Söker ladd-tips för en NiCd-pack

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sparky

Re: Söker ladd-tips för en NiCd-pack

Inlägg av Sparky »

Lite beroende på vad det sitter för morot i den för tillfället, ville jag ha mätt storleken på motorn (diameter och evt. längd), "bultcirkel" på skruvhålen samt diameter på motoraxeln och kollat vad jag hittade på HK. Risken blir nog att du hittar nånting som tar död på resten av drivlinan... *evil grin*

Risken finns också för att det sitter en sk. 540-motor i bilen, den här storleken är ganska standard och det finns många passande borstlösa alternativ att välja i. Kom bara ihåg att om du byter till borstlös motor MÅSTE du också byta fartreglage, en sån motor går på trefas... (ABB, here we come!) :D Ofta säljs motor och reglage i paket, där dom ar anpassade varann, allt du behöver i tillägg är en acce och lämpliga kontakter.

Bara som en fotnot:
Borstlösa motorer delas in i två grupper; inrunners och outrunners. Till bilar använder man vanligvis inrunners, där motorns kärna roterar. (På outrunners roterar kappan och inanmätet står stilla.) Därför har inrunners ofta höga - HÖGA varvtal, upp mot 40-60K rpm, mot outrunners som ofta ligger ner mot ca. 15K i maxvarv. Inrunners har också bättre accelration.

Det kan stämma att 18650-paketet kan ge 40A, men tänk då på att originalpaketet kunde ge åtminstone 100A när det var nytt. Till jänförelse levererar paketet från HK ca. 168A kontinuerligt, och upp till 224A peak... Nuvarande fartreglaget klarar 200A kontinuerligt och upp till 800A peak, så med den motorn du har nu är det nog ingen fara men 18650-paketet är absolut en flaskhals.

(BTW, här är manualen på reglaget: http://hitecrcd.com/files/ManualSP560.pdf)

Oavsett vilken väg du går, om du väljer NiMh- eller LiPo-celler, vill jag på det varmaste rekomendera att du också investerar i en "intelligent" laddare, antigen för 12V-batteri eller med inbyggt PSU. Den har också balanceringskrets så du kan vårda LiPo-accarna som dom bör vårdas.

T.ex. är IMAX B6 en trotjänare som borde hålla för det mesta. Den finns både för 12 och 12/240V, leta på HK så hittar du den. Själv har jag en lite äldre och "större" modell, en IMAX B8+. Skilnaden är att B8:an har 8A i max. laddström, medan B6:an har 6A. Är jag nöjd med min IMAX? Så absolut! (Det följde även med en USB-kabel och et program där man kan övervaka batterierna under laddning/cykling. De' du!) :)

Sen är jag nog inget direkt uppslagsverk, jag känner MÅNGA som kan MYCKET mer än vad jag vet. Jag försöker bara hjälpa. Det är också en god del år sen jag pillade med R/C-bilar på riktigt. Men jag hade verkstad för R/C när jag var yngre och jag konstruerar och bygger fortfarande radiostyrda modellflygplan. IOM att priset på elgrejer för R/C har gått ner och verkningsgraden har gått upp, är det roligt att "elmodifiera" flygplansmodeller - även ganska stora grejer som annars ville behöva en motorsågsmotor eller större. Och med mindre vibrationer som en elmotor ger, kan man bygga lättare och få bättre flygegenskaper.

Till slut, innan vi alla storknar, hoppas jag att du lägger ut både flera bilder och gärna video av bilen i drift, sånt är alltid roligt att se!

-Sparky-
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Ah, läste mitt inlägg igen och inser att jag lurade dig. Det står alltså "20C Discharge" på Nicd-cellen (se bild i första inlägget). 18650-cellerna stod det inget sånt på.
Nu måste jag läsa ikapp med ditt meddelande och kika i dina länkar med självklart återkommer jag med lite motordata och annat.

Tackar det ödmjukaste för all information. :bravo:
När jag själv hade en radiostyrd bil senast så satt det en navelsträng mellan radion och bilen :wink:
RoPa

Inlägg av RoPa »

@Magnus_K, jag har en B6 du kan få långlåna då jag bara använder mina 1210i numera, om du skulle gå på LiPo spåret.
Den har några år på nacken så den har ingen USB men den laddar och balancerar i alla fall :-)

Vad gäller Deans så får de ofta kritik mot 4mm men jag har dessa även på min 550 Helli med 6S 5000mAh, så nog pallar de strömmen alltid ;-)
De är lite pilligare att löda på grova kablar men är man utbildad/kunnig så går det bra.

