Laserskrivare?
Laserskrivare?
Letar en billig laserskrivare. Ska ha den till att skriva ut text med då jag redan har en vettig bläckstårle som klarar färg. Vad ska jag köpa?
Priset är viktigt, gärna under 1000 pix.
Om det inte kostar allt för mycket mer än 1000 med duplex (automatisk sådan) så kan jag även tänka mig det. Har hört att HP är dyra på toner, så jag antar att HP går bort....
Priset är viktigt, gärna under 1000 pix.
Om det inte kostar allt för mycket mer än 1000 med duplex (automatisk sådan) så kan jag även tänka mig det. Har hört att HP är dyra på toner, så jag antar att HP går bort....
Jag köpte en Brother HL-2030 i vintras.
Jag är mycket nöjd med den. Den klarar upp till 2400x600dpi och toners till den har rimliga priser. Den skriver tillräckligt snabbt för att inte jag ska bli irriterad och den är tyst när den inte skriver ut.
Jag är mycket nöjd med den. Den klarar upp till 2400x600dpi och toners till den har rimliga priser. Den skriver tillräckligt snabbt för att inte jag ska bli irriterad och den är tyst när den inte skriver ut.
Det beror ju på hur mycket svärta det är på varje papper, om du använder skrivaren till att skriva ut kretskortfilmer med - typ europakort 100*160mm. Dubbelsidigt med dubbla OH-filmer på varje sida med jordplan. Då förbrukas tonern ganska snabbt i antal utskrifter. De billigare lasrarna har dessutom oftast bara hälften så många "antal sidor vid 5% svärta" än vad de dyrare skrivarna har för att kassetterna är mindre och därav lite billigare.
Givetvis beror det på hur stor täckning sidorna har, men jag tvivlar på att de flesta skriver 5k dubbelsidiga kretskortslaminat 
Sen är ju 5% fem procent oavsett vad du har för skrivare, skrivatillverkarna skulle nog ligga ganska illa till om dom ljög om mängden toner i kassetterna.
Jag har förbrukat tonerkasetter i en hp och en nec, och snart i en brother, i samtliga fall har dom räckt längre än specificerat. Då består utskrifterna mest av bokföringspapper och e-böcker.

Sen är ju 5% fem procent oavsett vad du har för skrivare, skrivatillverkarna skulle nog ligga ganska illa till om dom ljög om mängden toner i kassetterna.
Jag har förbrukat tonerkasetter i en hp och en nec, och snart i en brother, i samtliga fall har dom räckt längre än specificerat. Då består utskrifterna mest av bokföringspapper och e-böcker.
Toner till HP dyra? Jag pröjsar bara typ 80spänn eller nått sånt för svarta toner till min ColorJet 5m. Fast jag fick med typ 2st extra eller nått sånt när jag köpte den, så jag behöver nog inte köpa mer svarta toner. Färgen däremot, den är lite dyrare och den börjar det snart bli brist på, har bara en magenta kvar nu. 

Okej, min skrivare har också 300dpi, där har vi nog förklaringen 
Fast pulvret ser ju VÄLDIGT fint ut, så det verkar ju skumt att det inte skulle funka med högre upplösning. Det är säkert så att alla toner i dag är finkorningt pulver, men de till gamla skrivare är billigare eftersom folk tror att de är grövre

Fast pulvret ser ju VÄLDIGT fint ut, så det verkar ju skumt att det inte skulle funka med högre upplösning. Det är säkert så att alla toner i dag är finkorningt pulver, men de till gamla skrivare är billigare eftersom folk tror att de är grövre

Vad menar du med "bilder"? Svartvit grafik, kretskortslayout? Såg i trådens första inlägg att du bara skulle ha den till text. Jag vet inte, men jag skulle gissa att det är nog helt okey ända upp till den gräns som sätts av skrivarens upplösning. Jag är också spekulant på en (monokrom) laser och har kikat på både Brother och HP. Men sen äre ju det där med toner... hur mycket ingår, hur långt räcker det och vad kostar ny toner?