Motorcykelrenovering + MC-logger [bilder]
Hehe, jag är rätt säker på att temperaturen stämmer. När jag köpte mätaren jämförde jag uppmätta värden med ett par andra termometrar och det verkade stämma riktigt bra. Omygget av IR-termometern gjorde heller ingen större skillnad. Vid halvhård bankörning kommer mitt Pilot Power-backdäck upp i ca 55 grader längst ut på kanten, vilket jag tycker verkar rimligt.
- EagleSpirit
- Inlägg: 1288
- Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Resultatet av motorcykelrenoveringen
Dags för lite uppdatering då. Har fixat iordning några bilder på maskinen. Det har varit ett jäkla meck och tog väl 3,5 månader istället för 1 månad som jag hade räknat med.
Efter att jag blev "klar" med lackeringen där i mitten/slutet av maj så var det ju en del kvar att fixa på själva motorcykeln. Som vanligt när man håller på med såna här projekt så går det inte som det är tänkt och eftersom jag aldrig hållt på med motorcyklar förut och har egentligen ingen mekvana så blev det ju en del misstag. Det jag har gjort är iaf att byta packboxar på framgaffelbenen (som förövrigt blev sämre än förut), byta hjullager, göra rent diverse delar vid motorn och så har jag monterat ihop allt. Dessutom har jag fixat halvljus på båda lyktorna. Skaffade en ny sockel och drog kabeln från andra lyktan. Var inte så svårt ingrepp som jag hade tänkt.
Nån gång i slutet av juni var jag klar med allt och hade tänkt ta min första tur... men så sket det sig. Det var så att efter 10 minuters tomgångskörning så dog den helt utan förvarning. Efter ett par dagars sökande och isärplockande av halva motorcykeln så upptäckte jag att kopparytorna på brytaren för reservtanken hade oxiderat, så bensinpumpen gick helt enkelt inte. Löstes lätt med skalpell och sandpapper. Lite tråkigt att upptäcka när man hade monterat isär förgasarna.
Här har vi resultatet: (Skippar bilder på mecket däremellan för det är mest skit och tråkigheter)



Några problem som har uppstått såhär efteråt:
1. Den började läcka olja vid utgående axel, visade sig att pinnen till kopplingen som går igenom motorn var av och efter en massa justerande nu på slutet så började det väl rinna ut genom packboxen. Löstes genom att byta axel och packbox.
2. Samtidigt så försökte jag ta bort drevkuggen men så råkade jag fixa gängpajj på utgående axel. Har inte åtgärdat det än för muttern sitter kvar men bör fixas snart. Lösningen blir nog att loppa fast muttern på axeln
3. Olja läcker från ventilkåpspackningen fortfarande men det blir ett senare projekt.
Saker som är kvar att göra på utseendet är:
1. Lacka backspeglarna.
2. Fixa nya skruvar och möjligtvis lacka dom.
3. Fixa dekaler.
4. Laga sitsarna eftersom de spruckit upp på ett par ställen.
Det är alltså en del kvar att fixa men jag har tröttnat på att hålla på med motorcykeln vid det här laget och nu vill jag bara vara ute och åka. Har en del annat att göra också eftersom pluggandet börjar i höst. Det betyder att jag nog inte kommer göra så mycket mer på utseendet på motorcykeln de kommande månaderna.
Fast färddatorprojektet står inte still och kommer förhoppningsvis att utvecklas lite smått då och då. Uppdatering kommer strax.
Efter att jag blev "klar" med lackeringen där i mitten/slutet av maj så var det ju en del kvar att fixa på själva motorcykeln. Som vanligt när man håller på med såna här projekt så går det inte som det är tänkt och eftersom jag aldrig hållt på med motorcyklar förut och har egentligen ingen mekvana så blev det ju en del misstag. Det jag har gjort är iaf att byta packboxar på framgaffelbenen (som förövrigt blev sämre än förut), byta hjullager, göra rent diverse delar vid motorn och så har jag monterat ihop allt. Dessutom har jag fixat halvljus på båda lyktorna. Skaffade en ny sockel och drog kabeln från andra lyktan. Var inte så svårt ingrepp som jag hade tänkt.
Nån gång i slutet av juni var jag klar med allt och hade tänkt ta min första tur... men så sket det sig. Det var så att efter 10 minuters tomgångskörning så dog den helt utan förvarning. Efter ett par dagars sökande och isärplockande av halva motorcykeln så upptäckte jag att kopparytorna på brytaren för reservtanken hade oxiderat, så bensinpumpen gick helt enkelt inte. Löstes lätt med skalpell och sandpapper. Lite tråkigt att upptäcka när man hade monterat isär förgasarna.
Här har vi resultatet: (Skippar bilder på mecket däremellan för det är mest skit och tråkigheter)



