Frekvensomriktare "FÄRDIG"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Jepp, det vet jag, flyger själv RC och har borstlöst i mina 2 plan, funkar utmärkt och är fruktansvärt mycket bättre på alla sätt än borstmotorer, sen att dom kostar några hundringar mer spelar ingen roll, tänker man inte på när man är i luften sen, är värt det bigtime..

Jo att man kan linda egna sånna motorer vet jag om, är inte i behov av det då jag har sånna motorer i den effektklassen redan hemma, jag snackar alltså om störra motorer, typ för STÖRRE krafter, lite som denna varianten, som ett gäng grymma killar på chalmers (vart annars) har snickrat ihop. bygger exakt på samma princip som vi snackat om nu:

http://www.elteknik.chalmers.se/~dragst ... /motor.jpg

resten av bilderna finns här:

http://www.elteknik.chalmers.se/~dragster/

Grymmt projekt eller hur!! :D

kanske inte exakt en sån motor, men iaf en motor med kanske 2-3kW ut, borde vara fullt möjligt
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Välldi intressant!

Verkar vara en massa poler i motorn,
ja då blir det *drag* i dragstern! :-)

Neodym magneter månde?

Hur fort gick den?

Volvo måst ha vart intresserad av detta!

/funkis
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Ingen aning, men håller med, det är fett grymmt, ingen ny teknik direkt, men fan så häftigt :D

ja som jag fattat det så vinner man "utväxling" om man kan säga så, med fler poler, är nog fortfarande 3 faser, bara att det blir fler steg innan själva hjulet gått 360 grader, man vinner juh vrid på det..

sjukt stora strömmar och spänningar till den där, men en sån vore jag fan intresserad av att bygga, fast mindre då såklart, inte alls i den storleken, men som sagt, krävs juh lite beräkningar på det där, får forska lite och starta upp en ny tråd när det nu väl blir i framtiden :)

varför tror du volvo vore intresserade av det? nån särskild anledning?
borde inte alla vara intresserad av deras projekt, tycker jag iaf :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Warpcore:

Baserade mitt inlägg på följande:

vad om man designade en egen borstlös motor med 3 faser, kunde man då få den att bli stark hela registret upp?

och att du inte sa att det var betydligt större motorer än i RC sammahang som det handlade om. :)

Har själv tänkt att bygga en men kom på att jag inte hade någon användning av den. :roll: Men om du kommer att bygga en stor en så säljer jag neodym magneter i många olika storlekar och styrkor men har dock inte så många hemma just nu men går givetvis att ta hem.
Senast redigerad av Henry 9 augusti 2006, 04:39:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

hehe, så tokigt det kan bli :D

jaså har du det? hmm jo det är juh ett måste om man ska bygga nått sånt i den storleken :D

vi kan ta det privv istället för att tjaffsa sönder pheers fina tråd om det, PMar dig istället.

Pheer hur går det, nått nytt på fronten? :)
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

warpcore skrev: varför tror du volvo vore intresserade av det? nån särskild anledning?
borde inte alla vara intresserad av deras projekt, tycker jag iaf :D
Elbilar är framtiden!

/funkis
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

Hoppar in lite :)
T3-fas motorer använder jag på mitt jobb, dom är ganska starka från 0 till
ca 30000 varv. Tror jag såga att dom varierar freq ända upp till 400Hz.

Den använder 2st halgivare som kollar en magnet som sitter i tappen på motorn i bak. Kollar Cos och Sin läget på rotorn.

Intre sant länk iaf. :D

//Roger
Millox

Inlägg av Millox »

Vektorstyrning kan förklaras lite enkelt genom att man håller reda på vilket håll magnetfältet för tillfället pekar åt. Har man för enkelhetens skull 3 lindningar fasförskjutna 120 grader och 3 spänningar fasförskjutna 120 grader kommer summan av de spänningarna ge ett magnetfält som pekar i en riktning. Vektorstyrningen använder sig sen av lite smarta transformationer för att tillse att magnetfältet är riktat precis rätt och att man får reglerbara storheter. I princip gör transformationerna att man får en dc-motor av ac-motorn vilket gör det hela mycket enkelt att reglera. Det enda bekymret som finns är att man måste fixa fram vinkeln för magnetfältet vilket kan vara mer eller mindre komplicerat. Det är denna vinkel som är det mest komplicerade att göra i en normal vektorstyrning men en enkel metod som man använder sig av i flera bldc-motorer är inbyggda hallgivare. Då får man enkelt och direkt vinkeln.

Eldragstern där gjordes av mina kompisar i en projektkurs och vad jag minns tryckte de ur en 700 Nm ur den (720 låter bekant). Motorn har ett polpartal på 21 har jag för mig, kan fråga en som var med. Dragstern själv gick tillräckligt fort för att det skulle vara farligt ;-) Den var ganska seg iväg, men efter ett tag när den fått upp lite fart började hjulet att spinna. Årets projekt var väl att minska styrlådans storlek och fixa traction-control. Vinkeln i den motorn mäts iaf direkt med en resolver. En synkronmotor är ju lite problematisk annars eftersom man inte kan garantera att den roterar åt rätt håll om man inte mäter vinkeln.

"men så som du byggt nu, har du alltså inte full effekt (vrid) på motorn förrens du kommer upp i det rätta vartalalet (vid 50hz?)? "

Alltså, det är viktigt att skilja på moment och effekt. I en elmotor har effekten en mindre betydelse, det är vridmomentet som ger kraften. När man som pheer styr med konstant V/f får man i princip samma moment oavsett om motorn går i 10 rpm eller 1000 rpm, men effekten som utvecklas är naturligtvis beroende av varvtalet.

