Elmaskiner" ISBN: 91-24-35459-7.
Den sista heter "Elanläggningar" ISBN: 91-24-30814-5.
Dom är från 1986 så jag tror inte att de är aktuella men kolla på biblioteket.
Förlåt!
evert2. Förlåt om jag verkade regid och elak. Det var inte meningen.
Komplexa tal är väldigt kul att diskutera. Men kan skrämma stakars Patrik i onödan.
Patrik. Plugga på och ta inte åt dig av alla svåra saker som skrivigts här.
Tipps! Lägg undan pengar så att du kan köpa en räknare vid behov. Men vänta med att köpa det tills du behöver den. Du kanske slipper och köpa den helt och hållet. Då kan du göra något roligt för pengarna när du går ut.
Lycka till med studierna.

Komplexa tal är väldigt kul att diskutera. Men kan skrämma stakars Patrik i onödan.
Patrik. Plugga på och ta inte åt dig av alla svåra saker som skrivigts här.
Tipps! Lägg undan pengar så att du kan köpa en räknare vid behov. Men vänta med att köpa det tills du behöver den. Du kanske slipper och köpa den helt och hållet. Då kan du göra något roligt för pengarna när du går ut.

Lycka till med studierna.

-
- Kontakt:
Jag började gymnasiet för 2 år sedan. EL med inriktning på medicinsk-teknik. När jag började på programmet kunde jag inget alls, men eftersom jag brinner för ämnet så resulterade detta i högsta betyg i samtliga el/elektronik kurser. Böckerna som används i dag är bra, iaf här där jag bor (lund) så mitt tips är att du läser de 2 första kapitlen i dina böcker samma dag som du får dem. lektionen efter lovar jag att du är kung i klassen (om du brinner för ämnet dvs.) nu undrar man ibland varför smiliesarna (
) har sinuskurvor till munnar =) Enjoy
Patrik

Patrik