ellära
ellära
hej jag funderar lite på en del, jag har hållit på lite med elktronik och så, bara basics inget krångel.
Men nu har jag börjat gymnasiet på el. vet ni nån bra sida med el grunder, vill läsa på lite så man e lite haj när vi börjar. lite basic inom el, trefas mm.
tacksam för svar
\Patrik
Men nu har jag börjat gymnasiet på el. vet ni nån bra sida med el grunder, vill läsa på lite så man e lite haj när vi börjar. lite basic inom el, trefas mm.
tacksam för svar
\Patrik
- JimmyAndersson
- Kontakt:
På elprogrammet så tror jag inte den serien används längre. Om man inte går elektronikinriktning så tror/tycker jag elektronikutbildningen är väldigt sparsmakad. Iallafall på min skola. Vi läser i stort sett: Elektronik Grundkurs, Kraftelektronik samt Digitalteknik inom elektronikbiten som ingår på elprogrammet. Nu går ju jag elteknik men ändå.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
När jag läste elektronik i 7an - 9an så hade vi en mycket bra lärare. I kursplanen stod i princip bara EFA-böckerna och dess scheman, men vi fick bygga alla möjliga grejjer som skolan (och vi) kunde ha nytta av. Några exempel:
- En *Stor* digitalklocka: Varje siffer-segment bestod av 5st 6V-lampor. Vi byggde en tidtagningsdel som startades med ett ljud från en startpistol och stoppades med en LDR-ramp när man kom i mål.
- Etsutrustning: Temperaturstyrd och lite "halvautomatisk".
- Några förstärkare: Så vi kunde lyssna på musik på elektronik-lektionerna.
- Massa prylar till natt-origentering.
- Stjärnhimmel som tonade med lysdioder. Användes till musikaler mm.
Jag tycker att lärare borde använda sitt eget huvud om kursplanen är för torr. Det är lite trist om en lärare bara går efter en bok utan att lära eleverna att tänka lite mer utanför ramarna.
- En *Stor* digitalklocka: Varje siffer-segment bestod av 5st 6V-lampor. Vi byggde en tidtagningsdel som startades med ett ljud från en startpistol och stoppades med en LDR-ramp när man kom i mål.
- Etsutrustning: Temperaturstyrd och lite "halvautomatisk".
- Några förstärkare: Så vi kunde lyssna på musik på elektronik-lektionerna.

- Massa prylar till natt-origentering.
- Stjärnhimmel som tonade med lysdioder. Användes till musikaler mm.
Jag tycker att lärare borde använda sitt eget huvud om kursplanen är för torr. Det är lite trist om en lärare bara går efter en bok utan att lära eleverna att tänka lite mer utanför ramarna.
- Greve Hamilton
- EF Sponsor
neezzen: Jo, men det är väl ofta det är just så. Många som inte är ett dugg intresserade av elektronik går elteknik för att bli installatörer. Sedan är det ju så att väljer man inriktning så väljer man kurserna man kommer läsa, att man då bara läser grundkursen i elektronik är kursplanerarens fel.
Men självklart skall valmöjligheten till att läsa mer elektronik finnas.
EDIT:
Fransson: Nu har jag inte läst tillräckligt mycket matematik för att veta vad komplexa tal är (tror det har något med -1 att göra
), men vi behövde bara lära oss lite trigonometri och ha en funktionsräknare där sin/cos/tan fanns med. För Ellära B och trefas, alltså.
Men självklart skall valmöjligheten till att läsa mer elektronik finnas.
EDIT:
Fransson: Nu har jag inte läst tillräckligt mycket matematik för att veta vad komplexa tal är (tror det har något med -1 att göra

Senast redigerad av Greve Hamilton 24 augusti 2006, 21:44:02, redigerad totalt 1 gång.
Glöm inte det enkla faktum att trefas består av 3 st spänningar som är fasförskjutna 120°. Lägg till det en samling "samansatta" belastningar beståenda av olika kombinationer av resistanser, induktanser och kapasitanser. Som kan koplas mellan en fas och nollan, två faser, eller i endera Y eller Δ koppling till alla tre faser. Räkna sedan ut alla strömmar (I1,I2,I3 och IN) med både rätt storlek och fasläge med U1-2 som referens (0°)
Jag garanterar att hjärnan går varm om du inte har en bra räknare.
Jag är själv utbildad till elektriker, så jag vet. (Jag har dok aldrig jobbat som elektriker, det ingick i en treårig påbyggnads utbildning jag gick för elektronikens skull.)
För visso var min ubildning ganska omfattande så vi kanske läste mer än "det som behövs" för att enbart bli elektriker.
Edit:
Glömde säga att jag köpte min räknare efter det provet.
Jag garanterar att hjärnan går varm om du inte har en bra räknare.
Jag är själv utbildad till elektriker, så jag vet. (Jag har dok aldrig jobbat som elektriker, det ingick i en treårig påbyggnads utbildning jag gick för elektronikens skull.)
För visso var min ubildning ganska omfattande så vi kanske läste mer än "det som behövs" för att enbart bli elektriker.
Edit:
Glömde säga att jag köpte min räknare efter det provet.
> tror det har något med -1 att göra...
På sätt och vis...
Roten ur -1 ska det vara.
Det är just det som är lite lurigt i början, man har ju fått lära sig
att kvadraten på både poitiva och negativa tal är positiv. Vad är det då
som multiplicerat med sig självt blir -1 ??
Alltså vilket x uppfyllet ekvationen x^2 = -1 ??
På sätt och vis...
Roten ur -1 ska det vara.
Det är just det som är lite lurigt i början, man har ju fått lära sig
att kvadraten på både poitiva och negativa tal är positiv. Vad är det då
som multiplicerat med sig självt blir -1 ??

Alltså vilket x uppfyllet ekvationen x^2 = -1 ??
Nej men man kan tänka sig ett tal som det går att få negativ rot ur, och det talet kallar vi i eller j.
Härav benämningen imaginärt tal.
i^2=-1
t.ex. vid beräkningar av filter så räknar man på imaginär och real -delen av poler och nollställen, om någon pol eller något nollställe har imaginärdel så går filtret ej att realisera.
Härav benämningen imaginärt tal.
i^2=-1
t.ex. vid beräkningar av filter så räknar man på imaginär och real -delen av poler och nollställen, om någon pol eller något nollställe har imaginärdel så går filtret ej att realisera.