Jag har sedan bestämtmig för att köra 6,3mm telepropp-hylsa (TP) i mina rörslutsteg.
Den hylsa jag kommer köra är av märket Neutrik och finns länkad till tidigare i tråden.
Neutrik låser dock proppen vilket jag inte gillar men i ett HiFi-system så skall den ju ändå sitta där mest permanent.
Jag har två typer av rörförförstärkare (förutom RIAA) och det är dels KLA (Line Amplifier) och KHA (Headphones Amplifier), de gör i princip samma sak dvs förstärker upp linje-nivå till PA-nivå, skillnaden är mest att KLA inte har en trissa som emitterföljare på utgången ty ECC82's utresistans räcker för att driva flera meter kabel och hos KHA krämas det på lite mer i ström så att den orkar driva en hörlur (tror jag kör 50mA i bias, i 16 Ohm får man då 50mA^2/2*16=20mW), jag har köpt på mig ett gäng billiga N-MOS som har en utgångsimpedans som ger minimal återkoppling pga ett gm på runt 0,1S.
Min tanke nu är att KHA får vara "normal" med en massa RCA men att KLA får vara lite mer av min skräddarsydda lek (för jag gillar som sagt inte RCA) dvs jag monterar en DIN8 på baksidan och ur DIN kommer tre kablar som jag iofs redan har beskrivit men nu vill jag spika det här och då behöver jag två skärmade mono-kablar med 6,3mmTP och en skärmad stereo-kabel med 3,5mmTP.
6,3mmTP går rätt in i slutstegen (folk som eventuellt köper mina grejer kan nyttja RCA-TP adapter), 3,5mmTP går rätt in i datorn och i dom fallen man har flera källor finns TP-RCA adapter.
Det roliga med det här är att jag behöver då bara göra ett enda hål i chassi för DIN8 (lite synd med skruvfäste, en stor mutter hade jag gillat bättre).
En annan sak som är rolig är att genom att jag behåller RCA för KHA och bara byter till DIN för KLA så har jag två produkter som i princip gör samma sak men har två olika mekaniska gränssnitt där det ena är vad just jag föredrar.
KLA är sedan nästan en menlös apparat, i princip kan man vara utan den (även om det kan bli svårt att styra ut rör-PA och andra typer av PA också för den delen) men en riktig och skön volymratt med pot av märket ALPS är oslagbart i jämförelse med fjantiga mjukvaru-pottar som t.ex iTunes har.
Men detta är egentligen mest det KLA gör, ger mig en schysst potentiometerkänsla, inte illa pinkat dock
Fast jag tror inte KLA är lika lukrativ som KHA varför jag planerar att bygga om KLA till DIN-gränssnitt där DIN är en mycket underskattad kontakt idag.
Det är inte säkert det blir såhär men jag känner för det.
MVH/Roger