Behöver switcha mellan +5V och GND på signal från LPT!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Tycker det verkar så mycket mera logiskt med GND=0 och +V=1.
Helt korrekt.. detta gäller fortfarande, även om en ingång på EEPROM:et råkar vara aktivt låg.

Kod: Markera allt

Fast det kanske är lättare att lösa inuti kretsen med low-active än med high-active?
Ja förmodligen beror det på något sådant, eller så har det med någon busslösning att göra..
Varför har du föresten två trådar igång som behandlar typ samma sak?!
xxChristopher

Inlägg av xxChristopher »

Okej. Jo det blev så, eftersom att ingen svarade i min gamla tråd och jag tänkte att denna tråd skulle handla specifikt om det som jag trodde att jag behövde, nämnligen att stabilisera en flukturerande +5V.

Ber om ursäkta om jag ställt till med nått nu. :/
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Nu verkar det dessutom som att du har blandat ihop dina egna trådar eftersom den här är din gamla tråd! :lol:
xxChristopher

Hahahaa, jo det verkar inte vara bättre än så. Aja. Iaf så mätte jag LPT:n. Testade med STROB-pinnen och fick mellan V4.23 och V4.27 vid låg. När jag satt den som 1 så fick jag ca. 65mV.

Tack till alla som skrivit (och stått ut med mej heh)!
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

hehe, ingen fara.. många kanske låter lite gnälliga, men vi har ju alla varit nybörjare här på forumet! :D
Blev först lite orolig att du kanske menar tvärtom med spänningarna, men sen kom jag på att vissa bitar faktiskt är inverterad i parallellportens hårdvara... (t.ex. strobe i controllregistret...) desstuom så var väl Write Enable inverterad också? =) Man blir lätt förvirrad när man kodar kan jag tänka mig! ;)
Som det sas tidigare så är det visst 50% som gäller för CMOS, men nu ligger du på över 80%, vilket är fullt tillräckligt!
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

xxChristopher: Läste du genom reglerna före du registrerade dig?
Det fanns en uppmaning om det på registreringssidan.

Du har inte brytit mot någon regel, men ser tydligt att du struntade att läsa reglera före du registrerade dig, trots uppmaningen.
xxChristopher

oJsan: Jo det kan bli lite rörigt när man ska koda heh. WE är inverterad ja. Ska lägga 50%-gränsen på minnet! Kan vara bra att ha nångång!

Macce: Om jag inte nu brytit mot reglerna, hur vet du då att jag inte läst de? Sanningen är den att jag (som vanligt) skummade igenom de, precis som en väldigt stor del av folk brukar göra (iaf alla jag träffat). Ser att du är "co admin" och du är självklart mån om "din egen" sida, men om du är uppriktig, läser du alltid allas regler och EULA? Observera att jag inte vill bråka, jag bara frågar dej rätt ut och erkänner att jag inte läst varenda ord i reglerna. Om detta stör dej väldigt mycket så kan jag läsa reglerna sen (ikväll).
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

xxChristopher: Var finns orten 112? Hur får man 112 till msn-, icq-, aim- och yimadress? Vad går yrket samt intresset 112 ut på?

Detta visar tydligt på att registreringssidan klagade på att du inte fyllt i alla obligatoriska fält, fastän du fyllt i alla med en * på.
Därför fyllde du alla med 112. Skulle du ha tittat på Reglerna skulle du ha stött på raden "Då du registrerar dig, fyll i en vettig ort. Annars registrerar systemet ej dig! Detta är inlagt både för att förhindra spambottar, och för att kontrollera att nya användare läser genom denna Wiki-sida! "

Och nej, jag läser ej själv alla EULAs. Detta pga att det väldigt sällan kommer en ruta för att jag skall acceptera de, och dels för att jag vet i princip vad GPL går ut på, som de flesta program jag har går under.
Däremot läser jag alltid regler. De är gjorda för att alla skall trivas, medan licensavtal snarare är gjorda för att garantera juridiska rättigheter.
När det dessutom finns 5 regler, varav det ungefär är en som inte alltid är självklar, tycker jag nog att man orkar läsa dem.

EDIT: Kan ju lägga till att när jag registrerade min domain, lästes avtalet noggrant genom av min jurist, då jag själv ej orkade och/eller skulle ha fattat allt. :)
xxChristopher

Macce: Jag kanske har en smått pervers dragning till larmcentralen? :lol: Nej, seriöst, jag skulle lyckats snabbare med registreringen om jag läst alla regler, ingen tvekan. Jag brukar chansa på att jag klarar mej på vanligt vett. Jag skulle väl inte kalla dej unik, men det är iaf inte många som jag stött på som bryr sej om att läsa reglerna, eftersom allt är så självklart (förutom orten i det här fallet). Ska ändra min profil sen.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Varför chansa? Du gör forumet trevligare för alla, inklusive dig själv, genom att läsa reglerna. Andra slipper kommentera regelbrott och kan istället lägga tiden på att hjälpa. Mycket bättre, eller hur?

Regel nr1 är den folk brukar ha mest problem att följa. Annars klarar man sig med att tänka.
Dock är det väldigt stor procent här som läst reglerna och accepterar dem om man jämför med andra forum.

Nåja, nog tjafsat om detta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Fortfarande inte läst reglerna märker jag. Orten finns inte med som en regel.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Inte dom här reglerna som gäller?

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... ic.php?t=3

Var hittar jag länken till wiki-reglerna?

edit:
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... aAnvandare

"Oskrivna regler", "förbjudet", "moderatorernas smak"...

Underhållande :D
xxChristopher

danei: Nu vet jag inte riktigt vad du menar? Om du mot all förmodan skulle prata om min ort så är den helt legitim nu.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

danei: Orten finns ej som en regel, men det står att man skall lägga en vettig ort när man registrerar sig i inledningen på regelsidan.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Du kan sluta oroa dig för lpt porten, den är inte onormalt "ostabil", fungerar nog precis som den skall, det är inte det som är problemet.
Kollat i bioset att porten är satt till EPP? (inte spp/bi-dir eller ecp).
Skriv svar