Sprufts CNC [omplanering]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Spruft

Sprufts CNC [omplanering]

Inlägg av Spruft »

Hej alla!
Dags för mig att dra igång mitt bygge! Jag har under kanske 2-3 år varit nyfiken på CNC o läst en hel del här o var bl.a. cnczone.com
Senaste halvåret har jag handlat på ebay och kommit över det mesta jag behöver :D

Nedan en liten lista på sakerna:
2NSK kulskruv =150+(85)d =1900
1support block =130d =1000
1THK kulskruv =60d =400
2THK SHS20LC =250EUR =2300 (två skenor 4 block)
2THK SHS20V =250EUR =2300 (två skenor 4 block)
1THK SHS20LV =142EUR =1200 (en skena 2 block)
ALuminium =1000kr =1000
Styrkort =162£ =2000
Kress FME800 =119+17+22EUR =1400
Stegmotorer =500kr =500
Pulleys-belts =500kr =500

SUMMA 14000,-

KÖPAS
1support block =100d =700
Aluminium =3000kr =3000
Bult o caps =500kr =500
Sushi =89 =11 bitar
Annat ger SUMMA 5000,-

Nu ska jag gå o handla sushi o sen lägger ja upp lite bilder, ritningar, skriver lite mer och sen ger ni mig feedback :lol:
[EDIT]
OK nu har ja fixat en crappy ftp på spray så bilderna ska väl komma upp om allt går rätt.

Här är en trevlig bild som avslöjar det mesta. Kommer ha ett T-not bord som arbetsyta. Kommer ju stoppa ev. flexande också.
Bild
Här är en annan från sidan där man ser proportionerna.
Bild
Lite X.
Bild
Lite Y.
Bild
8)
Bild

Vill ni ha nån annan vinkel så säg.

OK nu kommer lite lättläst text om vad det är för material jag tänkt använda till "frameworket". För portalen blir det 20mm aluminium, för X-axeln o bordet med omnejd blir det 15mm. Z är både 15 och 20mm.
Faktiskt så har ja inte tänkt så mycket på hur det ska se ut under själva X-axeln men det är ju mindre komlicerat än Y/Z kombon så det går nog smärtfritt. Sen vad jag ska har för form av "ben" osv. Hade tänkt att gjuta en tjock betongskiva i hundrakilosklassen som allt ska stå stadigt på. Kanske att jag gjuter ner typ M10 bultar i skivan så jag kan ställa in horisontalplanet med flera mutrar. Vi får se hur ja/vi löser det. :P

Till drivningen av X och Y har jag ett par sprillans nya NSK med 20mm lead. Dom vet inte ens vad backlash är. Hade tänkt mig en 2:1 ratio på dom vilket ger typ 0.025 med vanlig drivning. Nu har jag ju microstegsdrivning så det blir väl lite högre upplösning men känns ganska ovesäntligt. Jag kommer antagligen uppgradera till nema 23 servon nån gång senare ändå.

Skenorna och blocken är av typen THK SHS20 (caged ball) med ändtätningar och nån smörjmodul som kallas QZ. Saknar dock metalscraper el liknande. Nån som vet vart man kan beställa? Behöver maskinskruv till rälsen och dom som finns hos classe har 0.6mm för brett huvud o jag orkar inte slipa ner 50st..

Finns väl en THK återförsäljare i Sverige. Bara ringa o låtsas som man inte alls suttit 100 timmar o scannat ebay efter billiga räls :vissla:

Anledningen till just THK SHS20 är att det är "the shit". Visserligen overkill till en maskin som min (för gravering o lättare fräsning) men det kanske ursäktar en del annat i konstruktionen och kommer med rätt smörjning hålla till min barnbarns barnbarn. Kunde nog gått bra med nått i stil med THK RSR 15W men det är svårt att hitta långa sådana på ebay och skillnaden i pris är inte heller så stor. Generelt är ju dom större storlekarna ganska svårdrivna eftersom alla endtätningar avger ett visst motstånd. Tror det är runt 7.0N för SHS20. RSR15W glider som is mot is men är ju också för ett annat ändamål än verktygsmaskiner.

Kan tipsa om ebay.de faktiskt. Lite mindre utbud men billigare frakt och det är inte lika många som kollar där så det brukar bli billigare.
Linearführung, kugelumlaufspindel osv..
Kan även tippsa om http://www.pro.com.sg/CNC.htm CHAN heter han. Lite krånglig snubbe men han skickar iaf grejjerna med billig frakt.
Här har vi en ordentlig tysk http://www.cnc-plus.de/prod.html

Kul med respons! Känner mig välkommen :)

Fråga gärna nått så ska jag svara så gott jag kan!
Ett hett tips är att tänka först och handla sen. Jag lider nog en gnutta av "If it looks neat, buy it!" Har väl kostat mig 5000 kanske :) men det kommer väl till användning nån gång. Jag har tex lite SR15 grejjer, en liten kulskruv, en annan uppsättning styrkort (som visserligen lärde mig en del o gav ännu mer inspiration). Om bygget blir ungefär som ritningen kommer jag ha fem SHS20 block över och det är ju nästan en till fräs. NÄSTAN :D kommer nog göra en till mha den ja ska bygga nu o sälja så man går lite minus på ångestkontot. :lol: Känns lite olustigt o ha prylar för 15K i en hög. Aluminium tänkte ja köpa på Metallvaruhuset i spånga. Där kan man även köpa spill för 75kr/kg.
Senast redigerad av Spruft 29 augusti 2006, 02:41:43, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Låter som en bra plan :) Ska bli spännande att följa.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det här ska bli intressant.

