Två ringkärnetrafos

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

När jag sa det där om att man borde få bygga t.ex. ett labagg men att fast installation kräver behörighet var hans svar "nej, tro mig, jag har läst elkraft"...
sur... :evil:

EDIT: Såg ditt inlägg nu icecap, du är en klippa! Ska snacka med honom så fort han kommer hem!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Icecap: tänkte väl att det var så det låg till.

Så då är alltså inte tex en strömbrytare i väggen till taklampan klassad som fast installation då man själv får byta den utan behörighet? Eller det är kanske andra regler som gäller då.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Nu har jag snackat med honom! Hans svar var direkt "Vill du att jag ska ta fram mina gmla elkraft-böcker så du kan få se lagstadgarna?" pratade lite till med honom, sedan bad jag att få se dessa böcker. "Vi har tjafsat tillräckligt om det här" fick jag som svar... Även om man skulle lyckas övertyga honom nu så skulle han säkert svara med att jag inte får göra det, och det kan ju han bestämma eftersom han är min målsman...
Ibland önskar man att man var myndig... :(
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Då finns det bara en lösning kvar... vänta tills han inte är hemma. :D Fast det kommer nog inte att uppskattas vid eventuellt senare tillfälle... :? (Om du gör det så var det inte jag som sa det! :wink: )
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Bygg labbagget och be honom kolla att det är ok och så får han koppla in det. Vägrar han så är det bara koppla in det iallafall :) Om du har nödvändig kännedom det vill säga.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Henry skrev: Så då är alltså inte tex en strömbrytare i väggen till taklampan klassad som fast installation då man själv får byta den utan behörighet? Eller det är kanske andra regler som gäller då.
Jo det är en fastinstallation men man får byta ut, uttag/strömställare/dimmer Om man vet vad man gör.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Kezo>>> Då kanske det är läge att be honom att köpa ett labbagg åt dig istället?
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Får snacka med honom, det kanske kan gå... Det får dock vänta ett tag för nu blir han sur bara jag nämner ordet "trafo" eller "labagg"...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Trist med den attityden, Man får utan problem koppla in hemmabyggda apprater på elnätet - det rekomenderas att läsa och följa SEMKOS råd för självbyggare:

Praktiska råd från SEMKO för självbyggaren
Se till att du har nödvändiga verktyg. Särskilt viktigt är att du
har en bra lödkolv och kan utföra riktiga lödningar. Har du aldrig
lött förut, be då någon som kan, att han lär dig konsten. Använd
syrafritt flussmedel, eller lödtenn som innehåller detta, vid alla
lödningar. Se vidare avsnitt lödning.
Var försiktig vid lödningen så att komponenter och isoleringar
inte skadas av den varma lödkolven.
Motstånd som utvecklar värme måste vara fritt monterade från
kretskort, ledningar och andra brännbara delar.
Uteslut inga säkrings- och skyddskomponenter.
Se till att du använder komponenter som är rätt dimensionerade.
Använd exempelvis ej ett 0,5 W motstånd, där du enligt
anvisningen skall ha ett 1 W motstånd.
Se till att rikliga isolationsavstånd till nätspänningsförande
delar erhålls. Detta är speciellt viktigt mellan oisolerade nätspänningsförande
delar och berörbara metalldelar (chassit och
sekundärkretsen).
Se till att delar, komponenter, ledningar m m är betryggande
fixerade, så att risk för överledning eller skadlig uppvärmning
av omgivningen inte föreligger.
Bunta inte ihop nätspänningsförande ledningar med andra.
Tillverka inte nättransformatorn själv utan välj en riktigt dimensionerad,
färdig sådan.
Kontrollera att stickpropp, nätsladd, strömställare och säkringar
är av S-märkt utförande.
Kontrollera att säkringarna har rätt data, så att åsyftat skydd
erhålles.
Sätt aldrig i säkringar för större ström än byggnadsanvisningarna
anger. Det kan resultera i brand och att du förstör
dyrbara komponenter.
Om en säkring löser ut har du troligen gjort en felkoppling och du
måste då ta reda på felet och rätta till det innan du byter
säkring.
Gör inga provisoriska kopplingar, utan gå från början in för att
göra ett rejält arbete.
Använd väl isolerad kopplingstråd, särskilt i kretsar som för
nätspänning.
Se till att kopplingstrådarnas isolering inte kan skadas av
skarpa metallkanter, rörliga delar eller varma komponenter.
Använd endast högtalare som är anpassade till förstärkarens
impedans och utgångseffekt.
Se till att apparathöljet passar in och ger tillräckligt beröringsskydd
och att erforderliga ventilationsöppningar finns i höljet.
Höljet skall ej kunna lossas utan hjälp av verktyg.
Var försiktig när du provkör apparaten. Tänk på att det är
livsfarligt att beröra nätspänningsförande delar. Se till att någon
finns i närheten som kan bryta
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kezo: Vilket år kommer din pappas böcker ifrån? Dessa lagar, åtminstone delen med "nödvändigt kunnande", har ändrats ett par gånger de senaste tio åren. Om han fortfarande arbetar som elektriker så borde han veta om hur det ligger till. Men troligtvis vill han bara väl. Säg den förälder som aldrig råkat vara lite överbeskyddande någon gång.. :)

