Shiftlight
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det fungerar inget vidare. Jag testade iofs för länge sedan (öhhh typ 15 år sedan) men fick aldrig några bra pulser på det viset. En kärna är nog rätt lösning. Du kan om du hittar ta och slakta ett gammalt tändinställnings stroboscop för där har de gjort en fin och bra konstruerad öppningsbar ferritkärna med en pickup spole åt dig. Annars är det inte så svårt att linda en ferrit och pula i tändkabeln i heller. Orkar du inte köpa så brukar det finnas ringferrieter i många gamla datorchassien (till on/off knappar, leds och annat frontpanelsjunk)
Toppentips, bengt-re! Jag har ju ett helt gäng datorer står oanvända. Ryckte locket av en på måfå och mycket riktigt, till frontpanelsjunket satt en alldeles utmärkt ferritkärna:

Nu återstår att se om någon ände av tändkabeln går att trä igenom denna. Tveksamt, får nog dremel-konvertera den till två halvcirklar
Annars går det ju att köpa en sådanhär för att dissekera.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82722
För övrigt så känns det snart som om detta kommer höra hemma under projekt istället......

Nu återstår att se om någon ände av tändkabeln går att trä igenom denna. Tveksamt, får nog dremel-konvertera den till två halvcirklar

Annars går det ju att köpa en sådanhär för att dissekera.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82722
För övrigt så känns det snart som om detta kommer höra hemma under projekt istället......
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Efter att ha granskat tändkabeln på hojjen lite närmare så visar det sig att jag kanske kan hoppa över dremel-konverteringen av ferritkärnan. Ena änden saknar nämligen kontakt. Frågan är bara hur den sitter fast i tändspolen. Skulle vara smutt att kunna trä ferritkärnan hel över kabeln. Får knata in och fråga verkmästarn på verkstaden i morgon om han vet hur kabeln tas bort.
Annan fråga: Hur lindar jag bäst spolen runt kärnan?
Mvh
Nils
Annan fråga: Hur lindar jag bäst spolen runt kärnan?
Mvh
Nils
- Turbosharp
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Anledningen till att det inte funkar att linda en liten tråd runt tändkabeln är att magnetfältet uppstår som i en cirekl runtom ledaren.

och om man då lindar en tråd runt ledaren, kommer magnetfältet gå längs med tråden, och det kommer inte induceras nån särskilt hög spänning.
Man vill ha magnetfältet i 90° mot tråden, och det är precis det man får om man lindar en spole och trär tändkabeln genom hålet.

och om man då lindar en tråd runt ledaren, kommer magnetfältet gå längs med tråden, och det kommer inte induceras nån särskilt hög spänning.
Man vill ha magnetfältet i 90° mot tråden, och det är precis det man får om man lindar en spole och trär tändkabeln genom hålet.