Dags för mig att dra igång mitt bygge! Jag har under kanske 2-3 år varit nyfiken på CNC o läst en hel del här o var bl.a. cnczone.com
Senaste halvåret har jag handlat på ebay och kommit över det mesta jag behöver

Nedan en liten lista på sakerna:
2NSK kulskruv =150+(85)d =1900
1support block =130d =1000
1THK kulskruv =60d =400
2THK SHS20LC =250EUR =2300 (två skenor 4 block)
2THK SHS20V =250EUR =2300 (två skenor 4 block)
1THK SHS20LV =142EUR =1200 (en skena 2 block)
ALuminium =1000kr =1000
Styrkort =162£ =2000
Kress FME800 =119+17+22EUR =1400
Stegmotorer =500kr =500
Pulleys-belts =500kr =500
SUMMA 14000,-
KÖPAS
1support block =100d =700
Aluminium =3000kr =3000
Bult o caps =500kr =500
Sushi =89 =11 bitar
Annat ger SUMMA 5000,-
Nu ska jag gå o handla sushi o sen lägger ja upp lite bilder, ritningar, skriver lite mer och sen ger ni mig feedback

[EDIT]
OK nu har ja fixat en crappy ftp på spray så bilderna ska väl komma upp om allt går rätt.
Här är en trevlig bild som avslöjar det mesta. Kommer ha ett T-not bord som arbetsyta. Kommer ju stoppa ev. flexande också.
Här är en annan från sidan där man ser proportionerna.
Lite X.
Lite Y.

Vill ni ha nån annan vinkel så säg.
OK nu kommer lite lättläst text om vad det är för material jag tänkt använda till "frameworket". För portalen blir det 20mm aluminium, för X-axeln o bordet med omnejd blir det 15mm. Z är både 15 och 20mm.
Faktiskt så har ja inte tänkt så mycket på hur det ska se ut under själva X-axeln men det är ju mindre komlicerat än Y/Z kombon så det går nog smärtfritt. Sen vad jag ska har för form av "ben" osv. Hade tänkt att gjuta en tjock betongskiva i hundrakilosklassen som allt ska stå stadigt på. Kanske att jag gjuter ner typ M10 bultar i skivan så jag kan ställa in horisontalplanet med flera mutrar. Vi får se hur ja/vi löser det.

Till drivningen av X och Y har jag ett par sprillans nya NSK med 20mm lead. Dom vet inte ens vad backlash är. Hade tänkt mig en 2:1 ratio på dom vilket ger typ 0.025 med vanlig drivning. Nu har jag ju microstegsdrivning så det blir väl lite högre upplösning men känns ganska ovesäntligt. Jag kommer antagligen uppgradera till nema 23 servon nån gång senare ändå.
Skenorna och blocken är av typen THK SHS20 (caged ball) med ändtätningar och nån smörjmodul som kallas QZ. Saknar dock metalscraper el liknande. Nån som vet vart man kan beställa? Behöver maskinskruv till rälsen och dom som finns hos classe har 0.6mm för brett huvud o jag orkar inte slipa ner 50st..
Finns väl en THK återförsäljare i Sverige. Bara ringa o låtsas som man inte alls suttit 100 timmar o scannat ebay efter billiga räls

Anledningen till just THK SHS20 är att det är "the shit". Visserligen overkill till en maskin som min (för gravering o lättare fräsning) men det kanske ursäktar en del annat i konstruktionen och kommer med rätt smörjning hålla till min barnbarns barnbarn. Kunde nog gått bra med nått i stil med THK RSR 15W men det är svårt att hitta långa sådana på ebay och skillnaden i pris är inte heller så stor. Generelt är ju dom större storlekarna ganska svårdrivna eftersom alla endtätningar avger ett visst motstånd. Tror det är runt 7.0N för SHS20. RSR15W glider som is mot is men är ju också för ett annat ändamål än verktygsmaskiner.
Kan tipsa om ebay.de faktiskt. Lite mindre utbud men billigare frakt och det är inte lika många som kollar där så det brukar bli billigare.
Linearführung, kugelumlaufspindel osv..
Kan även tippsa om http://www.pro.com.sg/CNC.htm CHAN heter han. Lite krånglig snubbe men han skickar iaf grejjerna med billig frakt.
Här har vi en ordentlig tysk http://www.cnc-plus.de/prod.html
Kul med respons! Känner mig välkommen

Fråga gärna nått så ska jag svara så gott jag kan!
Ett hett tips är att tänka först och handla sen. Jag lider nog en gnutta av "If it looks neat, buy it!" Har väl kostat mig 5000 kanske