edit: Minns inte exakt när delen med "nödvändigt kunnande" lades till i reglerna, men visst var det mindre än 10 år sedan iallafall?
Fransson

Inlägg av Fransson »

Hans svar var direkt "Vill du att jag ska ta fram mina gmla elkraft-böcker så du kan få se lagstadgarna?"
Om de böcker han refererar till är de jag tror så handlar de endast om fasta anläggningar.
En elektrikerutbildning lär bara ut fasta anläggningar därför att det bara är där en elektriker (läs "särskild behörighet") behövs.
Så hur han än bläddrar där står det inget om att din mamma får koppla in och använda sin elvisp. :wink:
Eller är hon tvungen att vänta tills han kommer hem för att använda den? :oops:

bengt-re>> "SEMKOS råd för självbyggare" borde uppdateras med att CE-märkning gäller som S-märkning.

Elsäkerhet kan grovt delas upp i två grenar.
A. Skydd mot brand och andra liknande katastrofer.
B. Personskydd.

Så är varge råd i listan "SEMKOS råd för självbyggare" avsett att tillgodose ena eller båda dessa grenar.

Ofta kan det även förklara varför bara den ena av två tillsynas lika komponenter är S- eller CE-märkt. Eller varför märkningen har en reservation typ "...endast vid användning i godkänd apparat..."

Har själv jämfört två miniatyrströmbrytare märkta med 250 V 6A~
Den med plastarm var S-märkt den med metallarm var det inte.
Slutsatsen var den interna issoleringen var otiräcklig för att garantera att inte metallarmen blev strömförande.

När det gäller "...endast vid användning i godkänd apparat..." handlar det oftast om att sladdanslutningarna inte är beröringsskyddade i sig men att apparaten ger nödvändigt skydd.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Det bästa sättet att lösa tvisten med din far är nog trots allt att gräva ner stridsyxan och att bli vänner.
Bästa lösningen för ursprungsproblemet med transformatorerna är att bli bästa polare med farsan.
Börja med att smickra honom genom att visa intresse för och ställa frågor om något han kan och är stolt över. Låt honom bli din lärare.
Sen kan ni tillsammans ta fram och läsa hans gamla elkraft-böcker. Alla föräldrar vill vara sina barns hjältar.
Om han ser ditt engagemang och intresse kanske han kan engagera sig i ditt problem. Kanske kan ni tillsammans titta på de båda transformatorerna och tillsammans bygga ett labbaggregat.
Då kanske han får tillräckligt förtroende för dig att låta dig fortsätta på egenhand.

Förakta inte hans eventuella bidrag. Hans kunskaper kan vara ovärderliga i din hobby. Och att kunna ställa frågor till honom och få hans hjälp i framtiden kan vara det bästa som händer i er framtida samvaro.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Japp, det som gäller är nog att få "pappa" intresserad och få med honom på det du vill göra.

Sen är det ju faktiskt så att 230V är inget att leka med om man inte vet vad man gör, och att avgöra om du (kezo) kan tillräckligt för att bygga detta så att det blir rätt har förhoppningsvis din pappa mer koll på än vi som sitter här över Internet...

Annars har du bara två val, lyda eller inte lyda :)
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Jag har letet lite, det du skrev bengt verkar ju vettigt men om man tittar på http://www.elsakerhetsverket.se/downloa ... 1996_2.pdf och http://www.elsakerhetsverket.se/downloa ... exerad.pdf så hittar iaf jag inget om att det är tillåtet :?
Men ni har rätt, det bästa är väl att försöka få hans hjälp...
Och jimmy, han är inte elektriker, han är kamerareparatör...
Fransson

Inlägg av Fransson »

Edit: Innehållet borttaget av författaren 2006-09-02 19:42 ca.
Senast redigerad av Fransson 2 september 2006, 19:42:37, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar