HUGGBÄVERN skrev:.
Snobblösningen kallas Pi-filter och innebär att du sätter ett lagom stort motstånd mellan kondensatorerna och kan då bättre filtrera likspänningen. Utgångssteget är ju, i sig, immunt mot störningar från matningen pga av stor CMRR, men ingångs- och drivsteg mår bättre av bra filtrerad matningsspänning.
Problemet är att motstånd surplar spänning och jag har inte riktigt råd med det speciellt inte för att min nättrafo kommer att bli rejält överbelastad, dock inte effektmässigt utan strömmässigt vad beträffar HV-ström som är lite knappt dubbla dosen även om jag överdimensionerat lindningen så att den tål det men det är inte samma sak som att säga att spänningsnivån blir riktig.
Räknar lite snabbt och översiktligt att 200-250Ohm skulle vara ett skapligt bra värde. Och som sagt det räddar likriktaren, som säkert är tillverkad en tid när man inte kunde garantera säkra och förutsägbara produktionsprocesser, resulterande i komponenter med överkapacitet, och en trevligare matning av ingångssteget.
Jag har alltså inte råd att förlora 60V pga mina 300mA, det är oacceptabelt.
Hade du råd och plats kunde du tom sätta en drossel mellan kondenstorerna. Det hade varit ännu bättre.
Det enda sättet det blir bättre med spolar är map på rippel, i praktiken ödslar dom dock ännu mera spänning har jag trott mig förstå.
Tillägger också att du lägger alldeles för mycket spänning över filterkondingarna. Efter likriktaren, där den tappat ca 30V har du fortfarande 450-460V över kondingarna och de är inte dimensionerade att köra mer än 85-90% av märkspänningen, alltså drygt 400V.
Detta skiter jag högaktningsfullt i
Tack för ett intressant inlägg!
MVH/Roger
PS
Målet är alltså så nära 450V@300mA man kan komma, Pi-filtret kan dock eventuellt ha ett maxima vad beträffar utspänningen vid min ström. Maxima behöver inte vara noll Ohm utan maxima kan vara vid nån resistans för då belastas inte röret lika mycket och jobbar därför bättre så ett Pi-filter är inte uteslutet samtidigt som jag använder det i alla min pA-steg för det är en MYCKET underskattat filtreringsmetod, DOCK funkar den bäst på små strömmar.
33uF vid 100Hz (FW) representerar en reaktans på 50 Ohm, för att få nån filtreringshjälp överhuvudtaget måste man då seriekoppla med 50 Ohm eller mer men nu har jag inga rippel-problem pga push-pull (nåväl, in drivsteget har jag det men där kan man pga dom små strömmarna enkelt filtrera bort rippel för seriemotståndet blir flera k).