Jag har ett litet problem.
Jag har byggt flera varianter av min KRA (dvs rörbaserat RIAA-steg), första varianten kallade jag KRA-91A och den byggdes på ett Teakchassi till min fars 50:årsdag, varje kanal utgjordes av en ECC83 som "förstärkarrör" och ett ECC81 som katodföljare, glöden var AC dvs "rent" rörbygge.
B-varianten blev ett fiasko som åkte ut genom balkongdörrsfönstret och ner på trottoaren nedanför, turligt nog fick ingen den i skallen

C-varianten blev sedan byggd med ett ECC83 per kanal i uppochner-vända makrillburkar plus en emitterföljare och med CW-generator för högspänningen (från 12VAC till 150VDC), glöden var likriktad och stabiliserad.
D-varianten byggdes med kopparplåt som chassi och nyttjar EB91 som likriktarrör men glöden blev AC för "skoj" skull (idag skulle jag nog inte satsa på AC-glöd för så låga nivåer som RIAA/MM).
E-varianten är den jag nu tänker bygga och som jag har lite problem med (problemen finns i D-varianten också annars är det enda som skiljer att jag satsar på DC-glöd i E-varianten).
Till problemet:
ECC83 är inte ideal när det gäller bygge av RIAA-steg och detta BARA pga den höga utgångsresistansen som gör att nån slags emitter/katod-följare krävs för att kunna driva kabelkapacitanser (och linjestegens ingångsresistans).
Jag har fått tipset här på forumet (nån som kallar sig manw) att man kan bygga RIAA mha ECC81 och jag har tom caddat upp en sådan förstärkare.
Det blir riktigt bra med utgångsresistans på c.a 5k dvs rp/2 (att jämföras med ECC83 dvs runt 50k).
Nu är det bara som så att jag råkar sitta på nästan 100st ECC83 men INGA ECC81 och är man lite lumpsamlare så tar man ju vad man har samtidigt som oberoende källor har bekräftat att min KRA-91C låter alldeles utmärkt (hela mitt alltigenom rörbestyckade och hemmabyggda system fick utmärkelsen "oj, det här lät bra").
Med ECC83 får man dock en fördel som kanske inte är enorm för den når inte riktigt upp till spec vad beträffar MC men den ligger bara runt -6dB lägre när man krämar på med gain och det tycker jag man borde kunna kompensera genom att helt enkelt vrida upp volymratten 6dB, eller?
Så jag har alltså en situation med en brytare som väljer MM- respektive "MC"-nivå och det funkar ju bra.
I teorin, ja.
För i praktiken kommer jag skicka in ett steg på närmare 50V in i nästkommande försteg när jag koppar om brytaren till endera MM eller MC och jag har haft så svårt för hur jag skall kunna kringå detta problem.
KRA91-C fick två enpoliga standard-vippbrytare på baksidan där den ena justerar RIAA/MIC (safe) och den andra MM/MC (not safe), MM/MC går alltså att slå om när man känner för det och utan eftertanke.
KRA-91D fick sen istället tom två vippbrytare med låsbar arm (som jag igår råkade se i ELFA kostar 85 spänn!) men även om två vippbrytare med låsbar arm faktiskt är onödigt så är EN vippbrytare med låsbar arm nödvändigt,
Frågan jag ställer är om den säkerheten räcker?
Räcker det alltså med låsbar arm på den kinkiga funktionen ELLER kan folk vara så dumma att dom skiter i att den är låst och flippar den ändå?
Dvs blir det bästa att bygga in en liten skjutomkopplare inuti chassi så att dom åtminstone behöver vända på förstärkaren för att komma åt att ändra?
Jag föredrar den sista varianten även om dom käcka små omkopplare jag hittat visserligen är billigare än priset för låsbar arm men jag tycker samtidigt att 17 spänn för en liten skjutomkopplare är dyrt.
Känner till att det finns en liten opretentiös bygel-brytare (är egentligen en plastbit med en bygel som man kan trycka ner och placera inom två olika öglor som alltså är lägena) som mitt tidigare jobb kallade "lilla blå", dom kostar nog inte så mycket samtidigt som jag faktiskt kör sådana i mina KRA-91C.
MVH/Roger