Hans svar var direkt "Vill du att jag ska ta fram mina gmla elkraft-böcker så du kan få se lagstadgarna?"
Om de böcker han refererar till är de jag tror så handlar de endast om fasta anläggningar.
En elektrikerutbildning lär bara ut fasta anläggningar därför att det bara är där en elektriker (läs "särskild behörighet") behövs.
Så hur han än bläddrar där står det inget om att din mamma får koppla in och använda sin elvisp.
Eller är hon tvungen att vänta tills han kommer hem för att använda den?
bengt-re>> "SEMKOS råd för självbyggare" borde uppdateras med att CE-märkning gäller som S-märkning.
Elsäkerhet kan grovt delas upp i två grenar.
A. Skydd mot brand och andra liknande katastrofer.
B. Personskydd.
Så är varge råd i listan "SEMKOS råd för självbyggare" avsett att tillgodose ena eller båda dessa grenar.
Ofta kan det även förklara varför bara den ena av två tillsynas lika komponenter är S- eller CE-märkt. Eller varför märkningen har en reservation typ "...endast vid användning i godkänd apparat..."
Har själv jämfört två miniatyrströmbrytare märkta med 250 V 6A~
Den med plastarm var S-märkt den med metallarm var det inte.
Slutsatsen var den interna issoleringen var otiräcklig för att garantera att inte metallarmen blev strömförande.
När det gäller "...endast vid användning i godkänd apparat..." handlar det oftast om att sladdanslutningarna inte är beröringsskyddade i sig men att apparaten ger nödvändigt skydd.