Lära sig bocka akryl

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
archen
Inlägg: 461
Blev medlem: 22 augusti 2012, 17:47:41
Ort: Falun

Lära sig bocka akryl

Inlägg av archen »

Hej!
Jag har nyligen beställt min första co2 laser samt en IR bockningsmaskin.

Bilder:
Screenshot_20190423_135201.jpg
Bild

Jag har inte hållt på någonting med bockning tidigare och har precis börjat leka lite i fusion360 med olika sheet metal rules.

Finner direkt att det verkar finnas lite olika parametrar man kan jobba med som K-faktor, bending allowance, bending deduction etc.

Har läst lite om dessa och förstår grovt vad de gör men hur omsätter jag detta i praktiken?

Dels hur hittar jag rätt värden och sedan hur kan man använda värdena tillsammans med bocken?

Någon som har lite praktiska tips på vad jag ska tänka på eller någon bra sida man kan läsa på lite kring detta?

Mvh
Anders

.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larky
Inlägg: 916
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Lära sig bocka akryl

Inlägg av larky »

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 8489
Blev medlem: 26 maj 2003, 14:59:27
Ort: Solna

Re: Lära sig bocka akryl

Inlägg av GeekJoan »

Jag har bockat mycket akryl i mina dagar och kan säga direkt att göra en ritning i Fusion och sen få det att stämma med verkligheten är svårt. Speciellt eftersom de här K-faktor, bending allowance, etc är tänkta för metall. Metall och plast uppför sig inte på samma sätt. Varm plast kan sträcka på sig på sätt som inte metall kan.

Hittade tom lite bilder sen jag skällde på folket på Alibre som jag använde när jag stötte på detta problemet första gången, de här bilderna är 10-12 år gamla.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag kan ju ha fel och dom har fixat detta i Fusion.

Hittade tom en film från 2007 där en av gubbarna bockar. Blockning börjar 4:20 in i filmen:


Behöver du flera uppvärmningszoner så kan du enkelt göra detta själv med sån där infravärme som man har på terrassen. Du behöver inte köpa dyra lösningar.
Glattnos
Inlägg: 2299
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lära sig bocka akryl

Inlägg av Glattnos »

GeekJoan: K-faktorn är inget som går att "fixa" i nått program eftersom det bara är en faktor som talar om var i tjockleken materialet är oförändrat, det är inga avancerade formler bakom och är inte material-specifikt heller.
Man tar en testbit av det man ska bocka, med känd längd och bockar det, sen mäter man vad det blev och räknar ut k-faktorn så får man rätt faktor för just det materialet. Det kan bli olika k-faktor lite beroende på vilken bockningsradie det är samt vilken typ av verktyg man bockar med.
Jag gissar att plast i vissa fall kan ge en k-faktor på mindre än 0 och då fungerar det inte längre att använda k-faktor för bockningen.

Jag tycker dina bilder ser rätt ut. Om du skriver k-faktor 0,33 bockningsradie 0,001 och material-tjocklek 2mm så blir det sådär eftersom inner-radien på 0,001 måste sträckas ut när man plattar till den, du har ju sagt k-faktor 0,33 vilket innebär att radien som varken sträcks eller komprimeras vid bockning ligger 2mm*0,33=0,66mm in i materialet och med bockningsradie 0,001 så blir då neutrala radien 0,661mm.
Skriv k-faktor 0(eller 0,01 om inte 0 går) om du vill ha stum innerradie och om du även skriver 0,01 i bockningsradie så blir det som du vill :)

Jag har testat i Fusion bara för att kolla och det blir lika som dina bilder, alltså rätt :D

Edit: Kolla bilden, 90 grader på radie 0,661mm blir exakt 1,038mm extra material, som det står på din bild :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 8489
Blev medlem: 26 maj 2003, 14:59:27
Ort: Solna

Re: Lära sig bocka akryl

Inlägg av GeekJoan »

Umm, men i ett cad program är en sak och i verkligheten är en helt annan.

Samma bit kan bockas på olika sätt beroende på värme och hur bocken görs, etc.
Ex:
akryl.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2299
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lära sig bocka akryl

Inlägg av Glattnos »

Det är därför man bockar testbitar med den utrustning och dom förutsättningarna man har och sen räknar ut vilka värden det blev, sen ställer man in dom värdena i programmen så att det stämmer, då blir utbredningarna så bra dom kan bli eftersom man applicerat praktiken på teorin och inte tvärt om :)

Det ser ut som att TS har skaffat rätt fina grejer så det är nog inte jättesvårt att hålla förutsättningarna tillräckligt konsekventa för att det ska gå att få fram bra värden :)
archen
Inlägg: 461
Blev medlem: 22 augusti 2012, 17:47:41
Ort: Falun

Re: Lära sig bocka akryl

Inlägg av archen »

Hej och tack alla för er input nu har jag lite mer kött på benen så ska ta o prova bocka lite provbitar o se var jag hamnar någonstans

.
archen
Inlägg: 461
Blev medlem: 22 augusti 2012, 17:47:41
Ort: Falun

Re: Lära sig bocka akryl

Inlägg av archen »

Hej!
Någon som har erfarenhet av att bocka delrin (Acetal) plast?

/Anders

.
Skriv svar