Kristalloscillatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: Kristalloscillatorer

Inlägg av xxargs »

Kristallerna tillverkas beroende på om de skall sitta i pierce-oscillatorkoppling med en (angiven) standardlast då den arbetar någonstans mitt i mellan Fs och Fp, serieresonansarbetande oscillator och dito parallellarbetande oscillator. Man måste alltså veta för vilken användning/oscillatortyp kristallen är tillverkad för om frekvensstämplingen skall stämma med faktiskt uppmätt frekvens - och kristaller för processorer har aldrig varit några precisions-kristaller i avseende frekvens och man kan säga att antalet värdesiffror - före och efter decimalkommat/punkten anger ganska väl vilken ambitionsgrad det är - dvs. om det står 4.0 MHz så är inte ambitionen så hög medans står det 4.000000 MHz så indikerar det en högre ambition och bör i rätt miljö gå inom 1 Hz. sedan har vi oscillatorer som avviker 1*10^-12 och närmar sig på rubidiumnivå med 1*10^-17 i frekvensfel över tid och rum - men då är det annan prisklass...

serie eller parallell-arbetande oscillatorer kan man rucka frekvensen väldigt lite med trimmning men har fördelen med (väldigt) låg fasbrus medans Pierce-oscillatorn går att justera mera men har också större fasbrus.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

"sedan har vi oscillatorer som avviker 1*10^-12 och närmar sig på rubidiumnivå med 1*10^-17 i frekvensfel över tid och rum"

Var hittar Du kristaller med denna precision? En Rb ger i sina absolut bästa stunder 10^-10 och Cs kring 10^-14 för kommersiella enheter.

https://www.microsemi.com/product-direc ... y-standard
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vi hade frekvensskiftande repetrar på ett företag jag jobbade på för numera många år sedan och eftersom 10 MHz referensen skulle skiftas upp till 1800 - 2100 MHz så var det väldigt höga krav på att referenserna var lika i enheterna som kunde vara mil mellan (och vid olika temperaturer) så att när man växlade ner igen så fick det inte bli någon frekvensskift vilket gjorde att kravet på referenserna blev extrema för att klara alla 'försämringar' som ändå blev och just referensen var en ganska stor del av produktens tillverkningskostnad och det var grejor som tillverkades specifikt för oss - och tro mig, man försökte hitta alternativa leverantörer för lägre pris men så fort de hörde vilka som tillverkade för oss så lade dom sig direkt och sa att även om de cherry-pickade dom bästa i produktion så skulle de inte klara antalet för den prisnivån vi hade. de sades ligga mycket nära rubidiumklass och och jag kan minnas fel men det ekar bestämt 10^-12 i bakhuvudet från den tiden, och nej, det var inte GPS-assisterat, vilket annars ofta tas till när man vill ha precisionen på den nivån.
Skriv svar