Risken finns också för att det sitter en sk. 540-motor i bilen, den här storleken är ganska standard och det finns många passande borstlösa alternativ att välja i. Kom bara ihåg att om du byter till borstlös motor MÅSTE du också byta fartreglage, en sån motor går på trefas... (ABB, here we come!)

Bara som en fotnot:
Borstlösa motorer delas in i två grupper; inrunners och outrunners. Till bilar använder man vanligvis inrunners, där motorns kärna roterar. (På outrunners roterar kappan och inanmätet står stilla.) Därför har inrunners ofta höga - HÖGA varvtal, upp mot 40-60K rpm, mot outrunners som ofta ligger ner mot ca. 15K i maxvarv. Inrunners har också bättre accelration.
Det kan stämma att 18650-paketet kan ge 40A, men tänk då på att originalpaketet kunde ge åtminstone 100A när det var nytt. Till jänförelse levererar paketet från HK ca. 168A kontinuerligt, och upp till 224A peak... Nuvarande fartreglaget klarar 200A kontinuerligt och upp till 800A peak, så med den motorn du har nu är det nog ingen fara men 18650-paketet är absolut en flaskhals.
(BTW, här är manualen på reglaget: http://hitecrcd.com/files/ManualSP560.pdf)
Oavsett vilken väg du går, om du väljer NiMh- eller LiPo-celler, vill jag på det varmaste rekomendera att du också investerar i en "intelligent" laddare, antigen för 12V-batteri eller med inbyggt PSU. Den har också balanceringskrets så du kan vårda LiPo-accarna som dom bör vårdas.
T.ex. är IMAX B6 en trotjänare som borde hålla för det mesta. Den finns både för 12 och 12/240V, leta på HK så hittar du den. Själv har jag en lite äldre och "större" modell, en IMAX B8+. Skilnaden är att B8:an har 8A i max. laddström, medan B6:an har 6A. Är jag nöjd med min IMAX? Så absolut! (Det följde även med en USB-kabel och et program där man kan övervaka batterierna under laddning/cykling. De' du!)

Sen är jag nog inget direkt uppslagsverk, jag känner MÅNGA som kan MYCKET mer än vad jag vet. Jag försöker bara hjälpa. Det är också en god del år sen jag pillade med R/C-bilar på riktigt. Men jag hade verkstad för R/C när jag var yngre och jag konstruerar och bygger fortfarande radiostyrda modellflygplan. IOM att priset på elgrejer för R/C har gått ner och verkningsgraden har gått upp, är det roligt att "elmodifiera" flygplansmodeller - även ganska stora grejer som annars ville behöva en motorsågsmotor eller större. Och med mindre vibrationer som en elmotor ger, kan man bygga lättare och få bättre flygegenskaper.
Till slut, innan vi alla storknar, hoppas jag att du lägger ut både flera bilder och gärna video av bilen i drift, sånt är alltid roligt att se!
-Sparky-