Har också börjat dregla efter skenstyrningar och annat på ebay :)
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Välkommen till forumet!

Du glömde Sushi i listan "Köpas" :lol:
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Detta ser ut till att vara en bra början, jag byggde min också med bara en linjärskena för Z-axlen, skall nu i höst förstärka med en till, tycker det blir lite svaj annars, i X-led.
Vilken stgning har du på kulskruven? Om det är för mycket kan säkert teckno mf. svara på, men den kommer att gå fort som ett kanonskott :D
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

pcmper
Jo har tänkt samma sak när det gäller Z-axeln. Men vi har säkert inte samma skena? Helst vill man ju ha THK HRW men man tar vad man har. Men menar du inte svaj i Yled? Tror X-led är ganska lugn förutom att det kan bli mindre vibrationer.
Ja som sagt 20mm stigning. Knappast ultimat för o fräsa :lol: men med 2:1 blir det 10mm stigning blir det kanske inte lika farligt..
HAHA ja annars kan man ju "sprintgravera" i 500IPM men blir kanske snyggare med servo då.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jag menar faktiskt X-axlen, men det gäller ju på min maskin, när jag graverar och kör för fort så har maskinen en tentens att slänga sig lite extra just i x-led-
Och föressten lycka till med ditt bygge, det skall bli intressant att följa, är 100% att du lyckas bra :)
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Tack tack!
Jo satsar på en rejäl o stabil grund helt enkelt.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ja det här blir roligt att följa!. :)
Men vad har du för verktyg för att tillverka bitarna till maskinen?. Jag menar man står ju inte å sågar i 20mm aluminium med bågfil eller dremmel. Det krävs ju nästan en CNC-maskin för att bygga en CNC-maskin i denna klassen & varje motsvarande sida bör helst vara identisk :wink:
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Jag har en bra bandsåg :P
Nej men för det första så ska bitarna kapas upp i rätt längder när jag köper dom. Har planerat för mått dom antagligen har. Tex portalen som ska vara 20*100mm bitar. Sen blir det gummihammare. Knacka, mäta, knacka, mäta, knacka, mäta och skruva åt. Alla hål görs ju några tiondelar för stora så man kan precisera.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du får ursäkta mig, men du lägger ner tiotusentals kronor på glappfria lager och kulskruvar. Men bygger en såpass flexande och ostabil grundkonstuktion. Det är synd, men så blir det väl ibland :(

Eftersom du ritar i ett CAD-system, använd då även en FEM-modul till din hjälp, tex Cosmos. Eller åtminstone gör en papp/balsa modell som du kan dra, trycka & klämma på.

En kedja är inte starkare än den svagaste länken.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Äntligen lite kritik :)
Jag har ju inte byggt än. Men gjort ritningen för att få en bra översikt och upptäcka svagheter. Kan du säga vad som är så flexande?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är så mycket :lol:

Nä, skämt åsido. Tänk allt i trianglar. Bygg i papp eller trä, gärna balsa.

Det som lyser direkt är infästningen/anslutningen längst upp, och längst ner på traversen.

Tänk dig en låda med fyra väggar. Den blir väldigt instabil och "lös". Sätt på två väggar till, som en tärning. Då blir det nåt helt annat.

Om du tittar lite här: http://www.cnczone.com/forums/showthrea ... ge=1&pp=15 så ser du hur han bygger med torsionsboxar. Sno lite ideer därifrån och bygg in det i din, så blir det nog mycket stabilare.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Lite skillnad om man bygger i TRÄ om du missat att jag bygger i aluminium. 20mm aluminium med tre M8 bultar i varje infästning ska ge stabilitet. Och sen kommer jag såklart ha någon form av T-not-bord över arbetsbordet så att det inte flexar.

Påbörjade faktiskt en annan travers (portalen?) med en stålbalk och 15mm alu som ja skrotade eftersom jag var osäker på hur pass rak stålbalken faktiskt var. Kan säga att den infästningen inte gick att rubba.. Och två stabila hörn i en rektangel är mer än nog rent teoretiskt. Kan fortfarande inte se hur den skulle vara ostabil och flexande i infästningen.
Har COSMOSexpress
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Jojje har fått mig på andra tankar... :)
Inte för att jag inte var bekant med fackverk men med tanke på att jag tänkt uppgradera till en riktigt kraftig fräspindel nån gång så känns det dumt att inte bygga med rejäl marginal i fråga om stabilitet.

Har börjat på en skiss nu och Solidworks är ju som lego så det ska inte dröja länge innan den är uppe.
Skriv svar