Jordplan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Jordplan

Inlägg av MadModder »

Fråga kolon

Jag har sett att vissa gillar att ha hatchade jordplan, alltså det är som rutnät. Är det några fördelar med detta jämfört med ett homogent jordplan?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag brainstormar:
1. Termisk resistans, man vill kanske värma upp mindre metall vid lödningen av någon anledning?
2. Elektromagetiskt fenomen. Fungerar rutnät bättre än ett homogent skickt på något sätt/frekvens? (Jag vet inte, ännu).
3. Etsmetoden. "Positiv/Negativ" metod? Om de lägger till koppar istället för att etsa bort vid framställningen kan de säkert spara flera öre per kort genom att ha rutnär ist. för homogent skikt!?
Användarvisningsbild
dennis

Inlägg av dennis »

Tror att det mest har att göra med värmefördelning över kortet när man kör dom i lödugnen.

Om det är för stor skillnad i mängd koppar på dom olika lagren på kortet så kan det böja sig undet uppvärmning, med kassa lödningar som följd.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Stiff har lite fel på punkt 2 ett heltäckande jordplan är bättre än rutnät, korta vågor kan slinka genom hålen.

Mönsterkortstillverkarna vill helst ha lika mycket koppar på båda sidorna då man plätterar på koppar, risk finns att man bränner den med mindre koppar. Verkar inte vara något problem idag då de flesta har jordplan på ena sidan.

Våglödning med jordplan uppåt eller nedåt är inga problem, allt blir varmt.
Ytmonterat så värms allt också upp.

Krökta kort är ett elände men det finns många andra anledningar till det.

Prototypen
Eriktronix

Inlägg av Eriktronix »

Signal mässigt skulle det vara bättre med att ha ett homogent plan då man vill ha så få hinder som möjlligt för elektroderna... dock kan jag tänka mig att det kanske blir bättre när man förtennar kortet om man har ett rutnät, det blir ju jämnare tjocklek på tennlagret då.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Signalmässigt, EMC-mässigt och strömmässigt är det bättre med ett helt jordplan. På kretskort tillverkade för serieproduktion av erkända mönsterkortstillverkare så förtenns korten enbart i öppningarna i lödmasken. Under lödmasken är det bara koppar.

Tidigare förtennte man korten under lödmasken och då "flöt" lödmasken på den smälta förtenningen och på stora ytor sprack lödmasken vid våglödning. Elektriskt finns det ingen anledning att förtenna mönsterkorten, tenn har högre relativt motstånd gentemot koppar.

För övrigt är det inga problem att varmförtenna stora ytor, det krävs en rejäl lodgryta och bra luftknivar.

Prototypen
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Som sagt. Helt jordplan skärmar bättre, men det enda problemet idag är just värmeförlusterna vid handlödning, så i praktiken om du inte handlöder så kan man med gott samvete köra med hela jordplan - och även vid handlödning så GÅR det att löda med helt jordplan, men man kan behöva en strörre spets och eller högre effekt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är väl inget problem med handlödning om man gör thermal pad. I mitt CAD program finns sådana och är en vanlig pad med ett kors över. I jordplanet görs ett hål, en pad som är lite mindre placeras i hålet och "korset" ansluter paden till jordplanet. Korset är 10 mils ledare och gapet mellan pad och jordplan är 10 mil. Elektriskt är padden välansluten till jordplanet men termiskt dåligt. Denna lösning fodrar lite mer värme vid handlödning ( 2sekunder istället för 1). (10mil=0,25mm)

Prototypen
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Självklart kan man göra det. Men om man våglöder spelar det ingen roll eller rättare sagt, jag har inte märkt några problem att skippa thermal padsen, så ja har slutat med det.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hej Bengt-re

Thermal pads kostar inget, vid reparation har du samma problem igen.

Prototypen
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Sant, men de kostar lite i tillförlitlighet då det finns en viss risk för sönderetsning och eller att spärcka de tunna 10 mil ledarna vid mekanisk stress på kortet. Sen finns det en annan fördel med att skippa thermal pads - man förbättrar kylningen gänska mycket på komponenter som utvecklar lite mer effekt. Jag har testat lite med LED och faktist fått ner temperaturen på LED chipet med omkring 20 grader genom att designa kretskortet kylande!

Nåväl som så mycket annat, det finns för och nackdelar med det mesta, men det hela tråden handlade om att ha hatch mönster som jordplan är i stort sätt onödigt då det som en gång i tiden var nackdelar inte riktigt finns kvar med dagens kretskort. Men, men det kanske finns någon för mig okänd smart anledning till att fortsätta hatch? Ser lite coolt ut iaf...
Skriv svar