Jag bryter nu mitt löfte om att inte starta fler projekt, samtidigt kan man faktiskt se detta som ett underprojekt för jag har redan byggt ett gäng Williamson rörslutsteg.
Tanken med det här projektet är lite roligt, den förfinade serien med Williamson hade liggande slutrör dessa var då främst av modell KT88 och KT66, speciellt köpte jag ett gäng KT88 av det mycket fina märket JJ Electronics.
Men det allra första Williamson-bygget jag gjorde hade slutrör av modell 807 (sändar-tetrod).
807 kostar än idag inte speciellt mycket, kanske 200 spänn, de KT88 från JJ jag köpte vill jag minnas kostade över 500 spänn.
Nu är det lite skillnad på dessa rör, inte linjäritetsmässigt faktiskt utan map anodresistans, KT88 har nästan halva anodresistansen jämfört med 807, detta spelar dock mest roll vad beträffar optimal belastning.
En annan skillnad, som är lite "viktigare" är att 807 tål 25W medans KT88 tål nära 40W, detta får konsekvensen att med KT88 (och dom typ 33% i optimal verkningsgrad hos Klass A) så får man helt enkelt ut mer effekt med KT88 jämfört med 807.
Men vem bryr sig om effekt?
Jag kan berätta att min första Williamson körde jag med ynka 2X6W ut och oj, vilket party jag hade

Så effekt är helt ointressant, kommer man bara över typ 5W så låter godtyckliga högtalare tillräckligt i lägenhet (med grannar, obs).
Som en liten anektdot kan jag meddela att när du spelar på klockan tolv på volymsratten spelar du på 1/10 av maxeffekten!
Nåväl, min tanke är alltså att nyttja 807:or i detta nya slutsteg, de kommer återigen ligga ner för jag älskar det men till skillnad från min första Williamson så kommer dom dels ligga lite högre upp (fick brännmärken i chassit, som f.ö kommer att bestå av plywood isf planhyvlad furu denna gången, naturligtvis

Sen har jag märkt att i mina senaste Williamson med KT88 så hänger rören lätt lite neråt, i denna nya variant är således planen att dels nyttja dedikerade topp-socklar (för 807 har topp-anod) dels nyttja typ 1mm silvertråd till dessa toppar som jag isolerar med krymplang eller nåt dylikt och som stabiliserar rören mekaniskt.
Då är rören stadgade och jag lär inte få nåt häng samtidigt som riktiga socklar gör att jag kan byta rör om jag behöver.
Det som mer är nytt med denna konstruktion är att nättrafon är ny, dom gamla är slut och jag har råkat köpa några smått opassande (för stereo) trafos från Kina (Dernfu det också, btw). Det som är opassande är att dessa trafos är specade för en enda kanal (fick för mig att bara bygga mono-steg när jag blev påverkad för mycket av vad andra tycker, som man lätt blir) dvs dom klarar, formellt sätt, inte riktigt strömmen, MEN nu är det såhär att filuren jag sa till min Kina-kontakt att nyttja grövre koppartråd än nödvändigt dvs trafosarna klarar dubbla strömmen, problemet är bara att jag förmodligen inte kommer nå de önskade 450V utan kanske bara 420V, men vem bryr sig

Trafon har alltså bara en högspänd sekundär så jag kan inte få galvaniskt skilda matningar/kanaler liksom tidigare men jag kan nyttja Lundahl-tricket och helvågslikrikta med hjälp av två dioder och ett FW likriktarrör.
Den största inspirationen till detta nybygge är annars ett likriktarrör jag bara råkade få köpt av en vän, 5V3, detta rör klarar den ström som två mono-steg behöver (dvs runt 300mA) och det är ett rör som jag aldrig tidigare stött på, jag brukar köra 5U4 eller GZ34 när det handlar om lite högre strömmar men de klarar inte biffen, det gör bara 5V3!
Williamson rekommenderar flera olika drivrör bl.a L63 (som jag också råkade få ett av

Så jag kommer nog köra 5V3, 6H8C och 807.
Trafosarna har jag båda konstruerat själv, ena (Mains) tillverkad i Kina andra (OPT) tillverkad i Sri Lanka på uppdrag av Noratel (f.d Toroid International).
Min OPT mäter inte världsbäst men jag har haft oberoende folk här som har lyssnat på min senaste Williamson med den trafon och efter några sekunder sagt "Wow, det här lät bra".
Jag har alltså både ett stim Mains och ett stim OPT så det är bara att börja bygga (har nog tom en kvartett 807 eller QE06/50 som jag köpte från BHIAB för myyyyycket länge sedan).
Sist gjorde jag center-stödet, som jag kallar det, genom att plugga och limma ihop 3st brädor av planhyvlad furu (21X120), nu är tanken att jag ska limma ihop brädor av dimensionen 21X170, detta för att värmen stiger uppåt och det är inte rekommenderat att ha rören för nära varandra samtidigt som jag kan få distans till chassit.
MVH/Roger
PS
Den översta bilden kommer från min hemsida, dels så är det så mina senaste varianter ser ut (innan svartmålning) dels innehåller den ett grandiost pris, andra bilden är på en mycket seriös variant med 807 som jag nästan glömt bort för jag gav bort den som ekonomisk kompensation, chassit är gjort av körsbär på ett riktigt snickeri, jag lyckades tom få Handelsbanken att bevilja ett litet lån för detta bygge.