Det är egentligen ett 2 i 1 projekt där ena är renoveringen och omlackeringen av min motorcykel och andra är en mc-färddator som då ska visa data av vad som händer med hojjen under körning. Börjar visa lite av vad jag har hunnit med på själva motorcykeln.
Motorcykeln
Förra året köpte jag en sportmotorcykel av någon outgrundlig anledning. Fick för mig att jag ville ha MC-kort och eftersom körlektioner är för dyra så var privatkörning enda alternativet. För att kunna göra det behövs ju såklart en motorcykel. Förstår fortfarande inte riktigt varför det var så bråttom och varför det var så viktigt med MC-kort men det blev så iaf.
Ungefär såhär såg hojjen ut när jag köpte den: (Klicka på bilden för förstoring)

Målet med renoveringen är att fixa de fel som finns på hojjen och lackera om i lite nyare och snyggare färger. De gamla färgerna gick inte så bra ihop med mitt röd/vit/svarta skinnställ. Här är en ps-bild på hur jag skulle kunna tänka mig att den såg ut:

Förutom oljeläckage, dåliga packboxar på framgaffeln och dålig gasvajjer så finns det några yttre skavanker:
Hål i framskärmen (stänkte upp grus och skit):

Sprickor på ena sidokåpan:

Buckla i andra sidokåpan:

Efter en del slabbande med glasfiber och polyester och sen med spackel och en hel del slipande såg det ut såhär:

Eftersom jag även fälgarna skulle lackas behövde jag ett depåstöd för att lyfta upp hojjen. Byggde ihop en enkel konstruktion på jobbet:

Lyckades få tag på färg för 800kr hos en lokal billackerare och det är jag mycket nöjd med. Det handlade om 8dl röd färg med metallic i och ca 6dl svart färg och lika mycket klarlack. Jag hade från början räknat med runt 1500-2000 för färg så det var helt okej.
Vill gärna inte visa bild på min lackbox eftersom den är skamligt dålig men jag har inte haft tillgång till något bättre så ni kan inte förvänta er det bästa resultatet. Här är ett par bilder på lackboxen och den första misslyckade lackeringen:

Efter det har jag haft en massa problem med spacklet, ytorna och hållfastheten har jag äntligen, efter två omlackeringar och nya metoder lackerat klart. Kan ju säga att lackeringen har varit det värsta för det tar så himla lång tid och det är så himla svårt att jag har varit på väg att ge upp ett flertal gånger såhär långt. Grejjerna har strulat och det har hela tiden blivit fel. Det stora problemet är att all lackering måste ske på samma dag, dvs, jag måste först lägga på svart färg, sen låta det torka ca 4 timmar, maskera, lacka rött, låta det torka 4 timmar och till sist lägga på klarlacken. Färgen får inte torka mer än 4 timmar. Detta betydde att i lördags gick jag upp 7 och höll i princip på hela tiden fram till 3 på natten. Här har jag en liten förhandstitt på resultatet från lördagens arbete: (den får ni dock ingen förstoring på

De senaste uppdateringarna är att idag så beställde jag nya däck från Tyskland och imorrn ska jag hämta hem de pulverlackerade fälgarna. Ska bli spännande att se hur dom ser ut

Nu lite info om färddatorn.