Några problem som har uppstått såhär efteråt:
1. Den började läcka olja vid utgående axel, visade sig att pinnen till kopplingen som går igenom motorn var av och efter en massa justerande nu på slutet så började det väl rinna ut genom packboxen. Löstes genom att byta axel och packbox.
2. Samtidigt så försökte jag ta bort drevkuggen men så råkade jag fixa gängpajj på utgående axel. Har inte åtgärdat det än för muttern sitter kvar men bör fixas snart. Lösningen blir nog att loppa fast muttern på axeln

3. Olja läcker från ventilkåpspackningen fortfarande men det blir ett senare projekt.
Saker som är kvar att göra på utseendet är:
1. Lacka backspeglarna.
2. Fixa nya skruvar och möjligtvis lacka dom.
3. Fixa dekaler.
4. Laga sitsarna eftersom de spruckit upp på ett par ställen.
Det är alltså en del kvar att fixa men jag har tröttnat på att hålla på med motorcykeln vid det här laget och nu vill jag bara vara ute och åka. Har en del annat att göra också eftersom pluggandet börjar i höst. Det betyder att jag nog inte kommer göra så mycket mer på utseendet på motorcykeln de kommande månaderna.
Fast färddatorprojektet står inte still och kommer förhoppningsvis att utvecklas lite smått då och då. Uppdatering kommer strax.
- EagleSpirit
- Inlägg: 1288
- Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Färddatorn
På färddatorn har jag inte mycket att informera om egentligen förutom att jag har suttit och programmerat en del och skapat några nödvändiga funktioner till lcdn. Dessutom har jag fixat lite på en meny men den har jag tyvärr ingen bild på för tillfället. Det är en del kvar att fixa på den. Det är nästan dags att börja skapa rutinerna för givarna och så kanske jag måste börja fixa ett kretsschema så att jag har nån hårdvara att jobba med.
Här är iaf en bild på labbplattan som den ser ut just nu:

Till vänster på displayen är det en stapel som visar vilken växel som är i, i mitten ska jag senare visa hastighet och varvtal med staplar och siffror. Längst upp ska det vara tid, i fältet till höger om hastighet och varv så ska det vara lite övrig data såsom temperaturer och tripmätare, till höger är det en stapel som visar bensinnivån. (Vi får väl se om den kommer att kunna användas eller inte
). Det kommer väl ske lite modifieringar och så men det är iaf en grund. Jag kanske även skapar olika profiler så att man kan välja vilka data man vill ska finnas med.
Och som förut, för större bilder så tryck på bilderna
netrunner: Vi ska se vad vi kan göra åt önskemålet
Nu ska jag starta MPLAB och försöka programmera lite. Om ni har nå funderingar så är det bara att säga till. Ha en trevlig natt.
Här är iaf en bild på labbplattan som den ser ut just nu:

Till vänster på displayen är det en stapel som visar vilken växel som är i, i mitten ska jag senare visa hastighet och varvtal med staplar och siffror. Längst upp ska det vara tid, i fältet till höger om hastighet och varv så ska det vara lite övrig data såsom temperaturer och tripmätare, till höger är det en stapel som visar bensinnivån. (Vi får väl se om den kommer att kunna användas eller inte

