Söker ladd-tips för en NiCd-pack

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Söker ladd-tips för en NiCd-pack

Inlägg av Magnus_K »

Hej på er,
och hoppas ni hade en bra midsommar!

För ett tag sen fick jag en gammal RC-bil av en vän men han var osäker på skick på acken samt att han inte kunde hitta laddaren.
Ackumulatorpacken är en SANYO 2000 TRINITY EX-TECH och all data som står på den syns på bilderna nedan.

Vad man kan konstatera är att detta är Ni-Cd celler och ligger 6 celler i serie. Nominellt borde det blir 7,2V och när jag mätte den så hade jag någonstans kring 3V (minns inte riktigt).

Finns det något hopp att rekonditionera dom här och få fart i dom och hur går man lämpligast till väga för att ladda dom på ett säkert sätt?
Vi har provat med att ställa en vanlig batteriladdare i 6V-läget (verkar mata drygt 8V i det läget) och laddat upp acken med ström/spänning/temp-övervakning. Det var väl egentligen inga problem men är det säkert att göra så här? Spänningen sluta öka vid 8,56V men om det beror på max utspänning på laddare eller om acken var fullladdad vet jag inte.

Värt att tillägga är att bilen fungerade utmärkt efter den laddningen men batteriet hängde inte med så länge.
DSC_3128.jpg
DSC_3126.jpg
DSC_3125.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Söker ladd-tips för en NiCd-pack

Inlägg av Icecap »

NiCA ska ju laddas till spänningen sjunker lite igen eller de blir varma.

Men har de legat länge utan laddning mår de ganska säkert inget bra till att börja med, visst kan du sparka lite liv i dom igen men det blir aldrig riktigt bra.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

O fasen, det var intressant. Bildas det oxid internt i dessa celler också som förhindrar laddning permanent?

Så en laddningscykel till den här packen borde alltså strömbegränsas till 6A (om jag förstår infon på en cell rätt) och sedan avbryter man laddningen när tempen börjar sticka iväg eller att cellspänningen sjunker? Hmm, inte alldeles lätt att lösa lite smidigt.

EDIT:
Hittade den här sidan nu -> http://www.mpoweruk.com/nicad.htm
Där står det faktiskt en del matnyttigt. Den här packen kanske är ett offer för "memory effect"? Dränera batteriet helt kanske hjälper snarare än stjälper?
Senast redigerad av Magnus_K 25 juni 2016, 21:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns laddningskretsar för NiCa som klarar detta. Jag vet att Maxim/Dallas har minst 1.

Strömbegränsningen borde vara rimlig enkel att lösa (SMPS strömbegränsare), temperaturavkänningen ska väl vara enkel också (t.ex. 1-Wire® DS18S20) och spänningen kan övervakas med en µC med A/D-omvandlare.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Antar det är MAX712/713 du syftar på?
Ska läsa på lite mer men fasen, som du säger, MAX-kretsen tar hand om laddningen, en temp-sensor och µC för resten... Saken biff?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Bingo och ja.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Har du en labbaggregat där man kan ställa ström och spänning så kan en ordinarie C/10-laddning med konstantström under 14 timmar vara bra att starta med - man bör kanske inte köra på med en hemskt massa ström det första man gör med NiCd-batterier som har legat länge.

Med den strömmen klarar sig batterierna bra om man skulle glömma bort laddningen under något dygn utan att batterierna blir för varma. - och NiCd är jäkligt tåliga även i läget att nästan blivit bottenurladdade under förvaring (bättre än NiMh), så det är stor chans att dessa kan fungera. Dock kan dessa behövas cyklas fullt ut mellan urladdat (0.9V/cell) och fulladdat ett antal (3-5) gånger innan du får full kapacitet och strömförmåga.

NiCd i runda cell-format har nackdelen att med tiden gå i kortslutning pga. (kadium)kristalltillväxt mellan plattorna, fortast går det när batterierna hålls fulladdat med underhållsladdning när de används som backupbatteri och långsammast går det när batteriet förvaras nära helt tomt i laddningsgrad, så den låga polspänningen kan ha varit fördel för din del.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Om bilen är kul att köra borde du byta till ett 2S lipo, kommer väga mindre alternativt ge mer körtid.
Det är tveksamt om du kommer få igång acket igen, skadade Ni celler brukar sälan bli bra igen.
Om du ände ska bygga en laddare är Lipo dessutom busenkla att ladda då de laddas med enkel I/U reglering, behöver däremot balanceras men det sköter lämplig krets.

/Ropa
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Håller med RoPa, men varför uppfinna hjulet igen när det redan finns färdiga LiPo-laddare att köpa för en relativt billig peng? (Jo jag vet, ska man ha nåt gjort ska man göra det själv och allt det där...) :D Men vill du försöka rädda ditt NiCd-paket, ville jag först ha letat rätt på nån annan person med en "intelligent" laddare, evt. lånat den och sen försökt cykla varje cell för sig etpar gånger med ganska låg ström och se om cellerna kommer upp i balans igen. Om dom då inte håller måttet är det nog återvinningen som gäller.

