Behöver switcha mellan +5V och GND på signal från LPT!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxChristopher

Behöver switcha mellan +5V och GND på signal från LPT!

Inlägg av xxChristopher »

Hej! Ska bygga en EEPROM läsare/skrivare och jag behöver kunna switcha Write Enable från +5V till GND när den ska skriva. Hela mackapären ska kopplas in till LPT:n. Är ganska så novis. :( Min första tanke var ett relä, men finns det nån billigare lösning?
Senast redigerad av xxChristopher 28 juni 2006, 13:33:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Hmm... varför inte direkt använda signalen från någon utgång på parallellporten?

Arvid
xxChristopher

Jag vet inte om mitt mobo levererar en stabil +5V. Fast det kanske går att ordna? En kondensator? Är som sagt novis på sånna här grejer. Och tack för svaret!
xxChristopher

Eller rättare sagt; jag är ganska säker på att jag inte får en stabil +5V.
Senast redigerad av xxChristopher 28 juni 2006, 13:34:01, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vet du alls vad du håller på med ??
Varför ska du *bygga* en EEPROM programmerare ?
Varför inte bara skaffa en färdig ?
xxChristopher

Nu ska vi inte vara sånna.

* Jao, jag blandar http://www.zws.com/products/epromr1/ med informationen från http://www.geocities.com/SiliconValley/2072/eeprom.htm .
* För att det blir billigare + att det är roligare.
Senast redigerad av xxChristopher 28 juni 2006, 13:33:51, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, då vet även *vi* vad du håller på med...

En riktig "crappy" lösning, se bara punkterna under "Troubleshooting" :-)

Vilken pinne är det du vill switcha ?
xxChristopher

Jao visst är den lite crappy, men jag har inte $300 att lägga på nå "fint-delux". Tänkte inte på att posta länkarna först, sorry.

Jag tänkte binda Chip Enable till GND och vill först ha Write Enable som +5V. När jag ställt in adress och data så ska Write Enable sättas som låg. Right? Men jag antar att det är bäst med en stabil V på WE, så hur gör jag då? Kan det lösas med en kondensator?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

+5V tar du bäst från USB porten. USB porten matar 100mA utan problem oftast även 500mA++ problemfritt.

Vad är det för fabrikat och betekning på den EEPROMEN som du skall programera?

Skall du skriva all kod själv eller använda något färdigt?

Om du skall göra allt själv, och det är någon "vanlig" EEPROM typ 24C** eller 93C** varianter så är det inga problem.
MEN skriv ut exakt vad du skall göra istället för vad du tror att du har problem med. Det gör det väldigt mycket lättare att hjälpa till.
xxChristopher

Okej, jag behöver +5V för att vid +5V är pinnarna inte aktiva. Sen måste jag sänka ner en pinne till GND.

Har inte bestämt mej än vilken EEPROM jag ska köra på.

Jag kommer antagligen skriva all kod själv (för programmeringen/läsningen).

Jag måste köra på nån av de vanliga varianterna iaf. Problemet är som sagt inte att driva hela kretsen från LPT:n, utan att kunna tillgodo se +5V till Write Enable när den inte ska skriva och att kunna sätta den till GND när den ska skriva (för att sen gå upp till +5V igen). Räcker LPTns ström för detta?

Och tack igen alla som svarat!
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

För detta ändamål så räcker LPT portens strömkapacitet helt utan problem garanterat. Och om den skulle sjunka -10% så är det fortafarande inget problem. LPT porten kan sourca och sinka >> än dom <<0,1mA det kan röra sig om för en simpel CE- signal behöver. En normal EEPROM är av typen CMOS och dess omslagsnivå ligger på 50% av dess matningsspänning. men man bör hålla sig till LÅG=0-30% och HÖG=70-100%. Om du skulle få problem trots detta så sänk kretsens matningsspänning. De flesta EEPROMAR funkar bra ned till 4V och somliga ned till <2,7V (fortfarande 5V typer) sedan så finns det ju sorter som har 3,3V som matningsspäning och dom går ännu lägre.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Okej, jag behöver +5V för att vid +5V är pinnarna inte aktiva. Sen måste jag sänka ner en pinne till GND.
Make no sense?!.. fattar inte vad du menar... utveckla!
men jag tror att jag börjar förstå vad du är ute efter... du vill alltså vara säker på att parallellporten sätts till logisk '1' respektive '0'? Om inte Write Enable EEPROM:et är alltför känslig och kan hantera "vanliga" logiska nivåer så äre inget problem... mät upp vad en ett respektive en nolla är på parallellporten och kika sedan efter Vil (Voltage Input Low) och Vih (Voltage Input High) i databladet. OM det ligger på gränsen så kan du använda en schmitt-trigger buffer av nått slag (74HCT14) för att forma signalen. Men jag tror att det ska funka utan också... har du testat?

Edit: Limpans svar smet emellan, men vi är inne på samma sak märker jag.. du borde inte behöva något mellan porten och EEPROM:et
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det schema som det länka still är en EPROM läsare och nu ska det programmeras EEPROM.

EEPROM kan visst vara paralella med nästan samma pinout som EPROM men de är ganska sällsynta (och dyra) numera då de är ersatt av flash-kretsar.

Att läsa en paralell EPROM är ett mindre problem, det visade schema är primitivt men kanske fungerande, att programmera en seriell EEPROM med detta är dödfödd och en paralell kan nog programmeras med "lite" ombyggning men det beror på om den valda EEPROM-krets behöver extern 12V för att programmera osv.

Sen är det ju ingen sak med en Dataman S4 att läsa ett EPROM och lägga innehållet in i en EEPROM men det löser fortfarande inte frågan: vad tusan är det du vill? Att kopiera en EPROM till en EEPROM av utgått modell? Varför?

2864 har ju, efter vad jag vet, varit död ett antal år.
xxChristopher

Nä men va bra! Det låter ju perfekt! Kan mäta sen när jag får tid (och kolla databladen när jag bestämt mej vilken krets jag ska köra på).

Och ja oJsan, det är precis det jag menar, att kunna sätta logik 1 och 0.

Tackar, tackar!

Ett relaterad ämne: Varför är det low-active på sånna grejer som EEPROM? Tycker det verkar så mycket mera logiskt med GND=0 och +V=1. Fast det kanske är lättare att lösa inuti kretsen med low-active än med high-active?
xxChristopher

Jag behöver programmera EEPROM:ar helt enkelt. Dessa EEPROM:ar ska användas till en "flashcart" till SNES, som jag ska knepa ihop (ROM+MAD-1+RAM).

Jag trodde att Flash EPROM var likadana när det gällde läsning/skrivning (förutom eventuell annorlunda drivspänning osv), så jag tänkte antingen använda EEPROM om jag hittade några till en nice-price, eller så köra på Flash EEPROM. Det var min tankegång.
Skriv svar