Och som förut, för större bilder så tryck på bilderna

netrunner: Vi ska se vad vi kan göra åt önskemålet

Nu ska jag starta MPLAB och försöka programmera lite. Om ni har nå funderingar så är det bara att säga till. Ha en trevlig natt.
Det där ser ju bra ut.
En liten fråga: Hur har du tänkt hålla koll på vilken växel som är i? Jag har läst ett par olika forum-diskussioner om det, och vad jag förstår låter man ibland växelindikatorn mäta hastighet och varvtal, och sedan räkna ut vilken växel man har för tillfället. Det enklaste skulle väl vara att montera små brytare på växelspaken, men det kanske inte är så lätt att få till..?
En liten fråga: Hur har du tänkt hålla koll på vilken växel som är i? Jag har läst ett par olika forum-diskussioner om det, och vad jag förstår låter man ibland växelindikatorn mäta hastighet och varvtal, och sedan räkna ut vilken växel man har för tillfället. Det enklaste skulle väl vara att montera små brytare på växelspaken, men det kanske inte är så lätt att få till..?
EagleSpirit> Snyggt jobbat! Börjar se riktigt läcker ut. Hojen alltså. Men även datorbygget ser ju ut att gå rejält framåt. Annars håller jag med dig; Nu är det köra som gäller!!!
PacMan> Man kan ju testa växelpedalsvarianten, men ärligt talat så är jag lite skeptisk till den. Stor risk att det blir problem vid neutralläge t.ex. Datorn måste känna av om jag växlar helsteg eller "halvsteg", d.v.s lägger i neutralläge, annars kommer den ur fas. Problemet med hastighet versus varvtal är att så fort du drar in kopplingen så blir den förvirrad. Den kan inte börja räkna ut ny utväxling förrän man släpper upp kopplingen igen. Det allra bästa vore ju båda varianterna kombinerat. Då kunde man fått den mer eller mindre perfekt i funktionen.
Var det inte du, PacMan, som byggde däcktempsmätaren? Den var ju klockren. Skulle bara varit inbyggd i färddatorn också så hade det varit perfekt.
PacMan> Man kan ju testa växelpedalsvarianten, men ärligt talat så är jag lite skeptisk till den. Stor risk att det blir problem vid neutralläge t.ex. Datorn måste känna av om jag växlar helsteg eller "halvsteg", d.v.s lägger i neutralläge, annars kommer den ur fas. Problemet med hastighet versus varvtal är att så fort du drar in kopplingen så blir den förvirrad. Den kan inte börja räkna ut ny utväxling förrän man släpper upp kopplingen igen. Det allra bästa vore ju båda varianterna kombinerat. Då kunde man fått den mer eller mindre perfekt i funktionen.
Var det inte du, PacMan, som byggde däcktempsmätaren? Den var ju klockren. Skulle bara varit inbyggd i färddatorn också så hade det varit perfekt.
Ser snyggt ut det där! Men något jag funderar på.. är det inte lite väl smått för att man ska kunna "kasta ett getöga" på displayen och hinna se parametrarna... lägg på lite vibrationer så blir det än svårare. Fast du kanske redan har testat att det funkar?
PacMan: Att räkna ut varvtalet var ju smart, särskilt om man redan har hastighet och varv som parametrar i "datorn". Ett bekymmer dock, den kommer kanske att få lite frispel vid donout eller bakhjulsåkande om hastighets-sensorn sitter på framhjulet!
Kopplingsproblemet vid "beräknat växelläge" går ju också att lösa med neutrallampan. För det är väl bara ett problem då man stannat och vill veta att man inte har någon växel i...
PacMan: Att räkna ut varvtalet var ju smart, särskilt om man redan har hastighet och varv som parametrar i "datorn". Ett bekymmer dock, den kommer kanske att få lite frispel vid donout eller bakhjulsåkande om hastighets-sensorn sitter på framhjulet!

