Laserskrivare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Laserskrivare?

Inlägg av gvs »

Letar en billig laserskrivare. Ska ha den till att skriva ut text med då jag redan har en vettig bläckstårle som klarar färg. Vad ska jag köpa?
Priset är viktigt, gärna under 1000 pix.
Om det inte kostar allt för mycket mer än 1000 med duplex (automatisk sådan) så kan jag även tänka mig det. Har hört att HP är dyra på toner, så jag antar att HP går bort....
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

HP må vara dyra på toner men dom är bra 8) Jag köpte en HP LaserJet 1200 för 4 år sedan och jag har inte bytt tonerkasset på den ännu... Visserligen skriver jag inte ut så mycket men 1 1/2 låda papper har jag nog kört på samma tonerkasett.
tgr

Inlägg av tgr »

Jag köpte en Brother HL-2030 i vintras.
Jag är mycket nöjd med den. Den klarar upp till 2400x600dpi och toners till den har rimliga priser. Den skriver tillräckligt snabbt för att inte jag ska bli irriterad och den är tyst när den inte skriver ut.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Hur skriver den bilder? blir det bara ett blurr eller blir det vettigt? tänker inte på foton utan snarare på grafik i rapporter och liknande.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

HP toners må vara dyra, men på skrivare tror jag att HP är bland det bästa
man kan köpa. Stolt HP Laserjet 1160 Ägare sedan 2år.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

1½ låda papper är ingenting, jag har skrivit 2 lådor än så länge med orginalkassetten som följde med min brother 1430. En ny toner för 6k sidor kostar 1000 spänn.
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Det beror ju på hur mycket svärta det är på varje papper, om du använder skrivaren till att skriva ut kretskortfilmer med - typ europakort 100*160mm. Dubbelsidigt med dubbla OH-filmer på varje sida med jordplan. Då förbrukas tonern ganska snabbt i antal utskrifter. De billigare lasrarna har dessutom oftast bara hälften så många "antal sidor vid 5% svärta" än vad de dyrare skrivarna har för att kassetterna är mindre och därav lite billigare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Givetvis beror det på hur stor täckning sidorna har, men jag tvivlar på att de flesta skriver 5k dubbelsidiga kretskortslaminat ;)

Sen är ju 5% fem procent oavsett vad du har för skrivare, skrivatillverkarna skulle nog ligga ganska illa till om dom ljög om mängden toner i kassetterna.

Jag har förbrukat tonerkasetter i en hp och en nec, och snart i en brother, i samtliga fall har dom räckt längre än specificerat. Då består utskrifterna mest av bokföringspapper och e-böcker.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Toner till HP dyra? Jag pröjsar bara typ 80spänn eller nått sånt för svarta toner till min ColorJet 5m. Fast jag fick med typ 2st extra eller nått sånt när jag köpte den, så jag behöver nog inte köpa mer svarta toner. Färgen däremot, den är lite dyrare och den börjar det snart bli brist på, har bara en magenta kvar nu. :?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Betalar själv oftas runt 150 kr för toner till min gamla oki ol600ex (300 dpi). En toner räcker i alla fall till fylla flera pärmar med text! Äldre skrivare med lägre upplösning använder grövre toner vilket är mycket billigare.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Okej, min skrivare har också 300dpi, där har vi nog förklaringen 8)

Fast pulvret ser ju VÄLDIGT fint ut, så det verkar ju skumt att det inte skulle funka med högre upplösning. Det är säkert så att alla toner i dag är finkorningt pulver, men de till gamla skrivare är billigare eftersom folk tror att de är grövre :D
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag skriver ut text med min Laserjet 6MP. Har skrivit ut minst 3 lådor papper med den, och än är den ej tom...
Kvalitén är riktigt bra för text. Enklare bilder går också bra, men använder DeskJet 995c till bilder.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jag tycker att tråden mest handlar om vilka skrivare ni har, de flesta verkar vara sådana som inte finns att köpa längre... Jag efterfrågade tips på billiga skrivare. Hittills har jag fått tips på en Brother 2030. Tycker den verkar vettig, men hur är den då man skriver bilder?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Tipset är att köpa HP LaserJet.... de är helt enkelt bäst.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Vad menar du med "bilder"? Svartvit grafik, kretskortslayout? Såg i trådens första inlägg att du bara skulle ha den till text. Jag vet inte, men jag skulle gissa att det är nog helt okey ända upp till den gräns som sätts av skrivarens upplösning. Jag är också spekulant på en (monokrom) laser och har kikat på både Brother och HP. Men sen äre ju det där med toner... hur mycket ingår, hur långt räcker det och vad kostar ny toner?
Skriv svar