/Ropa
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Väldigt vänligt av dig RoPa :tumupp:
Jag lånar gärna din laddare ett tag, om jag går på LiPo-spåret. Ska ringa vännen idag och kolla hur han ställer sig till modifieringar av kontaktdon och annat.
Tror inte han har det minsta emot det men ändå.

Ni ska få lite mer bilder på motor mm i kväll.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Så här ser motorn ut. Kikar nog inte på någon ersättare i nuläget men jag har bestämt mig för att byta till LiPo-ack i alla fall. Måste kunna ta med mig två ackar.

På motorn står det: FANTOM RACING MOTORS, PRO SERIES MODIFIEDS, och jag tycker ser ut som "16x4" med handskrift.
Den mäter 36mm i diameter, ~3mm axel och ~52mm lång (exkl. axel).

Vet ni vad original kontaktdonet kan vara av för typ? Vid gjorde bara en liten egen adapter mellan denna och Deans men sätter man dit nya ackar med 4mm pluggar så offrar jag nog den här kontakten, alternativt ser till att köpa en ny först så jag kan återställa efter mig.
Donet mäter ungefär 6x8mm (HxB) och blecken är ~3,5mm breda. Se sista bilden.
Motor.jpg
Motor_sida.jpg
Motor_bak.jpg
Kontaktdon.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Dessa röd/svarta kallas Anderson Powerpole. I princip ska dom klara av lika mycket ström som kabeln dom sitter fast på, men silverbeläggningen kan oxidera efter ett tag och ge sämre ledningsförmåga. Men så länge dom är nya/rena fungerar dom perfa. Dom kan, så vitt jag minns, plockas isär och rengöras, nånting som gärna behövs enligt dessa bilderna. :)

-Sparky-
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Anderson Powerpole var det ja :wink:
Nu när man vet namnet så verkar det ju vara en ganska vanlig kontakt. Vad tycker ni, modda bilen till 4mm eller modda ackarna till Anderson Powerpole?

Ps. Jo tack, hela bilen behöver sig en genomgång men först ska den få bevisa vad den går för. Arbeta, sen kärlek. Ds
RoPa

Inlägg av RoPa »

Skippa Anderson Powerpole, som Sparky säger så är de inte riktigt tillförlitliga.
Hade dessa på min första helli och aldrig mer... du kan få mina gamla...

Så Deans eller 4mm om jag får råda!

/Ropa
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Så får det bli! :tumupp:

Åter till "ämnet"... Innan jag beställer nya LiPo-celler så skulle det ändå vara intressant att ladda originalacken några gånger. Inte minst för att testa bilen riktigt så man inte stöter på andra problem.
Ladda med labbagg och strömbegränsning blir det med vilken spänning laddar man med? Är det alltid med nominell spänning eller drygt, på NiCd?
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Spänning: Ca. 1.41V/cell. Ström: Beror lite på... För ett såpass gammalt paket ville jag kört nånstans mellan C/5 och C/10, ca. 300mA borde räcka. Efter alla beräkningar ska du då ha accen full på ca. 9 timmar om du börjar från "noll" (0.9V/cell). Laddar du alla celler samtidigt får du som sagt kolla varje cell enskilt efteråt och se om dom har balans. Detta är "fuskversionen" och ger inte en 100% tillförlitlig kapacitetsmätning. NiCd-celler bör istället laddas med "negativ delta-V"; när cellspänningen sjunker med 10-20mV/cell är den färdigladdat. Detta tar en "intelligent" laddare sig av utan att du behöver tänka på det. :)

-Sparky-
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

NiCd som är avsedda för RC brukar tåla kopiöst mycket stryk, så du kan säkert få igång dom, men kontrollmät alla celler innan, är någon kortsluten brukar dne kunna chockas igång och sen ta laddning.

Multiladdarna brukar kunna cycla äve n NiCd, och du kan nog få ut ganska bra kapacitet i din originalacc om du cyclar den lite först.

..Men visst är LiPo bättre, och visst är det lockande att byta till borstlöst, men precis som någon skrev, risken är att du rensar drivlinan pga mkt mer kraft.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Kanoners, tack för bra information!
I helgen tar jag och kör några cykler och för lite protokoll på cellspänningen. Återkommer med resultat.

Köpte för övrigt bilen idag så nu är det hopp och lek :wink:
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

...Och sen blev det tyst? :)

-Sparky
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Magnus har en mycket större leksak numera, vi väntar att att han ska ta fram den ur idet bara.

MagnusK, har du letat fram racingbanan du har?

Protte
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Ja han hade en tråd på RSB, fin historik på banan. Tyvärr så lades rsb.se ner, utan förvarning, det måste väl varit 2018(?)...
Skriv svar