Vektorstyrning kan förklaras lite enkelt genom att man håller reda på vilket håll magnetfältet för tillfället pekar åt. Har man för enkelhetens skull 3 lindningar fasförskjutna 120 grader och 3 spänningar fasförskjutna 120 grader kommer summan av de spänningarna ge ett magnetfält som pekar i en riktning. Vektorstyrningen använder sig sen av lite smarta transformationer för att tillse att magnetfältet är riktat precis rätt och att man får reglerbara storheter. I princip gör transformationerna att man får en dc-motor av ac-motorn vilket gör det hela mycket enkelt att reglera. Det enda bekymret som finns är att man måste fixa fram vinkeln för magnetfältet vilket kan vara mer eller mindre komplicerat. Det är denna vinkel som är det mest komplicerade att göra i en normal vektorstyrning men en enkel metod som man använder sig av i flera bldc-motorer är inbyggda hallgivare. Då får man enkelt och direkt vinkeln.
Eldragstern där gjordes av mina kompisar i en projektkurs och vad jag minns tryckte de ur en 700 Nm ur den (720 låter bekant). Motorn har ett polpartal på 21 har jag för mig, kan fråga en som var med. Dragstern själv gick tillräckligt fort för att det skulle vara farligt

Den var ganska seg iväg, men efter ett tag när den fått upp lite fart började hjulet att spinna. Årets projekt var väl att minska styrlådans storlek och fixa traction-control. Vinkeln i den motorn mäts iaf direkt med en resolver. En synkronmotor är ju lite problematisk annars eftersom man inte kan garantera att den roterar åt rätt håll om man inte mäter vinkeln.
"men så som du byggt nu, har du alltså inte full effekt (vrid) på motorn förrens du kommer upp i det rätta vartalalet (vid 50hz?)? "
Alltså, det är viktigt att skilja på moment och effekt. I en elmotor har effekten en mindre betydelse, det är vridmomentet som ger kraften. När man som pheer styr med konstant V/f får man i princip samma moment oavsett om motorn går i 10 rpm eller 1000 rpm, men effekten som utvecklas är naturligtvis beroende av varvtalet.
Man kan även köra motorn med betydligt högre varvtal än vad den är specificerad för om man har en låg belastning. Att övervarva med 2 ggr är oftast inget problem. Dock måste man ha en ganska låg belastning om man inte vill överskrida motorns specifikationer. Håller man spänningen konstant på märkspänningen och ökar frekvensen kommer man att minska flödestätheten i luftgapet och därmed även momentet motorn levererar. Momentet kommer därför att minska (kvadratiskt blir det tom) med ökande varvtal.
Edit: Chassit är förövrigt ett gammalt Formula Student-chassi...