Man kan även köra motorn med betydligt högre varvtal än vad den är specificerad för om man har en låg belastning. Att övervarva med 2 ggr är oftast inget problem. Dock måste man ha en ganska låg belastning om man inte vill överskrida motorns specifikationer. Håller man spänningen konstant på märkspänningen och ökar frekvensen kommer man att minska flödestätheten i luftgapet och därmed även momentet motorn levererar. Momentet kommer därför att minska (kvadratiskt blir det tom) med ökande varvtal.

Edit: Chassit är förövrigt ett gammalt Formula Student-chassi...
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Mycket intressant, är grymmt intresserad av detta och kommer att sätta mig in i det som fan! :D

21 faser? menar du 21st inviduellt styrda faser? eller 21 "poler" typ på statorn??? ursäkta om jag låter trög hehe :D

höll på att ramla av stolen när jag läste 720Nm, det är juh som en fet jävla trimmad v8 motor ju :) ja dom små och väldigt kassa filmklippen som fanns på sidan så verkad det inte hända så mycket, så du säger att den började spinna loss? :DDDDD

kan du inte fixxa fler och bättre filmer på skapelsen? skulle vara guld värt, tror vi alla är intresserade av att se den lite mer in action!

tror jag fattar lite hur vectorstyrning funkar, ska leta fakta och läsa på nätet sålänge :D
Millox

Inlägg av Millox »

Nä, jag sa att polpartalet var 21, dvs varvtalet på den mekaniska axeln är 21 ggr lägre än det elektriska varvtalet.

Fast de 720 Nm är ju på utgående axel. En bil har ju även utväxling som gör att momentet på hjulen är mycket högre. Sen är det ju också så att dessa motorer är ganska mycket mer kompakta och petar man in fyra stycken i närheten av hjulen kan man få bra bilar där man inte är begränsad av en stor och otymplig motor. Batterier eller bränsleceller är betydligt enklare att gömma i konstruktionen.

Filmerna är inte direkt bra nej, och jag hade ingen kamera med mig när de visade så jag har inga filmer heller. Mig veterligen finns det inga fler filmer än de båda tyvärr...
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Millox:

Du verkar bra insatt, jobbar du med BLC motor styrningar månde?
När det gäller bldc så har jag för mig att jag läst någonstans att man
kan kolla pol/fas/magnet vectorn läget via ström sensorer?
Dvs hall sensor lösa system! Dvs man kan således starta motorn
från stillastående åt det håll man önskar!

/funkis
Senast redigerad av funkis 9 augusti 2006, 01:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag blir riktigt glad över att se att det görs projekt på denna nivå, som Millox berättar om (och som dessutom redovisas). Det är ju här teknologen lär sig tillämpa sina förvärvade kunskaper!

Nu hoppas jag på att få göra något liknande, om jag nu råkar fastna på kraftelektronik på LTH :)
Senast redigerad av $tiff 8 augusti 2006, 22:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

funkis: Inom RC så används tex ofta sensorlösa system och man kan starta en stillastående BLDC motor åt vilket håll man vill, dock beroende på vad man programmerat in i kontrollern.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Jo jag vet, det var bara det att det var så
välldilängesedan jag pysslade med bldc.
Numera är jag bara med dåligt minne
och mins ingenting!

jag brukade hänga runt här då det begav sig:

http://groups.yahoo.com/group/lrk-torquemax/

Nummer ett forumet för BL och bygga-själv motor och styrning.

Ja, styrning ja, då bör man titta närmare på:
http://groups.yahoo.com/group/osmc/

Sist när jag var där så var vi några som höllpå att utforska
(dvs konstruera och bygga) disk baserade BL motorer.

De snurrar ju och så men de är inte alltför lätta att bygga .

Både El bils och EL MC och El cyckel folk hänger runt här så
all info om ämnet hittar du på detta forum.

Ja och så en massa RC folk naturligtvis!
(av den mer avancerade typen då förståss).

Kolla in foto sidan , många fina motorbyggen,
mina foton finns kvar därochså ser jag nu! Häppa! :-)

funkis
Millox

Inlägg av Millox »

Jag jobbar inte med det, men jag läste en väldigt intressant kurs på skolan nyligen och har väl tänkt mig att börja exjobba om det när som helst(ska hitta nått också bara). Dock har vi inte så mycket med bldc-styrningar (de klassiska) utan mer synkron-/asynkron-styrningar.

En bldc styrs normalt med 2 faser i taget. Två av faserna magnetiseras och den tredje används för att mäta på sen flyttar man strömmen från en fas till en annan enligt ett förbestämt mönster. Vet man bara hur faserna är inkopplade går det också att bestämma rotationsriktning.

Med vektorstyrning utan varvtalssensorer måste man specialbehandla initialläget för att man ska kunna garantera rotationsriktningen eftersom vinkelbestämningen inte är stabil vid låga farter. Det är alltså inte synkronmotorn i allmänhet som inte går att bestämma rotationsriktningen på utan det är vid vektorstyrning.

pheer: kom på en sak också, det kan vara bra om du innan du startar motorerna även magnetiserar upp dem så att de är färdiga när du startar. Det gör du genom att lägga på konstanta dc-spänningar på faserna med nivåer som motsvarar en trefasspänning med frekvensen 0 Hz.
Skriv svar