Shiftlight

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att paralellkoppla inverterna är för att öka drivförmågan, det är ju kapacitiv belastning och man kan likaväl driva på ordentligt istället för att ha oanvända invertrar i kapslen.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Vad tror ni om att linda tunn koppartråd (0,2) direkt runt tändkabeln utan en ringkärna?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det fungerar inget vidare. Jag testade iofs för länge sedan (öhhh typ 15 år sedan) men fick aldrig några bra pulser på det viset. En kärna är nog rätt lösning. Du kan om du hittar ta och slakta ett gammalt tändinställnings stroboscop för där har de gjort en fin och bra konstruerad öppningsbar ferritkärna med en pickup spole åt dig. Annars är det inte så svårt att linda en ferrit och pula i tändkabeln i heller. Orkar du inte köpa så brukar det finnas ringferrieter i många gamla datorchassien (till on/off knappar, leds och annat frontpanelsjunk)
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Toppentips, bengt-re! Jag har ju ett helt gäng datorer står oanvända. Ryckte locket av en på måfå och mycket riktigt, till frontpanelsjunket satt en alldeles utmärkt ferritkärna:

Bild

Nu återstår att se om någon ände av tändkabeln går att trä igenom denna. Tveksamt, får nog dremel-konvertera den till två halvcirklar :)

Annars går det ju att köpa en sådanhär för att dissekera.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82722

För övrigt så känns det snart som om detta kommer höra hemma under projekt istället......
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

lite dyrt kanske att slakta en helt ny och ny blinklampa...

Jo, jag har använd ferriter ifrån slaktade datorer många gånger, man vet iofs inte exakt vad det är man har, men det fungerar ofta ändå.. ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"dremel-konvertera" :D

Reservgivaren för 69,90kr är annars lite billigare. Men det kanske var den ni tänkte på?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Aha, visste inte att det fanns resvgivare. 70 pix är det väl värt att slippa linda 100 varv tråd...
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Efter att ha granskat tändkabeln på hojjen lite närmare så visar det sig att jag kanske kan hoppa över dremel-konverteringen av ferritkärnan. Ena änden saknar nämligen kontakt. Frågan är bara hur den sitter fast i tändspolen. Skulle vara smutt att kunna trä ferritkärnan hel över kabeln. Får knata in och fråga verkmästarn på verkstaden i morgon om han vet hur kabeln tas bort.

Annan fråga: Hur lindar jag bäst spolen runt kärnan?

Mvh
Nils
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

angående tändkabeln i spolen brukar det sitta skruvat dit, det sitter en skruv i tändspolen alltså. möjligt att man får korta ner kabeln nån cm för att få dit den ordentligt igen. men det finns säkert massvis med konstruktioner när det gäller den saken..

så att fråga skadar ju aldrig :)
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jo, den modellen med en gängad smal pigg i tändspolen som man gängar på tändkabeln på känner jag till. Vill dock inte chansa på att det är så, hojjen är ny :?

Men som sagt... Linda spole?
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Hepp, tändkabeln var gängad i tändstiftshatten :o Så det hela blev enkelt.
nu skall jag bara köpa mig ett oscilloskop så är detta redo för projekttråden tror jag 8)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Man tar 2 meter tunn koppartråd och lindar.... Försök få allt i ett varv om det går och så jämnt och fint som möjligt. Det är inte svårt att linda spolar med tunn tråd - bara tråkigt...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Anledningen till att det inte funkar att linda en liten tråd runt tändkabeln är att magnetfältet uppstår som i en cirekl runtom ledaren.
Bild
och om man då lindar en tråd runt ledaren, kommer magnetfältet gå längs med tråden, och det kommer inte induceras nån särskilt hög spänning.
Man vill ha magnetfältet i 90° mot tråden, och det är precis det man får om man lindar en spole och trär tändkabeln genom hålet. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Lösngen används ganaka ofta. Det funkar efter som det är så pass hög spänning. Så den kapasitiva kopplingen blir ganska stor. Men av någon anledning tror folk att det är induktivt. Antagligen på grund av att det ser ut som en spole.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men den inducerade spänningen borde väl vara markant högre än den kapacitiva laddningen i en korrekt utformad strömtransformator?
Eller är pulsen alldeles för kort för att det ska hända nåt kanske...
Skriv svar