glassäkring med motstånd

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
robjo

glassäkring med motstånd

Inlägg av robjo »

Har en glassäkring 32mm med ett motstånd i som är avbränd
Nån som vet vart man kan få tag i såna .Jag ringde elfa som hade hört talas om såna men inte kunde hjälpa mig att hitta säkringen.
Beteckning 1/100A 250v 313. Det står inget om värdet på motståndet men färgerna är orange orange röd guld (3.3K Ohm)
Förslag???

Robert
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Låter som ett "säkerhetsmotstånd" men var du kan få det vet jag inte. Jag hade ju plockat isär och bytt motstånd men det beror ju på garanti osv.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är nog inget motstånd i säkringen, jag tror det är en ultratrög säkring Du har och de ser lite egendomliga ut. Är det en metallbit som är lindad med ett isolerande material och tråd utanpå och sedan sitter det en säkringstråd lödad till denna metallbit? Där är kanske också en fjäder som drar isär delarna om lödningen släpper?

Ta en bild på den så kan vi se vad det är.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Sitter iofs rätt ofta säkringar med inbyggda motstånd just i nätdelar till PC-burkar. Har inte en aning om var man köper dem som reservdelar....
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har Du en bild på en sådan säkring? Det är kanske exakt samma sak vi tänker på. I så fall är det Du kallar motstånd den termiska utlösaren i säkringen som skall få den att bryta efter en lång stund med låg överlast.
robjo

Inlägg av robjo »

Tyvärr har jag ingen bild, säkringen är på jobbet och jag har 5v semester
Inuti på ena sidan sitter det en fjäder på motståndet ,antagligen för att få ihop allt .Och i andra ändan är motståndet ihoplödd med en tunnare tråd som antagligen är smält tråden, Det är den som bränt av.
Säkringen sitter i en handfatskran som har fotocellstyrd påfunktion.(Livsmedelsföretag)Det är ett känt märke på blandaren så det går att få delar därifrån men det kostar också.
Skriv svar