Kopplingsproblemet vid "beräknat växelläge" går ju också att lösa med neutrallampan. För det är väl bara ett problem då man stannat och vill veta att man inte har någon växel i...
- EagleSpirit
- Inlägg: 1288
- Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Till att börja med får jag tacka för att ni tycker det ser bra ut. Kanske skippar att visa upp skavankerna som inte syns på bilderna 
PacMan, vfr, Nisse: Har funderat lite på det där med växelvisaren och jag tror det enklaste är att mäta varvtal och hastighet. Visst det är inte det perfekta men jag tror det räcker och eftersom jag ändå ska mäta båda så handlar det bara om mjukvara. Möjligtvis att jag fixar en kombination. Att läsa av neutral och koppling är inte alls svårt eftersom båda har givna signaler (sitter en brytare på kopplingen och så har vi neutrallampan). Det tråkiga är ju att det är när man trycker in kopplingen som man vill veta växeln. Frågan är, hur viktig är egentligen växelindikatorn? Det är ju egentligen bara att lyssna och köra som vissa säger.
oJsan: Det där med storleken har jag faktiskt inte testat. Jag köpte displayen rätt billigt och så tänkte jag att om det inte funkar så an man alltid använda den till annat. Skaffar en större display om den här inte funkar. Angående hastigheten kommer jag mäta bakhjulet för det är lättast... det tråkiga är väl att det är mest utsatt där bak.
Nu ska jag nog börja fundera lite på konstruktionsmetoder. Har inte satt ihop två elsystem på det här sättet förut och det är ju lite störningskänsliga grejjer. Någon som har tips på de olika delarna? T.ex. mäta av en hallgivare (hastighet) , en strömtransformator (varvtal), övriga 12V signaler som neutrallampan osv...

PacMan, vfr, Nisse: Har funderat lite på det där med växelvisaren och jag tror det enklaste är att mäta varvtal och hastighet. Visst det är inte det perfekta men jag tror det räcker och eftersom jag ändå ska mäta båda så handlar det bara om mjukvara. Möjligtvis att jag fixar en kombination. Att läsa av neutral och koppling är inte alls svårt eftersom båda har givna signaler (sitter en brytare på kopplingen och så har vi neutrallampan). Det tråkiga är ju att det är när man trycker in kopplingen som man vill veta växeln. Frågan är, hur viktig är egentligen växelindikatorn? Det är ju egentligen bara att lyssna och köra som vissa säger.
oJsan: Det där med storleken har jag faktiskt inte testat. Jag köpte displayen rätt billigt och så tänkte jag att om det inte funkar så an man alltid använda den till annat. Skaffar en större display om den här inte funkar. Angående hastigheten kommer jag mäta bakhjulet för det är lättast... det tråkiga är väl att det är mest utsatt där bak.
Nu ska jag nog börja fundera lite på konstruktionsmetoder. Har inte satt ihop två elsystem på det här sättet förut och det är ju lite störningskänsliga grejjer. Någon som har tips på de olika delarna? T.ex. mäta av en hallgivare (hastighet) , en strömtransformator (varvtal), övriga 12V signaler som neutrallampan osv...
Hadde samma problem på min ifjol/iår oxo!2. Samtidigt så försökte jag ta bort drevkuggen men så råkade jag fixa gängpajj på utgående axel. Har inte åtgärdat det än för muttern sitter kvar men bör fixas snart. Lösningen blir nog att loppa fast muttern på axeln Sad
3. Olja läcker från ventilkåpspackningen fortfarande men det blir ett senare projekt.
Tappade 2 eller 3 drevmuttrar ifjol...

Topplockspackningen läckte oxo typ hela året ifjol. Fixade den i våras med lite tätningslim samma vecka som ja sålde den..

Vid hård acc kunde oljelampan blinka till.
FZR:en har ingen växellägesindikator

blir nog att räkna ut beroende på hastighet/varvtal.
Enklare är det ju om man råkar ha växellägesindikator, som jag på min fina TL1000R

Funderar på att göra en 7-segments display som visar vilken växel man har i som nästa projekt eventuellt...
- Turbosharp
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49