Och som RoPa säger, man får mycket mer kul med ett LiPo-paket i samma storlek (eller vikt, om man annars har plats...) som ett NiCd-paket.

-Sparky-
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Oj vad mycket bra information! Tack!

Jo det hade spännande att ge acken några laddningar/urladdningar för att se om den kommer till liv. Jag är ändå beredd att gå ganska långt för att hålla liv i originalet.
En annan poäng med att byte mot 2s LiPO vore att jag kan ha några reservackar liggandes vilket jag inte har nu.

Ska absolut testa och ladda det med mitt gamla labbagg. Det kan ju få stå och tuffa med strömbegränsning under en dag utomhus så kan man ju gå och känna på det lite då och då.

Vi testade faktiskt med två 18650-celler i serie men efter kanske 1 minuts körning så var dessa jättevarma och bilen behövde "vila" innan den gick att köra några meter igen.
Vad tror ni om det? Kan Nicd cellerna ha lägre inre impedans kontra LiPo:n? Och skulle det i så fall påverka cellarna så, dvs en sån tempökning? Borde inte bilen bara gå saktare?

Ps. Angående frågan om bilen är rolig att köra... Ja, leendet avtog nog inte en sekund under dom 5 minuter som acken höll sig vid liv :wink: Ds
danielr112

Inlägg av danielr112 »

vad för 18650? billiga kina? Isåfall är det bara å glömma. Köp riktiga LiPo ackar istället så får du mångdubbelt med effekt mot dem samt även mot NiCd acken.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jag skulle börja med att mäta varje cell separat,och ersätta dom kortslutna eller
Försöka ladda en cell itaget . Jag kan nästan lova att det finns kortslutna celler.
Jag har en jätte bra skruvdragare som stark som en oxe,men jag glömde ladda den
efter sommarens bravader,sen skulle den användas sommaren efter men
Det gick precis som med ditt batteripack.Jag plockar isär packet och mätte
Fyra kortslutna celler. Så tyvärr det packet har packat ihop :D
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Vet inte danielr112 om det här var Kinapuffar eller inte. Lånade dom av en god vän och vet tyvärr inte riktigt skicket.
Men ni tror i alla fall att jag ska kunna ersätta min NiCd-ack med 2S LiPo rakt av?

@breflabb: Ska ta och göra det. Risken är väl att jag kommer bli besviken men å andra sidan så får jag fram fakta :tumupp:

Bara för att ni är så snälla så bjuder jag på lite mer bilder. Obs. Kan inget om RC-bilar men i min värld är det här en ganska stor bil.

Ps. Väldigt lockande att rycka ur dessa TO-220 FET:ar och se om man kan löda i några med lägre Rdson för att hålla nere tempen på kontrollern. Ds
DSC_3131.jpg
DSC_3132.jpg
DSC_3133.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Neh, låt FET:arna sitta. :)

Kom bara ihåg att om/när du ersätter med LiPo-paket bör det vara sk. "hardcase", dom klarar stötar bättre än vanliga LiPo-paket som bara ligger i tejp och plastpåse. Ligg undan 18650-paket, dom kommer aldrig klara dom strömuttag som bilen kräver.

Du kan t.ex. kolla här vad som finns för vettiga pengar: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Packs.html

Och ifall det nu sitter en sk. "Tamiya-kontakt" mellan batteri och ESC, bör denna absolut bytas ut med nåt kraftigare, t.ex. 4mm banankontakter eller grövre. Några hardase-paket har även inbyggda banankontakter så du stoppar kablarna direkt i accen.

Annars finns det uppgraderingspaket med borstlös morot och ESC som kan få den bilen att verkligen bli hysteriskt snabb - allt efter vad du vill lägga i den. 8) Du får också längre körtid IOM att borstösa motorer har högre verkninsgrad än vanliga borstmotorer.

EDIT:
Ser nu att det sitter en Deans-kontakt på batterikabeln, den kan också vara lite i klenaste laget om/när du byter till bättre acce...

-Sparky-
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Du är ju som ett jäkla uppslagsverk Sparky :) Du har helt rätt i att det nu sitter en Deans-kontakt men det är bara för att vi moddade dit en sån för att kunna plugga rakt i 18650-packen.

Den här acken (från din länk) stämmer exakt med måtten i nuvarande NiCd-ack. Och speciellt dyr var den inte heller.
Det verkar som att du vet lite om såna här bilar. Ids du rekommendera något sånt modkit? Jag vill absolut inte permanentmodifiera något för jag har fått "låna den på obestämd tid".

Hur mycket ström kan man dra ur en bra 18650:a då? Dessa celler säger 20 i discharge vilket jag tolkar som 20C, dvs 20x2Ah = 40A. (med risk att jag har otur)
Skriv svar